„A felhőalapú szolgáltatások piaca világszinten minden évben megháromszorozódik, és bár a hazai növekedés ettől jelentősen elmarad, a bővülés még így is jelentős,” mondta Ablonczy Balázs az SAP Magyarország vezérigazgatója a cég éves rendezvényén.
Az SAP, amely elsősorban a nagyvállalati megoldásairól ismert – és forgalmának valamint profitjának a döntő része továbbra is ebből a szektorból származik –, a felhőszolgáltatásaival két évvel ezelőtt nyitott intenzíven a kkv-szektor felé.
„A vállalat kkv-ügyfeleinek a száma csendben, de dinamikusan növekszik,” mondta az igazgató, kiemelve, hogy az SAP 1200 hazai ügyfele közül 800 ma már az elsősorban a kkv-szektorra célzott SAP Business One felhasználója.
A növekedés egyik motorja az a – felhőszolgáltatásokkal kapcsolatban gyakran említett – tényező, hogy segítségükkel nagyvállalati sztenderdeknek megfelelő IT-szolgáltatások válnak kisvállalatok számára is elérhetővé.
A bővülés másik kulcsa a nagyvállalati beszállítói rendszerek felépítése, amelyben nagyobb eséllyel jutnak megbízáshoz olyan potenciális beszállítók, akik a megrendelő céggel azonos vállalatirányítási rendszert használnak. Olyan megrendelők is vannak, amelyeknél az ilyen partnerek nem egyszerűen előnnyel indulnak a tendereken, hanem a vállalatirányítási szoftver meglétét egyenesen megkövetelik a beszállítóiktól.
„Sok múlik azon, hogy az anyacégek mennyire tudnak megbízni az alvállalkozóik ügyviteli rendszerében,” mondja ezzel kapcsolatban Ablonczy Balázs, kiemelve, hogy a német vállalatok beszállítói bázisának növekedése tudja biztosítani az SAP ügyfélszámának folyamatos emelkedését: minden évben 20-70 új ügyfél jön ebből a szegmensből.
Bár az SAP tavalyi, 8 százalékot meghaladó növekedésének csak egy része jött a kkv-szektorból, a cég továbbra is különleges figyelemmel tekint erre a szegmensre. „Nem elsősorban a profit miatt fontosak nekünk a kkv-k – hiszen bevételeink döntő része továbbra is a nagyvállalati szektorból származik –, sokkal inkább az általuk képviselt szemléletnek tulajdonítunk stratégiai jelentőséget,” magyarázza a vezérigazgató. Minél több cégvezető cseréli le a kockás papírt és az Excel-táblákat nemzetközi sztenderdeket is kielégítő vállalatirányítási rendszerre, annál gyorsabban fejlődik a vállalkozói kultúra és lesz elvárás, hogy mások is kövessék a példájukat.
„Ma már az informatika nem támogató tevékenység, hanem maga az üzlet; aki pedig nem gondolja át, hogy az informatika segítségével hogy lehet az üzleti folyamatokat leegyszerűsíteni, ahelyett megteszi más,” mondja Ablonczy az Uber példájára utalva, amely a taxitársaságok bevett folyamatait újragondolva, egy egyszerű informatikai megoldással tudott egy teljes iparágat megújítani.
A szakember szerint a közeljövő egyértelműen kivehető tendenciája az elmúlt években rendkívül komplexszé vált alkalmazások radikális leegyszerűsödése lesz.
Ennek megfelelően, a változtatásokat önmagukon kezdve, az SAP idei éve az egyszerűsítésről szólt. A vezérigazgató elismerte, hogy a folyamatok alapos vizsgálata és újragondolása, majd az azt követő átállás fáradságos és kimerítő folyamat, azonban szerinte az így felszabaduló potenciál bőven megéri a befektetést. „Ami korábban komplex volt, annak most egyszerűnek, gyorsnak és mindenek előtt megbízhatónak kell lennie,” foglalja össze Ablonczy Balázs.