Torzító hatás
A saját részvény vásárlás bevett szokás a vállalatoknál, bár piactorzító hatása miatt ennek eltúlzott mértéke negatív következményekkel járhat. A kereslet és a kínálat aránya ugyanis ilyenkor nem a tényleges piaci viszonyokat tükrözi, hiszen a keresletet maga a vállalat növeli meg mesterségesen. A részvények visszavásárlásával ugyanakkor csökken a megvásárolható mennyiség is, vagyis a kínálat is szűkül. A két tényező együttesen mesterséges részvény árfolyam növekedést indít meg, amely nem tükrözi sem a vállalat teljesítményét, sem a jövőbeli növekedés kilátásait. A legnagyobb probléma akkor következik be, amikor a visszavásárlások üteme már nem tartható, és a részvény árfolyamok nagy zuhanás közepette térnek vissza a ténylegesen indokolt szintjükre.
Vége a növekedésnek?
Egyértelműnek tűnik, hogy a saját részvény visszavásárlásoknak nagy szerepük lehetett a 2009 márciusa óta tartó raliban A legnagyobb mértékben visszavásárolt részvények árfolyamai például több mint 300 százalékot tudtak emelkedni az elmúlt 5 és fél évben. A probléma ott kezdődik, hogy a folyamat egy olyan szintre ért, amikor a visszavásárlások megszűnésével a bika piac fennmaradása válhat kérdésessé. A vállalatoknak tehát most már tényleges profitnövekedés elérésére kell törekedniük.
Újabb válság jöhet?
2014 első negyedévében a részvényeseknek kifizetett pénz (saját részvény vásárlás és osztalékfizetés formájában) már meghaladta a megtermelt profit nagyságát. A vezérigazgatók pedig még tovább növelték a visszavásárlásra allokált pénzmennyiséget, ezzel együtt pedig csökkentették a beruházási kiadásokat. Rossz jel lehet, hogy legutoljára 2007-ben fordult elő, hogy a kifizetések meghaladták a profit nagyságát. Még az év októberében a részvényárfolyamok elérték a csúcsot, majd több mint az értékük felét elvesztették és beköszöntött a 2008-as gazdasági válság.
A jelenlegi helyzet
2009 márciusa óta több mint 2,000 milliárd dollárnyi visszavásárlás segítette a bika piac fenntartását, melynek során az S&P 500 191 százalékot emelkedett. Ebből is látszik, hogy amennyiben a vállalatok nem tudnak tényleges növekedést felmutatni, elérhető közelségbe kerülhet egy nagymértékű korrekció.