Kissé sokkolta a Lufthansa befektetőit, mivel a cég bejelentette, hogy nem fizet osztalékot a tavalyi év eredménye után. Mivel az elemzői konszenzus 40 eurócentes részvényenkénti összeggel számolt, így érthető a negatív reakció. A Lufthansának nagyjából 461 millió darab részvénye van, vagyis ez abszolút összegben kb. 184 millió eurót jelentett volna.
Az osztalékkifizetés felfüggesztésének oka mindenesetre érthető, hiszen 2014-ben nem zárt valami fényes évet a társaság. Egyrészt a sorozatos sztrájkok összességében 232 millió euróval vágták meg a profitot, de például az októberi IT-részleg eladásához kapcsolódó költségek is rontották az eredményeket.
Ezzel azonban még nincs vége, mert az olaj- és kerozináresés miatt a cég üzemanyagár-fedezési költségei is megugrottak (hiszen a fedezés éppen a kerozinár emelkedés ellen véd), ráadásul az alacsonyabb hozamkörnyezet a nyugdíjkifizetési kötelezettségek értékét is emelte.
Így mindösszesen, a nemzetközi számviteli standardok (IFRS) szerinti nettó eredmény 55 millió euró lett, holott egy évvel korábban még 313 milliót ért el a cég. Míg a német számvitei elvek alapján egészen magas, 700 millió euró feletti veszteség jött össze, és mivel ez alapján fizetnének osztalékot, nem véletlen, hogy ez idén elmarad.
Ugyanakkor, ha csak a működésből fakadó eredményességet tekintjük, akkor annyira nem rossz a helyzet, mert az előzetes számok alapján 954 millió eurós lett az üzemi eredmény, ami nagyjából megfelel a korábbi várakozásokban szereplő 1 milliárd eurónak, egyedül a november-decemberi 62 milliós sztrájkköltség tett be a cégnek.
Azt is érdemes tudni, hogy csütörtökön arról is érkezett bejelentés, hogy a Lufthansa 2020-ra 27 repülőgéppel többet, összesen 340-et állomásoztatna Frankfurtban és Münchenben (két nagy nemzetközi hubján). Amivel így akár 1800 emberrel többet is foglalkoztatna. Ennek feltétele, hogy a pilóták ne sztrájkoljanak többet, és hogy megállapodjanak egy versenyképes költségstruktúra kialakításában.
Ha tényleg sikerülne megállapodni a szakszervezetekkel (elsősorban a pilótákkal), akkor az mindenképpen pozitív hír lenne a cég, és így a részvényesek számára is. Mivel már több mint egy éve húzódnak a tárgyalások, egy kompromisszumos megegyezés talán mindkét félnek érdeke lehet.
A pénteki kereskedést mindenesetre 3 százalék feletti mínuszban zárta a Lufthansa részvénye.