Szorosabb német-kínai együttműködés
Megállapodást írt alá a német Lufthansa a kínai Air China légitársasággal, hogy még a korábbiaknál is jobban elmélyítsék kapcsolatukat. Ezzel pedig kiaknázzák a Kína és Európa közötti egyre nagyobb érdeklődést mind az utasforgalom, mind pedig a teherforgalom terén.
Ezzel a Lufthansa jobb járatkapcsolatokat és szolgáltatásokat lesz képes nyújtani ügyfeleinek, mondta el Carsten Spohr, a légitársaság vezérigazgatója. Októberig szeretnék a közös vállalatot felállítani.
Egyébként a két társaság már eddig is együttműködött az úgynevezett „code sharing” megállapodás keretében. Ez azt jelenti, hogy két vagy több légitársaság egyesíti szolgáltatásait, vagyis egy adott légitársaság (mondjuk jelen esetben a Lufthansa) által üzemeltetett járatra egy másik (példánkban az Air China) cég is árulhat jegyeket.
Ez pedig a cégeknek azért jó, mert a járatok magasabb utasszámmal indulhatnak, vagyis hatékonyabban üzemeltethetőek. De például olyan helyekre is árulhatnak jegyeket, ahová alapból nem indítanak gépeket, vagyis piacot nyernek.
Az utasoknak pedig azért, mert ha mondjuk átszállással utaznak, akkor nem kell külön megvenni a jegyeket, ráadásul általában a menetrendeket is egymáshoz igazítják az együttműködő légitársaságok. A „code sahre” megállapodás mellett a társaságok létrehoztak légiszövetségeket is, aminek szintén hasonló a célja. (A Lufthansa és az Air China a Star Alliance szövetségbe tartozik. A másik két nagy szövetség a OneWorld és SkyTeam). A Lufthansának jelenleg az amerikai United Continentalal, az Air Canadával és a japán ANA Holdings-szal van vegyes vállalata.
A közös vállalattal a Lufthansa és az Air China sokkal szorosabban figyel majd arra, hogy a menetrendek egymáshoz legyenek igazítva, és az árazás területén is együttműködnek majd. Ezzel pedig jobb hozamok tudnak elérni. Sőt a gépek fenntartási és javítási munkálatain is osztoznak majd.
Kihívások közepette
A nagy európai hagyományos légitársaságok egyébként szeretnének minél erősebb kapcsolatokat kialakítani olyan nagy növekedésű piacokon, mint Kína. Ugyanis az európai piacon egyre nagyobb a verseny a fapadosokkal. A hosszú távú utakon pedig az olyan közel-keleti és más ázsiai társaságok támasztanak nagy versenyt, mint az Emirates Airline, az Etihad Airways, vagy a Turkish Airlines.
A Lufthansának szüksége is van a jó hírre, hiszen nagyjából egy hónapja egy vaskos profit figyelmeztetéssel állt elő, aminek következtében hatalmas mélyrepülésbe kezdett az árfolyama. Ebből pedig még most sem tért magához a részvény. A menedzsment ugyanis jócskán visszavágta eredményvárakozását.
A légitársaságok részvényei általánosságban sem teljesítettek túl fényesen az elmúlt néhány hétben. Pontosan a Lufthansa profit figyelmezetése volt az egyik olyan hír, ami lefelé fordította a cégek részvényeit. De az iraki konfliktus miatti olajár hirtelen emelkedése is leszálló pályára tette a légitársaságok árfolyamát. Mégpedig azért, mert a cégek legnagyobb költsége az üzemanyag kiadás, ami értelemszerűen együtt mozog az olajárral.
Ma felfelé lóg ki a sorból a Lufthansa, ugyanis árfolyama több mint egy százalékkal emelkedik, úgy hogy közben a többi meghatározó európai légitársaság részvénye mínuszban tartózkodik.
A nagy árfolyamesést követően első ránézésre úgy tűnhet, hogy akár jó befektetés is lehet ilyen szinteken a részvény, azonban egyelőre nehéz ezt mondani. Az esetlegesen megemelkedő üzemanyagköltségek csak az egyik ilyen tényező.
A profit figyelmeztetés kapcsán nagyok a kérdőjelek, hogy az eltervezett reorganizációs program hogyan halad tovább, ráadásul a korábban is komoly gondot okozó pilótasztrájkok sem oldódtak még meg.
Mindenesetre a különböző értékeltségi mutatókat vizsgálva az egyik legolcsóbb részvénynek tűnik a Lufthansa az európai légitársaságok között, ez azonban indokolt is lehet a profit warningot követően. A 15 euró körüli szintek megtartották a részvényt, és innen igyekszik visszakapaszkodni most.