A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNAndrásfi Tibor
15:05VívásGrabiel Lugo-Tibor Andrasfi
HUNFucsovics Márton
15:15TeniszMarton Fucsovics-Rafael Nadal
HUNSiklósi Gergely
15:30VívásNeisser Loyola-Gergely Siklosi
HUNMarozsán Fábián
15:45TeniszFabian Marozsan-Ugo Humbert
HUNPupp Réka
16:50CselgáncsGefen Primo-Reka Pupp
HUNHámori Luca
17:22ÖkölvívásGrainne Walsh-Ana Hamori
HUNMagyarország
19:30VízilabdaFranciaország-Magyarország
HUNFucsovics Márton | Marozsán Fábián
19:30TeniszTallon Griekspoor/Wesley Koolhof-Marton Fucsovics/Fabian Marozsan
NyílNyíl

Kezdődik a karácsonyi költésroham

Aczél Zoltán, társasjáték fejlesztő interjú
Decemberben rakétasebességbe kapcsol a játékpiac
Vágólapra másolva!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség számításai szerint decemberben akár 780 milliárd forintot is költhet az ország csak élelmiszerre és iparcikkekre.
Vágólapra másolva!

Az ünnepi étkezésekre szánt élelmiszerre az előrejelzések szerint 80-85 milliárd forintot hagynak a boltokban a vásárlók. A karácsonyi ajándékozás értéke 70-75 milliárd forint körül mozoghat majd decemberben, így az év végi ünnepek legalább 150-160 milliárd forintjukba kerülnek majd a családoknak. Az OKSZ előrejelzése szerint egy család átlagosan 25-30 ezer forintot költhet ajándékokra. Más kalkuláció szerint ez az összeg átlag 16 ezer forint lesz.

Abban nincs nagy nóvum, melyek a legkelendőbb árucikkek: idén is zömmel könyvet, játékot, műszaki cikket, ruhaneműt csomagolunk be szeretteinknek.

Könyvek

Sárközy Bence, a Libri Kiadó ügyvezető igazgatója a teljes év forgalmának 30 százalékára számít a karácsonyi roham során, úgy véli, minden keresztény országban ez a normálisnak mondható arány, ahol a karácsony a legjelentősebb ajándékozós ünnep. Igaz, a könyvpiacon októberben kezdődik a szezonális vásárlás. „Fontos cél volt, hogy a kiemelt kereskedelmi időszakokban a kereskedőkkel együttműködve, összehangolt akciókkal hívjuk fel a figyelmet a kiemelt jelentőségű könyvekre. Ehhez képest idén nem emeltünk be radikálisan új elemet a marketingkampányunkba, ezt próbáljuk meg tökéletesíteni” – teszi hozzá. – „Ezzel együtt minden évben próbálunk egyre tudatosabban, egyre komplexebb stratégiával készülni erre az időszakra. Októberben kezdődik a felívelés, ez a hetek múlásával egyre intenzívebb lesz, míg eljutunk az eladók szempontjából kifejezetten kegyetlen decemberig. Érdekes, hogy bár látványosan egyre nagyobb az e-kereskedelem szerepe, ez csak december közepéig működik. Utána már senki nem bízik abban, hogy időben megkapja a küldeményt, így a finisben mind beállunk a zsúfolt üzletben a kígyózó sorba.”

Az ügyvezető úgy véli, egyfajta álszemérmesség azt mondani, hogy télen több kedvünk van olvasni: „Valójában ajándékozni van nagyobb kedvünk, ez húzza fel az eladásokat.” Ennek természetes velejárója, hogy szezonálisan a jóval drágább könyvekre is van kereslet. Egy öt-tízezer forintba kerülő album jóval ízlésesebb gesztus, mint borítékban ugyanez az összeg. A szép kiállítású albumokat, sokfotós könyveket, három-öt kötetes nagyregényeket általában egyébként sem vinnénk magunkkal nyaralásra, strandra. A prémiumkiadások nagy pillanata tehát minden szempontból az év vége.

Kütyük

Nem csak a lakosság, a cégek is magasabb sebességbe kapcsolnak a vásárlásban, ami az elektronikus munkaeszközöket, szórakoztató termékeket illeti. A Magyar Telekom arra számít, hogy üzleti előfizetői kétszer annyi okoseszközt szereznek be karácsony előtt, mint egész évben. „A kkv-k is egyre inkább felismerik, milyen előnyökkel jár, ha bárhol és bármikor használhatják a mobiljaikat, tableteket, notebookokat” – mondja Diószegi Ágnes, a Telekom üzleti szegmens marketingigazgatója. – „Egy modern vállalkozás működtetéséhez nélkülözhetetlenek a mobileszközök. Minden okoseszköz a rugalmassághoz tesz hozzá, gördülékenyebbé válik a döntések előkészítése, akárcsak a döntéshozatal. A vállalatvezetők tudják, ahhoz hogy versenyképesek maradhassanak, szükségük van olyan okos, gyors, 4G-képes eszközparkra, amely lehetővé teszi, hogy a dolgozók ne csak az íróasztalhoz kötve intézhessék levelezésüket vagy érjék el az internetet.”

A marketingigazgató elmondta még, decemberben 90 százalékot növekszik a prémiumkategóriás telefonok értékesítése, és nagyságrenddel több notebook, okostelefon, táblagép fogy. Ez a versenyszférában részben a partnereknek szánt ajándékokat, részben a vállalkozás eszközparkjának fejlesztését jelenti. Mivel ebben az időszakban szinte minden szolgáltató, áruház előáll valamelyik ünnepi kedvezményes ajánlattal, a vállalkozók számára is kézenfekvő kihasználni ezeket az akciókat.

Bár a fejlesztési szándék mindenütt egyértelmű – a hazai kkv-k 86 százalékánál volt valamilyen informatikai vagy telekommunikációs beruházás az elmúlt két évben, és 35 százalékuk tervez ilyen beruházását a következő egy évre –, laptopot a hazai vállalkozások kevesebb mint harmada, okostelefont és mobilnetet csak minden ötödik cég biztosít a szellemi alkalmazottak többségének. Aki azonban elszánja magát a beruházásra, jó eséllyel év végén, a karácsonyi szezonban teszi meg.

Játékok

Karácsonykor még az is vásárol játékot, aki januártól novemberig be sem teszi a lábát ilyen üzletbe. Aczél Zoltán, a Gémklub alapító-ügyvezetője elmondja, hogy boltjaik és webáruházuk decemberi forgalma eléri az előző 11 hónap összforgalmát: „A webáruház jól előkészített online marketingje ilyenkor csúcsra jár, hogy a nagy reklámzajban is irányuljon figyelem a Gémklubra, de a boltjainknak már nincs szükségük eszközökre, hogy becsalják az embereket, mert az egész évi munkánk eredményeképpen vissza se lehetne tartani a hatalmas rohamot” – véli Aczél.

Decemberben rakétasebességbe kapcsol a játékpiac Fotó: Szabó Gábor

Az ügyvezető azt mondja, ebben a hajtásban sokkal inkább az a feladat, hogy kellően felkészült csapat fogadja a vásárlókat. "Ez azt jelenti, hogy az eladóink mellett többszörös kapacitást veszünk fel és tanítunk be decemberre, mégpedig egy egészen speciális munkakörben: ők a játékmesterek. A játékmesternek az a dolga, hogy minden vevőnek olyan játékot ajánljon, amilyennek az ajándékozott örülni fog, nálunk a vásárló jó kiszolgálása ezt jelenti. A játékmester megfelelő kérdésekkel kitalálja, milyen típusú játékot ajánljon, és rendkívüli játékismerete alapján el is tudja magyarázni ezeknek a játékoknak a lényegét.”

Részben erről szól a társasjátékok ünnepe november 29-én és 30-án a Lurdy Házban, amikor családoknak és felnőtt társaságoknak több mint 30 játékmester segít megismerni és kipróbálni jól bevált társasjátékokat éppúgy, mint addig ismeretlen táblákat. „Olyanoknak is alkalmuk van könnyen megismerni ezt a világot, akik nem szoktak játszani” – teszi hozzá Aczél Zoltán. – „Ez az esemény is példázza, hogy a legjobb, amit a piaci szereplők tehetnek, ha valódi értékekre teremtenek igényt. Ezzel egyszerre építik a piacot, és ugyanakkor maga a munka, amit végzünk, értelmet nyer és s örömöt ad. Nincs erősebb eszköz, mint a belső motiváció.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!