Ki tudja, köztük lesz-e a szemüveg – kezdte előadását a II. Magyar Marketing Fesztiválon Hernádi Gábor, a Star Networking ügyvezetője. Ha így halad a fejlesztés, az autónk, a ruhánk, a hűtőnk is okos lesz, és ezek az eszközök folyamatosan vizsgálják majd a szokásainkat. A cégeknek ez újabb óriási lehetőség, mit kezdenek a vevőikkel.
Szinte minden netező YouTube felhasználó is. Magyarországon 3-4 millióan keresik fel naponta, a világon több mint egymilliárdan. A Google után a második az óriások között, és sokaknál az egyes számú kereső. Jóllehet ma már a kétévesek nem a technikát nem értik, hanem azt, miért nem mutat semmi újat a tévé képernyőérintéssel, ez a gigantikus elérés nemcsak az ő nemzedéküknek lesz érdekes. Amerikában több felhasználót tud magáénak a YouTube, mint a Facebook. Efelé haladunk Magyarországon is, bár a hazai adatok inkább a tévénézéssel hasonlítják össze a felületen töltött időt. A kettő pedig mind órában, mind heti alkalomban gyorsan közelít egymáshoz. Hol van már a tévéreklám mint legtúlárazottabb, egyben leghatékonyabb szócső? A YouTube-on, Google termék lévén, milliószor könnyebb célozni, találni, eredményes kampányt hozni.
Kétféleképpen. Vagy hirdet a cégem, vagy létrehoz egy csatornát.
Bár a céges blogolás – néhány üdítő kivételtől eltekintve – soha nem futott fel a hazai szektorban, raklapnyi cikk és poszt próbált meggyőzni mindenkit az ellenkezőjéről, arról, hogy sok munka, de megéri. A YouTube csatorna nagyon hasonló hatásra képes, mint a jól vezetett blog, csak szavak helyett minifilmekkel operál. És hogy mi legyen a téma? Az égvilágon minden. Számtalan reménytelenül unalmas profilúnak mondott cég bizonyította be, hogy a témakeresés mint probléma nem is létezik. A blogban, ahogy a videócsatornán, egyetlen varázsszó old meg és ér el mindent: sztorizzunk.
Hernádi Gábor egy testépítő kellékeket forgalmazó boltot, a Shopbuildert hozta fel példának. Hogy az edzéstervek mellett konyhai tippeket is találunk, aligha meglepő, de azért a proteinporos túrótorta talán tud újat mondani. Ez a vállalkozás arra érzett rá, összegzi Hernádi, hogy ha szakértőként építik a közösséget, a hitelességükkel és a hasznos tartalommal elérik, akit el akarnak érni. Attól kezdve övék a piac. Mivel kivonult a magyar piacról, már súlytalan példa a Praktikeré, pedig nagyon jól csinálták, rengeteg munkafolyamatot elmagyaráztak a csatornán, ahonnan csak egy ugrás volt, hogy a vásárlók be is szerezzék, ami kell.
Először is mert ingyen van. Attól kezdve, hogy van Gmailünk, van csatornánk is, de hogy mennyire válik a hasznunkra, megint csak rajtunk múlik. A releváns, érdekes, vicces, izgalmas tartalmak stabilan építik a márkátextra elérést biztosítanak. Ha a csatornámon mindez annyira bejött, hogy reklámokat engedélyezhetek, pénzt keresek vele, nem is keveset. A videós reklámoknál a megtekintés számít – átugrásért nem fizet a hirdető –, a bannereknél természetesen a kattintás. A magyar YouTubereknek pár százezret hoz, nemzetközi pályatársaiknak milliókat. Végül ne feledkezzünk el a SEO előnyről, amelyet egyébként egyre nehezebb megszerezni. A Google magától elhelyez 3 videós találatot, ha jól vannak megcsinálva.
Ezért három lehetőség közül választhatnak a cégek. A kézi kamerával előállított ingyenes kategória nagyon barkács, de hát milyen volna, ami nem kerül semmibe. A félprofik könnyen vágható stock videók között tallózhatnak, végül aki időt is, pénzt is hajlandó áldozni rá, erre szakosodott stábot bíz meg. Az eredményeken persze ez is, az is meglátszik majd.
A YouTube kitermeli a saját celebjeit. Kisiskolásoktól gyermeklelkű férfiakig ível az a célcsoport például, akinek a gémerek készítik a videóikat. Ha esetleg van olvasónk, aki még nem találkozott ezzel: olyasmi, mint evés helyett sok-sok percben vagy streamen órákon át bámulni, amint valaki más lassan, akkurátusan, óriási étvággyal, minden falatot kielemezve többfogásos lakomát tüntet el. Csak itt ebéd helyett számítógépes játékoké a főszerep.
Nos, ilyen celebekre terméket bízni is az elérés egy fajtája. Három ismert magyar videós, Szirmai Gergely (Hollywood News Agency), Kiss Imre a GameDay Irodától, illetve a hazai Minecraft társadalom legfőbb egyénisége, Gergely Viktor a Pingvinharcos csatornától több videót forgatott a Microsoft és az 576 Kbyte kampányához. A youtuberek csak a saját csatornájukat, az ő követőiket célozták, de a kampány – és ebben minden bizonnyal benne volt a hitelességük – kiradírozta a határokat. Hernádi Gábor szerint az adatok alapján – 5 film, 3 srác, 17 százalékos megnézési hajlandóság, amikor 10 az átlag, és itt nagyon célzott közönségről beszélünk, 91 százalékos végignézési arány – nyugodtan kijelenthetjük, szerették az emberek, akár akarnak Xboxot venni, akár nem, kíváncsiak voltak a filmekre és örömmel osztották meg a közösségi médiában. Az organikus háló bekapcsolódása 1 forintos elérést biztosított az eredetileg 4-6 forintos megtekintési költséghez.
Hernádi Gábor végül felhívta a figyelmünket az áprilistól kötelező újításra: minden csatornatulajdonosnak át kell állnia a Universal Analyticsre, ami mindent, de mindent képes lesz mérni. (Akit érdekel, hogyan hackelte meg egy csapat fejlesztő az alkalmazást, hogy szó szerint bármiről adatokat kapjanak, nézze meg a viccüket itt.) Igaz, emiatt technikailag is több lehetőségünk lesz. Tanácsa, hogy legyünk tisztában legalább az alapvető adatokkal, mert csak szaktudás birtokában fogunk tudni jó döntéseket hozni.