Kezdődik a karácsonyi költésroham
![Aczél Zoltán, társasjáték fejlesztő interjú](https://cdn.origo.hu/2023/12/DxYpu1tdEyytiCiQZ2mFY0C0vcn4SK95ph3HYDZxNvs/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FiODYyMmNhNGFlNzQxYTQ5NTQ5YWIwNzIyMmE2MzU5.webp)
Az ünnepi étkezésekre szánt élelmiszerre az előrejelzések szerint 80-85 milliárd forintot hagynak a boltokban a vásárlók. A karácsonyi ajándékozás értéke 70-75 milliárd forint körül mozoghat majd decemberben, így az év végi ünnepek legalább 150-160 milliárd forintjukba kerülnek majd a családoknak. Az OKSZ előrejelzése szerint egy család átlagosan 25-30 ezer forintot költhet ajándékokra. Más kalkuláció szerint ez az összeg átlag 16 ezer forint lesz.
Abban nincs nagy nóvum, melyek a legkelendőbb árucikkek: idén is zömmel könyvet, játékot, műszaki cikket, ruhaneműt csomagolunk be szeretteinknek.
Sárközy Bence, a Libri Kiadó ügyvezető igazgatója a teljes év forgalmának 30 százalékára számít a karácsonyi roham során, úgy véli, minden keresztény országban ez a normálisnak mondható arány, ahol a karácsony a legjelentősebb ajándékozós ünnep. Igaz, a könyvpiacon októberben kezdődik a szezonális vásárlás. „Fontos cél volt, hogy a kiemelt kereskedelmi időszakokban a kereskedőkkel együttműködve, összehangolt akciókkal hívjuk fel a figyelmet a kiemelt jelentőségű könyvekre. Ehhez képest idén nem emeltünk be radikálisan új elemet a marketingkampányunkba, ezt próbáljuk meg tökéletesíteni” – teszi hozzá. – „Ezzel együtt minden évben próbálunk egyre tudatosabban, egyre komplexebb stratégiával készülni erre az időszakra. Októberben kezdődik a felívelés, ez a hetek múlásával egyre intenzívebb lesz, míg eljutunk az eladók szempontjából kifejezetten kegyetlen decemberig. Érdekes, hogy bár látványosan egyre nagyobb az e-kereskedelem szerepe, ez csak december közepéig működik. Utána már senki nem bízik abban, hogy időben megkapja a küldeményt, így a finisben mind beállunk a zsúfolt üzletben a kígyózó sorba.”
Az ügyvezető úgy véli, egyfajta álszemérmesség azt mondani, hogy télen több kedvünk van olvasni: „Valójában ajándékozni van nagyobb kedvünk, ez húzza fel az eladásokat.” Ennek természetes velejárója, hogy szezonálisan a jóval drágább könyvekre is van kereslet. Egy öt-tízezer forintba kerülő album jóval ízlésesebb gesztus, mint borítékban ugyanez az összeg. A szép kiállítású albumokat, sokfotós könyveket, három-öt kötetes nagyregényeket általában egyébként sem vinnénk magunkkal nyaralásra, strandra. A prémiumkiadások nagy pillanata tehát minden szempontból az év vége.
Nem csak a lakosság, a cégek is magasabb sebességbe kapcsolnak a vásárlásban, ami az elektronikus munkaeszközöket, szórakoztató termékeket illeti. A Magyar Telekom arra számít, hogy üzleti előfizetői kétszer annyi okoseszközt szereznek be karácsony előtt, mint egész évben. „A kkv-k is egyre inkább felismerik, milyen előnyökkel jár, ha bárhol és bármikor használhatják a mobiljaikat, tableteket, notebookokat” – mondja Diószegi Ágnes, a Telekom üzleti szegmens marketingigazgatója. – „Egy modern vállalkozás működtetéséhez nélkülözhetetlenek a mobileszközök. Minden okoseszköz a rugalmassághoz tesz hozzá, gördülékenyebbé válik a döntések előkészítése, akárcsak a döntéshozatal. A vállalatvezetők tudják, ahhoz hogy versenyképesek maradhassanak, szükségük van olyan okos, gyors, 4G-képes eszközparkra, amely lehetővé teszi, hogy a dolgozók ne csak az íróasztalhoz kötve intézhessék levelezésüket vagy érjék el az internetet.”
A marketingigazgató elmondta még, decemberben 90 százalékot növekszik a prémiumkategóriás telefonok értékesítése, és nagyságrenddel több notebook, okostelefon, táblagép fogy. Ez a versenyszférában részben a partnereknek szánt ajándékokat, részben a vállalkozás eszközparkjának fejlesztését jelenti. Mivel ebben az időszakban szinte minden szolgáltató, áruház előáll valamelyik ünnepi kedvezményes ajánlattal, a vállalkozók számára is kézenfekvő kihasználni ezeket az akciókat.
Bár a fejlesztési szándék mindenütt egyértelmű – a hazai kkv-k 86 százalékánál volt valamilyen informatikai vagy telekommunikációs beruházás az elmúlt két évben, és 35 százalékuk tervez ilyen beruházását a következő egy évre –, laptopot a hazai vállalkozások kevesebb mint harmada, okostelefont és mobilnetet csak minden ötödik cég biztosít a szellemi alkalmazottak többségének. Aki azonban elszánja magát a beruházásra, jó eséllyel év végén, a karácsonyi szezonban teszi meg.
Karácsonykor még az is vásárol játékot, aki januártól novemberig be sem teszi a lábát ilyen üzletbe. Aczél Zoltán, a Gémklub alapító-ügyvezetője elmondja, hogy boltjaik és webáruházuk decemberi forgalma eléri az előző 11 hónap összforgalmát: „A webáruház jól előkészített online marketingje ilyenkor csúcsra jár, hogy a nagy reklámzajban is irányuljon figyelem a Gémklubra, de a boltjainknak már nincs szükségük eszközökre, hogy becsalják az embereket, mert az egész évi munkánk eredményeképpen vissza se lehetne tartani a hatalmas rohamot” – véli Aczél.
Az ügyvezető azt mondja, ebben a hajtásban sokkal inkább az a feladat, hogy kellően felkészült csapat fogadja a vásárlókat. "Ez azt jelenti, hogy az eladóink mellett többszörös kapacitást veszünk fel és tanítunk be decemberre, mégpedig egy egészen speciális munkakörben: ők a játékmesterek. A játékmesternek az a dolga, hogy minden vevőnek olyan játékot ajánljon, amilyennek az ajándékozott örülni fog, nálunk a vásárló jó kiszolgálása ezt jelenti. A játékmester megfelelő kérdésekkel kitalálja, milyen típusú játékot ajánljon, és rendkívüli játékismerete alapján el is tudja magyarázni ezeknek a játékoknak a lényegét.”
Részben erről szól a társasjátékok ünnepe november 29-én és 30-án a Lurdy Házban, amikor családoknak és felnőtt társaságoknak több mint 30 játékmester segít megismerni és kipróbálni jól bevált társasjátékokat éppúgy, mint addig ismeretlen táblákat. „Olyanoknak is alkalmuk van könnyen megismerni ezt a világot, akik nem szoktak játszani” – teszi hozzá Aczél Zoltán. – „Ez az esemény is példázza, hogy a legjobb, amit a piaci szereplők tehetnek, ha valódi értékekre teremtenek igényt. Ezzel egyszerre építik a piacot, és ugyanakkor maga a munka, amit végzünk, értelmet nyer és s örömöt ad. Nincs erősebb eszköz, mint a belső motiváció.”