Ha Simicska Lajos komolyan politizálni kezd, akkor ő lehetne Magyarország leghatalmasabb oligarchája. A gazdaságban már elért szinte mindent, de kérdés, hogy mi lesz, ha úgy döntene, hogy gazdasági erejét politikai hatalomra váltja.
A Forbes listája szerint ő a 16. leggazdagabb magyar. Az előkelő helyezés pikantériája, hogy eddig még soha nem szerepelt ilyen felsorolásban. Simicska Lajosnak alig néhány cég van a nevén (egész pontosan öt darab), de annál több az érdekeltsége. Hirdetési piac, média, mezőgazdaság, no és persze a Közgép. Ilyen háttérrel csak a fantáziája szab határt annak, hogy mit tud véghez vinni.
A Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó cégek jelenleg igen bonyolult hálót alkotnak. Több cégben a feleségével együtt tulajdonosok. A pontos kép feltárását az is nehezíti, hogy ezek a vállalkozások gyakran cserélnek gazdát, a cégadatok többször hiányosak. Az is csak egy 2012-es közbeszerzési dokumentumból vált nyilvánossá, hogy ő a Közgép tényleges tulajdonosa. A cég az ország egyik legnagyobb építőipari vállalata. A Nol.hu szerint olyan biztos lábakon áll, hogy hiába próbálnának neki konkurenciát építeni, az állami megrendelések jó részét még így is elhozhatja az országban egyedülálló tudása miatt.
Tavaly a cég adózás előtti eredménye 4,5 milliárd forint volt, 60,5 milliárd forintos árbevétel mellett. Ebből 4,1 milliárdot vettek ki osztalékként, de 2012-ben is volt már mit eltenniük a tulajdonosoknak, akkor 3,2 milliárd forintot fizettek ki. 2013-ban az építőiparban 491 milliárd forintnyi állami megrendelést nyert el a vállalat – beleértve a konzorciumi tagként nyert közbeszerzéseket.
A Nol.hu szerint Simicska Lajos egyedül a Publicity Kft.-ben rendelkezik kizárólagos tulajdonjoggal. Ez a cég igen szerény, 547 millió forintos árbevételt tud csak felmutatni. Más cégeiben rendre osztozik valaki mással az irányításban. A Simicska Lajos–Nyerges Zsolt kettős feltűnik több szektorban is. A médiában legjelentősebb vállalkozásuk a Publimont, amelyhez az üzletember elsősorban a Neo-Met Kft.-n keresztül köthető. A médiavállalkozásokhoz köthetők a Hír TV, a Class FM és a Lánchíd Rádió is.
Mezőgazdasági érdekeltsége is jelentős, különösen a Mezort Zrt. fontos. E köré a cég köré is kisebb birodalom épült mára, hatalmas földterülettel. A csoportba tartozó Lajta-Hanság Zrt. például 10 298 hektár után 717 millió forint állami támogatást vehetett fel a Nol.hu szerint. A Blikk viszont az állami földek használóinak listájából azt a következtetést vonta le, hogy a Simicska-cégbirodalom 59 földterületet szerzett meg, szerintük a Mezort közvetve összesen 18 ezer hektár földterületet birtokolhat.
A Nol.hu összesítése szerint egy közel 95 milliárd forintos árbevételű cégbirodalom lehet Simicska Lajos háta mögött, és ennek jó részét a Közgép adja. Az építmény jó eséllyel még akkor is stabil maradna, ha esetleg Simicska Lajos teljesen szembekerülne a kormánnyal, hiszen a legnagyobb bevételeket adó Közgép sokak szerint évekig megkerülhetetlen lesz itthon. Mostanában például a Szolnok–Szajol vasútvonal felújítása kapcsán méltatják a céget, ahol is olyan technikai bravúrokat hajtott végre például a Tisza-híd gyors kicserélésével, amit más nem tudna utánacsinálni idehaza. A legkényesebb pont talán a médiacégek lehetnek, de a kormányt is rosszul érintené, ha ezek ellene fordulnának.
Simicska Lajos az utóbbi időben került újra reflektorfénybe, mert sok jel utal arra, hogy Orbán Viktorral szembekerültek egymással. Korábban alig lehetett hallani, és még kevesebbet lehetett tudni róla. A Fidesz 1994-es választási veresége után vonult háttérbe, és kezdte el felépíteni gazdasági birodalmát. Azelőtt a Fidesz gazdasági igazgatója volt, a párt elnökét, Orbán Viktort már a gimnáziumból ismerhette. Az egyetemen már biztosan jóban voltak, de Simicska Lajos nem volt a párt alapítói között, 1993-ig semmilyen hivatalos pozíciója nem volt a Fideszben.
Háttérbe vonulását szó szerint kell érteni: nehéz felmérni, hogy Simicska Lajos mekkora vagyonnal és mekkora befolyással rendelkezik, a Fidesz volt pénztárnokának alig van cége. Ehelyett a cégeinek vannak cégei, sőt, a cégei cégeinek vannak cégei. Jó példa erre a közterületi reklámokkal foglalkozó Mahir, amelyet 1994-ben privatizáltak, a B-Reklám Kft. vette meg az államtól. Simicska Lajos nem sokkal később a cég igazgatóságának tagja lett, majd a vezérigazgatója. Ezt a pozíciót mind a mai napig betölti. Tulajdont viszont nem szerzett a cégben, legalábbis nem közvetlenül.
Egy ideig volt tulajdonrésze a B-Reklámban, de ezen már túladott. Ami nem jelenti azt, hogy a B-Reklám (és ezáltal a Mahir) ne tartozna az érdekeltségébe. Jelenleg – a cégadatbázis alapján – a helyzet úgy fest, hogy a B-Reklám tulajdonosa a Pro A Kft. és a Pro B. Kft, ezeknek a tulajdonosa a Neo-Met Kft., amelynek részben tulajdonosa Simicska Lajos. Ezek a cégek egyébként a Közgép tulajdonosi hálójában is fontos szerepet játszottak. A privatizáció óta a Mahir hatalmas cégcsoporttá duzzadt, számos leányvállalattal és kapcsolt vállalkozással.
A Fidesz 1998-as választási győzelme után Simicska Lajos az APEH elnöke lett, de egy évvel később lemondott a posztról. A korabeli értékelések szerint nem azért, mert rosszul végezte a dolgát, az adóhivatal kimondottan jól működött az elnöksége alatt. Viszont 1998-ban robbant ki a Kaya Ibrahim–Josip Tot-ügy. Ekkor derült, ki, hogy sok más Fidesz-közeli céggel együtt 14, korábban Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó, komoly tartozással rendelkező cég került a két férfi birtokába. Ők viszont tagadták, hogy megvették volna ezeket a cégeket. A vállalatok – és velük együtt felhalmozott adósságuk – eltűntek.
A botrány kirobbanása után felmerült a gyanú, hogy valakik megváltoztatták az érintett cégek adatait az APEH számítógépein, ez volt a híres hosszú bájtok éjszakája. Bizonyítani soha semmit nem sikerült, Simicska Lajos viszont magánéleti okokra hivatkozva beadta a lemondását. Nem sokkal később, 2001-ben bejelentkezett Csányi Sándorhoz, aki az OTP Lakástakarékpénztár Rt. irányítását bízta rá. A pozíció csak egy évig volt az övé.
Az építkezésekben 2002 után kezdett egyre nagyobb szerephez jutni a Közgép. Sokáig csak pletykálták, hogy a cég Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik, biztosat nem tudott senki. Ez azért volt lehetséges, mert a Közgép közgyűlésein a tulajdonosok soha nem jelentek meg, csak a 0,04 százalékos részesedéssel rendelkező vezérigazgató, Németh Miklós. 2012-ben az Origó vetett némi fényt a cég tulajdonosi hátterére, amelyben fontos szerepe volt a Mahirral kapcsolatban már említett Pro-A-nak és Pro-B-nek, valamint a Neo-Metnek. A Közgép, egész pontosan Németh Miklós 2012-ben egy közbeszerzési dokumentumban ismerte el, hogy a vállalat tulajdonosa Simicska Lajos.