A rendelkezés értelmében az Optimusz Direkt Marketing Kft. 10 millió forintot köteles fizetni. A hatóság szerint a vállalat valójában jogellenes adatkezelést folytatott, amit a határozatban megtiltottak. Elrendelték továbbá, hogy a vállalat alakítsa át a gyakorlatát. Közleményükben az áll, hogy egy 2014. február 5-én kapott bejelentés alapján indítottak vizsgálatot és állapítottak meg számos szabálytalanságot.
Az érintett panaszos beszámolója szerint a cég egy munkatársa a 13 éve titkos telefonszámán érte el direkt marketing ajánlattal. A call centeres alkalmazott indoklása szerint a telefonszám szerepel a kft. adatbázisában, ide pedig úgy került, hogy a panaszos korábban regisztrált és megadta személyes adatait a Nyereményjátékok.hu oldalon.
A 2007 óta működő webszájt hivatalosan médiareklámokkal foglalkozik, emellett azonban nyereményjátékra csábítja a látogatóit. Ennek alapfeltételeként rengeteg személyes adatot kér el, és egy a lap alján található szövegdobozba ágyazott játékszabályzatot is el kell fogadni. 2014 májusában a NAIH adatvédelmi hatósági eljárást indított az üzemeltető ellen, és vizsgálni kezdte gyakorlatát az adatbázis-építésben, ennek értékesítésében, illetve a direkt marketingben. Egy időközben beérkező újabb bejelentésben a panaszos azt sérelmezte, hogy kéretlen hívásokat kapott a szintén titkosított számán, mivel a Nyereményjátékok.hu átadta a személyes adatait adta telemarketinges társaságoknak. A vizsgált időszak 2012 januárjával kezdődik. A vállalkozás ezalatt időszakban számos személyiségi védelem alá eső adatot használt fel. A Hatóság tesztregisztrációkat végzett két fiktív, 2001-es születésűnek mondott profillal. Megerősítették, hogy a kérdőív sok személyes és egyéb adatot kért el, a nyereményjátékban pedig addig nem lehet részt venni, amíg valamennyi mezőt ki nem tölti és a Szabályzatot el nem fogadja az érdeklődő.
Az áttekinthetőség érdekében helyszíni vizsgálat következett, majd igazságügyi szakértőt rendelt ki a hatóság. A vizsgálat során kiderült, a Nyereményjátékok.hu call többek közt centerekkel köt adatbérleti szerződést, illetve opt in, azaz előzetes hozzájáruláson alapuló adatbázis-építést végeznek szerződött partnereiknek. Ilyen volt az Optimusz is. A hatóság rendelkezése értelmében ahhoz, hogy az adatalanyok hozzájárulása valóban önkéntesnek és félreérthetetlennek számítson, át kell alakítania a jelenlegi gyakorlatát. A meg nem erősített regisztráció esetében gondoskodnia kell a felhasználó adatainak dokumentált törléséről, az adatbérlés elnevezésű szolgáltatását pedig a jogszabályoknak megfelelően kell átalakítania. Ha pedig az adatkezelés lényeges körülményeiben lényeges változások állnak be, azt be kell jelentenie.
Az Üzletrész megkereste az Optimusz Kft. ügyvezetőjét. Az alábbi választ kaptuk:
„A rendkívül terjedelmes és bonyolult határozatot kedden kaptuk kézhez, azt jelenleg jogi képviselőnkkel együtt tanulmányozzuk. Mindaddig, amíg a további lépésekről nem születik döntés, nem szeretnénk véleményt mondani a határozat tartalmáról, és nem bocsátkoznánk találgatásokba sem. Bízunk továbbá abban, hogy az ügy megfelelő véget érhet, akár peres eljárás nélkül is.
Annyit mindenképpen szeretnénk elmondani, hogy az Optimusz Direkt Marketing Kft. a piac egyik legrégebbi szereplője, amely hitelességét, megbízhatóságát senki sem kérdőjelezte, és nem is kérdőjelezheti meg. Ténykérdés, hogy az adatokat jogszerűen gyűjtjük, és csak olyan adatot kezelünk, amelyet az érintett önként adott meg számunkra. Ténykérdés az is, hogy valamennyi, érintettektől származó panaszt haladéktalanul kivizsgálunk, azt orvosoljuk, a törlési kérelemnek eleget teszünk. A piacra sajnos jellemző átláthatatlan adatkereskedelmi folyamatokban nem veszünk részt.”