A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNKoch Máté
12:25VívásMate Tamas Koch-Grabiel Lugo
HUNPupp Réka
12:25CselgáncsReka Pupp-Sosorbaram Lkhagvasuren
HUNAndrásfi Tibor
12:50VívásRuben Limardo-Tibor Andrasfi
HUNFucsovics Márton
13:30TeniszMarton Fucsovics-Rafael Nadal
HUNSiklósi Gergely
13:40VívásJakub Jurka-Gergely Siklosi
HUNPásztor Flóra
14:05VívásYun-Jia Zhang-Flora Pasztor
HUNMarozsán Fábián
15:00TeniszFabian Marozsan-Ugo Humbert
HUNHámori Luca
17:22ÖkölvívásGrainne Walsh-Ana Hamori
NyílNyíl
Vágólapra másolva!
Soha nem adott még el ennyi autót a Tesla Motors, mint július és szeptember között, ráadásul a harmadik negyedévben a várakozásokkal szemben sikerült nyereséget elérnie a tisztított számokban az autógyártónak.
Vágólapra másolva!

Remekül fogadták a Tesla Motors negyedéves gyorsjelentését a befektetők, több mint 3 százalékos pluszban nyithat ma a részvény árfolyama. A várakozásokkal ellentétben a tisztított eredménysoron ismét sikerült profitot elérni, miután a vártnál magasabb áron keltek el az S modellek a harmadik negyedében. Ezzel már a hetedik egymást követő negyedévben zár profittal tisztított soron az autógyártó.

Forrás: Investor.hu

Az amerikai számviteli szabályok szerint ezzel együtt továbbra is veszteséges a társaság, ráadásul közel két éve nem volt ekkora, 75 millió dolláros a mínusz a nettó eredménysoron. Főleg a megugró költségekkel magyarázható a nagy veszteség, ezzel együtt ez már nem lepheti meg a befektetőket, mivel az Elon Musk vezette menedzsment erre már negyedévekkel ezelőtt figyelmeztetett.

Forrás: Investor.hu

Kapós volt az S modell

7 785 autót sikerült eladnia a Teslának a harmadik negyedévben, ami újabb rekord negyedévet jelent. A felfutó termelés és értékesítés mellett ez persze nem annyira meglepetés, így a hangsúly főleg a gyártási sebességen van, ami éves szinten várhatóan eléri majd a tervezett 35 ezret a menedzsment szerint. A kérdés így inkább az, milyen áron, milyen fejlesztésekkel sikerült eladni az autókat, ami fontos az eladási árak szempontjából is.

Forrás: Investor.hu

Már csak azért is, mert a vásárlók testre szabhatják az autókat, így az eladási ár nagyban függ a vásárlók preferenciájától is. Ebben a mutatóban pedig egyre jobban szerepel a társaság, jól mutatja a Tesla újabb fejlesztései (pl. dupla motor) iránti igényeket is. A rekord nagyságú árbevétel eléréséhez, és a tisztított soron elért nyereséghez tehát főleg ez járult hozzá.

A bruttó fedezeti hányadra is pozitív hatást gyakorolt az átlagos eladási ár emelkedése. Akár az amerikai (US GAAP), akár az IFRS szerinti számvitelt használjuk, 29,4-29,6 százalékra emelkedett a bruttó margin a táraság egészénél, bár ebben a környezetbarát járművek értékesítésért kapott kvóta (ZEV-kreditek) miatti árbevétel is szerepet játszik, ami 76 millió dollárt tett ki a júliustól szeptember végéig tartó periódusban.

Forrás: Investor.hu

A terjeszkedés költségei

A terjeszkedéssel kapcsolatos költségek viszont folyamatosan emelkednek, melyek ugyan a bruttó marginoknál nem látszódnak, az üzemi nyereséget keményen lefelé nyomják. Az amerikai számviteli szabályok szerint számított üzemi veszteség 39 millió dolláros lett, míg az IFRS szerinti adat 16,6 millió dolláros profitot mutatott. Ezzel az operatív margin mindössze 1,8 százalékos lett, ami az utóbbi két évben a második leggyengébb negyedévet jelenti.

A költségek közül főleg a kutatási és fejlesztési költségek emelkedése számít jelentősnek, melyek a 2013 negyedik negyedévében látott alig 70 millióról már 135 millió fölé emelkedtek. Ebben főleg az X modellel kapcsolatos K+F költségeket láthatjuk, aminek értékesítése majd csak 2015 harmadik negyedévében veszi kezdetét, amivel újabb hónapos csúszásokat lehet megállapítani a korábbi tervekhez képest. Ott vannak ugyanakkor az S modellek kapcsolatos fejlesztések költségei, melyek a magasabb értékesítési árak miatt viszont meg is térülhetnek.

Az általános költségek magasan alakultak ebben a negyedévben is, aminek főleg az áll a hátterében, hogy a Supercharger néven futó töltőállomás-hálózatot folyamatosan bővíti a vállalat. Az USA-ban jelenleg 124, Európában 82, Kínában pedig 23 töltőállomást épített már ki a Tesla, ez pedig az autóvásárlók kényelmesebb használati élménye miatt kulcsfontosságú a cég számára, ami sokszor erre az élményre alapozva hirdeti elektromos autóit.

Forrás: Investor.hu

A beruházásokra fordított összegeket közben tovább emelkedtek, már negyedéves szinten 284 millió dollárt tettek ki, ami az árbevételnek már 33 százalékát jelenti. A negyedik negyedében pedig ez elérheti a 350 milliót is a menedzsment szerint, ami jóval magasabb a Bloomberg elemzői konszenzusában szereplő 275 milliós értéknél. Egy ilyen ütemű költekezés komoly kockázatokat rejt magában, így a befektetők szorosan figyelhetik, mennyire vannak veszélyeztetve a kiadással összefüggésbe hozott célok.

Az áttörés még várat magára

Nem változtatott érdemben a korábban felvázolt jövőképen a cég menedzsmentje, legalábbis az X modellek értékesítésének kezdését leszámítva. A negyedik negyedévben folytatódhat a gyártási sebesség növelése, és az éves 35 ezer autót teljesítheti a vállalat, mint gyártási cél. Az értékesítésben viszont az előző negyedéves gyártáskiesés miatt elmaradás lehet, mivel ebben a negyedévben 2 ezer autóval kevesebb találhat gazdára, így éves szinten csak 33 ezer autót adhat el a cég. A tavalyi 22 ezer autóhoz képest persze még ez is nagy előrelépés, 50 százalékos plusz.

Nagy problémák nincsenek az X modellek fejlesztésével kapcsolatban sem, az Alfa modellt már teszteli a típusból a vállalat, és a Béta modellek építése is folyamatban van. Musk kiemelte a gyorsjelentés mellé fűzött kommentárjában, hogy a Tesla nem fog félkész autót a piacra dobni, ezért van minimális csúszás a korábbiakhoz képest. Bár ez rövidtávon negatívan hat a pénzügyi teljesítményre, a fogyasztói bizalom miatt hosszú távon pozitív lesz majd a cég számára a késlekedés. Ezzel együtt azért a késlekedést önmagában nem lehet pozitívan értékelni, még ha nem is kérdőjeleződik meg alapvetően a menedzsment szavahihetősége.

Drága a részvény, bár eddig sem volt olcsó

Továbbra is igen drágán mérik a Tesla Motors részvényeit, valamennyi értékeltségi mutató esetében túlértékelt képet kapunk. Akár a prémium-autógyártókkal, akár a napenergia kapcsán a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos cégekkel, akár a nagy növekedés előtt álló autógyártókkal hasonlítjuk össze. 1 dollárnyi jövőbeli árbevételért közel 5-szörös pénzt kell most fizetnünk, aminél csak a Google P/S rátája magasabb, ám utóbbi komoly nyereséggel rendelkezik az amerikai számviteli szabályok szerint veszteséges Teslával szemben.

Forrás: Investor.hu

EV/EBITDA alapon még inkább túlértékelt a papír, közel 40-szeres szorzóval forognak a részvények, ami az S&P 500 vállalataihoz képest jelentősen túlzónak számít. Az éves alapon 230 százalékos EBITDA-növekedés pedig sokkal inkább az alacsony bázisnak köszönhető, a jövőben jó eséllyel nem lehet majd sokáig fenntartani ezeket a szinteket. A Tesla értékeltsége ennek függvényében még inkább túlzónak számít. Ezzel együtt az is igaz, hogy ezek az értékeltségek nem az utóbbi hetekben szökkentek ilyen magasra, jó ideje jelentős prémiummal forognak a piachoz képest a részvények, így ez leginkább a nagyon hosszú távú befektetők számára lehet figyelmeztetés, nem pedig az 1-2 hónapos ügyletekben gondolkozóknak.

Technikai alapon sem annyira vonzó még

A részvény 240 dollár közelében nyitott, 3 százalékos ugrással, ezzel inkább a tegnapi nagyobb esését korrigálja a részvény, semmit a további emelkedés előtt nyitja meg a teret. Már csak azért is, mert ezzel éppen a 240-245 dollár közötti ellenállászóna közelébe tér vissza a papír, aminek áttöréséhez mindenképpen szükség lenne egy kedvező technikai képhez.

A csökkenő trendvonal is éppen a Tesla árfolyamának emelkedését akadályozhatja, ahogyan azt már az utóbbi 2 hónapban többször is megtette. Mivel az indikátorok sem mutatnak kifejezetten kedvező képet, ezért nem lesz könnyű dolga a részvénynek, ha át akarja törni ezeket a szinteket. Ha pedig még sikerülne is, akkor is ott lesz 250 dollár közelében az 50 napos mozgóátlag, ami megfoghatja az esetleges emelkedést. Ezekről a szintekről a további felpattanás tehát egyelőre limitáltnak látszik.

A Tesla Motors árfolyama (Nasdaq) Forrás: Investor.hu, AmiBroker

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!