Heiszler Gabriella cégvezető az elképzeléseiket részletező sajtótájékoztatón elmondta, bár a karácsonyi volumen jelentősége miatt a legfontosabb hetek még előttünk állnak, 2014 első 50 hetével nagyon elégedettek, szépen fejlődött az árbevételük, még ha ezzel kissé szembe is megy, hogy a kereslet nagyon eltolódott az akciók, az olcsó termékek irányába. A beruházásokra 55 millió euróval indultak idén, ezt mintegy 800 új magyarországi munkahely megteremtésére el is költötték.
2015 másképp fog kinézni, így Heiszler, a megváltozott szabályozási környezethez kell alkalmazkodniuk. Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj valószínűleg a beruházásokon fog lecsapódni, mintegy 25 millió euróval csökkentve a keretet. Azokhoz a beruházásokhoz nem kell hozzányúlniuk, amelyekre már szerződtek. Fontos még, hogy mivel a stratégia fontos eleme a saját húsüzem Bicskén, ezt ha törik, ha szakad, továbbfejlesztik, szeletelővel egészítik ki. Az adó- és járulékemelések arra kényszerítik a vállalatot, hogy a struktúra egyéb elemeihez is hozzányúljanak. „Mindent megteszünk, hogy ez ne a munkatársak kárára történjen” – így Heiszler Gabriella. A marketingbüdzsét azonban biztosan érinteni fogja, és tárgyalásokat kezdeményeznek a bérbeadóikkal, mert az egyébként is magas rezsi így külön teher volna.
Minden helyzetben megpróbáljuk a pozitívumot keresni
Heiszler Gabriella elmesélte, hogy vezetői értekezleten keresték a választ a kérdésre, ugyan hol mutatkozhat meg a helyzet jó oldala. A megoldásra egy szóban a franchise-hálózat a válasz: „Visszatérhetünk a gyökereinkhez, a Spar üzleteit általában nemzetközi szinten mégiscsak vállalkozók üzemeltetik.” Az ötlet természetesen nem vadonatúj, először 2012-ben indították el ezt a programot, a mostani változásokhoz tehát már meglévő üzleti kapcsolatokat és modelleket kell felfrissíteniük, felgyorsítaniuk, a jelenlegi környezetre alkalmazniuk. Mint Erwin Schmuck ügyvezető igazgató említette, a Spar megalapításánál három osztrák család áll a háttérben, Ausztriában az üzleteik több mint fele franchise partner. „Magyarországon szeretnénk az ottani know-howt, illetve a magyar kereskedők már kipróbált gyakorlatát átadni családi vállalkozásoknak, szortimentet és marketing politikát, logisztikai szolgáltatásokat és a saját húsüzemet. Úgy gondoljuk, ez win-win szituáció, a forgalom azzal tud növekedni, hogy közben magyar családi vállalkozásokat talál, és egyenletesen fejlődik” – véli Schmuck.
Heiszler Gabriella elmondta még, a stratégia leginkább új eleme a vállalkozó-edukáció: a saját vezetőik közül próbálnak kinevelni egy réteget. A múlt héten körkérdésben tudakolták az üzletvezetőktől, érdekli-e őket annak lehetősége, hogy vállalkozóként átveszik a jelenleg vezetett üzletet. 400 kollégából 70-en adtak pozitív választ, a következő hetekben tehát megpróbálják kidolgozni azt az üzleti modellt, amelyet adott boltban lehetővé teszi a váltást. „Tisztában vagyunk azzal, hogy ez kockázat mind a magánszemély, mind a Spar részéről, de egy jó középosztály, egy kompetens vállalkozói réteg kialakulásához ez hozzá tud járulni, az érintettek pedig középtávon nagyobb jövedelemre tehetnek szert, mint most alkalmazottként” – magyarázza Heiszler. A vállalat így rugalmasabbá válik, jobban tud alkalmazkodni a piaci igényekhez, több és használható tájékoztatást kap a munkatársaiktól: „Mint mondani szokás, a gazda szeme hizlalja a jószágot” – a tényleges magántulajdon márpedig ilyen helyzetet teremt. Reményeik szerint a 70 jelentkezőből minél többel előnyösen tudnak megállapodni.
Lesz-e nyitva Spar vasárnap?
Ha a szabályok mindenkire egyformán vonatkoznak, meg fogják találni a jövőben sikerre vezető stratégiát, mondta Erwin Schmuck. A dolgozók 70-80 százalékának ér annyit a vasárnapi pótlék, hogy vállalja azt a műszakot. Egy jó vasárnap a vásárlói szám 300 ezer. Ha megnézzük a statisztikát, a hétvége második napján a vásárlók fele tér be az üzletbe. „Egyrészt igazodnunk kell a vásárlói igényekhez, és nyilván meg kell figyelni a reakcióikat, mert a tapasztalat szerint a vasárnapi nyitva tartást elsősorban a városi fiatalok használják ki” – véli az ügyvezető. – „Azok a szupermarketek, amelyek a lakókörnyezethez közel létesültek, jobban hozzák a forgalmat, mint azok a nagy alapterületű üzletek, amelyek ma is nyitva tartanak vasárnap. Mindig mindenki mindent a lehető legjobb áron szeretne megvásárolni, ez az általános tapasztalat, nekünk ehhez kell alkalmazkodnunk. Ha a szabályok mindenkire vonatkoznak, nekünk azt kell elfogadni.”
A helyi igényekhez igazodnak
Kérdésre a cégvezetők elmondták, mintegy 600-800 munkahelyet teremtettek volna jövőre is, mert nagyságrendileg körülbelül egyező összegről kellett lemondaniuk, mint amekkorából idén bővülni tudtak (55 és 59 millió euró). A vasárnapi rendelettel kapcsolatban elhangzott még, bíznak abban, hogy a forgalom átterelődik más napokra, és volumenben nem változik sokat. Módosított nyitva tartásról beszélhetünk is, nem is, az Interspar üzletek eddig is 6-22 üzemeltek, egy plázában például azonban a külön szabályozáshoz kell alkalmazkodni. Ez főleg nyáron fontos, a szupermarketeknél helyszínfüggő: egészen más képet mutat egy fővárosi, egy Balaton parti, vagy egy püspökladányi bolt. Egységes nyitva tartás helyett a helyi igényekhez igazodnak.
Szintén kérdésre hangzott el, a bérleti jog kérdése partnerspecifikus. A saját üzletekben jelenleg az a Spar stratégiája, hogy csak limitált mennyiséget szeretnének átadni. Rövid távon egy üzemeltető szempontjából maximum öt üzletre gondolnak, és az átadási folyamat sem lesz rövid. Ha sikerül néhány tíz üzletet átadni, azt már sikerként könyvelik majd el. Arra a kérdésre, mekkora alaptőkét várnak el egy átvevőtől, azt felelték, egy élelmiszerüzletben készletekről van szó, azt pedig finanszírozni kell. Az üzletek ma körülbelül egy hónap – pontosan 25-26 nap – forgalmának megfelelő árukészlettel rendelkeznek, ennyit kell megfinanszíroznia az üzletvezetőből lett vállalkozónak, akinek, üzletről lévén szó, valamekkora kockázatot mindenképp vállalnia kell. A mindenki számára kedvező konstrukciót most dolgozzák ki. A vállalkozónak is kell belátható kockázatot vállalnia. Az egyelőre nem perspektíva, hogy mind a 400 üzletet franchise-ban működtessék.