A veszélyes áruk - tűz- és robbanásveszélyes, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bíró anyagok - közúti szállítását kétévente frissülő, európai egyezmény szabályozza. A mostani, január eleji frissítés értelmében húsz új tétellel bővült a veszélyes anyagok köre.
Az újonnan veszélyesnek minősülő tételek között olyan anyagok vannak, mint a félvezetők gyártásához használt gázok, a járműiparban használt aszimmetrikus kondenzátorok, a kiselejtezett, üres tisztítatlan csomagolóeszközök, továbbá a sugárzást érzékelő rendszerek.
Átdolgozták ezen kívül az ömlesztett – darabos, szemcsés – veszélyes áruk szállítására vonatkozó rendelkezéseket, máshogy kell a veszélyes rakományról a közlekedés többi résztvevőjét, illetve baj esetén a katasztrófavédelmi egységeket tájékoztatni, illetve cserélni kell a szállítás során esetlegesen bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzetre vonatkozó útmutatásokat tartalmazó írásbeli utasításokat.
„Az áruszállításban a veszélyes áruk kezelése az a terület, ahol talán a legfontosabb a jármű és a rakomány helyzetének és aktuális állapotának nyomon követése, illetve a környezeti feltételek folyamatos ellenőrzése" - hívja fel a figyelmet Bagossy Tamás, a flottakövetéssel és a járművekből származó adatok elemzésével foglalkozó WebEye Magyarország ügyvezetője. A szakember szerint ugyanis az ilyen típusú szállítmányok esetén a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, a szivárgás, de akár a gépjármű rezgése is könnyen problémát jelenthet.
A szakértők a jogszabályi változással kapcsolatban felhívják a figylemet arra, hogy míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség elsősorban a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természetű károkat, a veszélyes áruk nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet, illetve emberéleteket is veszélyeztethet.