Múlt
Aligha vitatható, hogy a Tesla negyedéves teljesítményének értékelésében az egyik legfontosabb pont az értékesítések alakulása. Látva, hogy az elektromos autógyártó több mint 7 500 autót értékesített, nagy gond biztos nem lehet, ami azért kiindulási alapnak nem rossz.
Ennyit autót ugyanis még sohasem sikerült értékesíteni. Mit is mutat ez?
Ez (gyártókapacitás) ráadásul csak fokozatosan fog nőni, tehát szűk keresztmetszetet jelentenek az értékesítésben, no meg az árbevételben is. Ami egyébként szintén rekord nagyságú lett, 769,3 millió dollár. Mármint az amerikai számviteli szabályok szerint. (Az IFRS - US GAAP szabályrendszer közötti különbséget a Tesla esetében már többször leírtuk, nem mennék most bele részletesen.)
Külön örömre ad okot az is, hogy bruttó fedezeti hányad, vagyis a közvetlen gyártási költségek után a Teslánál megmaradó arány már 27,5 százalékra emelkedett, egyre közelebb kerülve az Elon Musk által célként kitűzött 30 százalékhoz. A nyereségességnek ez kiemelkedő mutatószáma az autógyártóknál, a Teslánál meg főleg. A terjeszkedési és fejlesztési költségek ugyanis nem befolyásolják ezt a mutatót, míg a nyereséget lefelé módosíthatják ezek a kiadások.
Egyébként a Teslánál ez nem csak feltételes. A társaság ugyanis erőteljes terjeszkedésben van, töltőállomás-hálózatainak építésével, a Gigagyárral (akkumulátorokat gyártó üzem), illetve a kínai expanzióval. Ezek a működési költségekben, illetve a beruházási kiadásokban szépen meg is jelennek, így nem csoda, hogy a cég 61,9 millió dolláros veszteséget ért el az előző negyedévben.
Kicsit árnyaltabb viszont a kép, ha a korábban említett IFRS szabályrendszert vizsgáljuk, mivel így már nyereséges a vállalat, 16,1 millió dollárral. Ráadásul ez részvényenként 11 centet jelent, ami jócskán meghaladja az elemzők által várt 4 centet. A második negyedévre vonatkozó számok tehát nem alakultak rosszul.
Jelen és Jövő
A társaság ugyanakkor nem csak jó híreket közölt. A menedzsment ugyanakkor bejelentette, hogy komoly bővítésen esik át a fremonti gyár, ami ugyan kedvező, viszont a gyártási munkálatok így 2 hétig szünetelni fognak majd, ami értelemszerűen kevesebb legyártott autót jelent.
A menedzsment korábbi becslése szerint 11 ezer autót is legyárthatott volna a Tesla, ám ennek függvényében csak 9 ezer autót lesz képes elkészíteni a vállalat.
Ebből kifolyólag viszont a Tesla a korábbi 9 500 eladott autóra vonatkozó várakozását 7 800 darabra vágta vissza a harmadik negyedévre. A menedzsment kiemelte, ez főleg a gyártási munkálatok megszakítása miatt alakulhat így, ezzel együtt negatívan értékelhető.
Szintén negatív üzenet a társaságtól, hogy a korábban tervezettnél jó 100 millió dollárnál magasabb beruházási kiadások jönnek majd 2014 második felében. Ez egyébként már az előző negyedévben is igen magas lett, közel 150 millió dollár, ám a jelenlegi és a negyedik negyedévben legalább ekkora összegek várhatóak, ami a bevételek arányában is egyre magasabb lehet. Az persze tény, Elon Musk jó ideje figyelmeztetett már arra, hogy a költségek, és a beruházási kiadások ugrás előtt állnak.
Óvatosság
"A felkapott részvényekkel kapcsolatosan általában mindig jobb egy kicsit óvatosnak lenni" - tartja a mondás, ami a Tesla esetében fokozottan igaz. A társaság értékeltsége igen magas, 1 dollárnyi árbevételért sokszoros pénzt kell fizetnünk, igaz, cserébe magas növekedési ütemmel kecsegtet a sztori. Ezzel együtt a szektortársak értékeltsége kedvezőbb, ami még akkor sem kedvező, ha sok esetben ezek egyáltalán nem jelentik gátját a nagy részvénypiaci emelkedéseknek.
Gátat jelenthet viszont a technikai kép, ami nem túl kedvező a Tesla számára. A csökkenő trendvonal már hónapok óta ott húzódik az árfolyam előtt, és egyelőre képtelen áttörni rajta.
Az persze tény, hogy az MACD hamarosan vételi jelzést adhat, valamint az 50 napos mozgóátlag és az emelkedő trendvonal is támaszként szolgálhat, ám a jelenlegi részvénypiaci hangulat mellett inkább lefelé áll a Tesla szénája is.
A gyorsjelentésre egyébként 3,5 százalékos mínusszal nyithat ma az árfolyam, amivel le is törné a fontos szinteket. Napközben persze nagy csata lehet majd a bikák és a medvék között, ugyanakkor igen kockázatos vállalkozás most a Tesla emelkedésében bízni. Hangsúlyozom, most.