A piaci pletykák számának növekedésén kívül nincs előrelépés a Roshen eladásában. Az ukrán–orosz konfliktus ráadásul nehéz helyzetbe is hozza Petro Porosenkót, akit a megválasztásakor tett ígérete kötelez arra, hogy megszabaduljon a cégtől. A híresztelések szerint a vevő lehet akár a Nestlé, a Mondelez vagy a Lotte. A világ csokiban érdekelt legnagyobb vállalatát, a Marsot is csak azért zárják ki a vevők sorából, mert a régióban már vannak bejáratott márkái.
Magyarország is érdekelt a tranzakcióban, hiszen 2012-ben az ukránok épp a magyar Bonbonettin keresztül keresték az utat a világ legnagyobb csokipiaca, Európa felé (itt fogyasztják el a világ csokoládéinak a 40-45 százalékát). A Bonbonettit is érintheti tehát az orosz embargó, amit egészségügyi okokra hivatkozva elsőnek a Roshen ellen vezettek be még tavaly novemberben, majd idén júliusban a teljes ukrán csokiiparra kiterjesztették.
Az oroszok ellenembargójának nincs hatása a magyar cég forgalmára, mondta Sánta Sándor, a Bonbonetti vezérigazgatója. A Bonbonetti exportjának 90 százaléka Európába megy, a nemzetközi szinten is népszerű Cherry Queen konyakmeggyből kis mennyiséget vesznek az oroszok, és még itt sem lépett vissza a vevő. A jó minőségű ukrán csokoládék viszont – a keleti határ lezárása után – a magyarországi kínálatban is megjelenhetnek. Eddig is cél volt, hogy egyre erősebb termékkínálattal szerepeljenek a piacon, ebben lehet nagy segítség az erős ukrán márkák bevezetése, mondta Sánta Sándor. Egy már meg is jelent a hazai forgalomban.
Többek között egy háromrétegű marcipános-piskótás-meggyzselés desszertet tesztelnek itthon, és hoznak hamarosan forgalomba. Ez a termék nem jelent konkurenciát a Bonbonetti márkáinak, hasonlóak érkezésére számíthatunk még a jövőben – mondta a vezérigazgató.
A jelentős feketegazdaság és a kevés vevő miatt kiszolgáltatott magyar élelmiszer-ipari cégeknek újabb nehézséget jelent az uniós élelmiszerekre bevezetett orosz embargó, ami miatt az építőiparhoz hasonló lánctartozások is kialakulhatnak a szektorban, állítja az Atradius hitelbiztosító. A cég szerint közép-, illetve hosszú távon az is problémát jelenthet, hogy a korábbi orosz vevők új – elsősorban dél-amerikai – beszállítók után néznek, így a magyar cégek akár teljes piacvesztéssel is szembesülhetnek.