Legfrissebb sajtóértesülések szerint ma (pénteken) rendkívüli közgyűlést tart a Wizz Air, ahol akár a tőzsdei kibocsátással kapcsolatos részletekről is dönthetnek. Egyelőre az IPO-val kapcsolatban a legfontosabb információk (ár, eladott mennyiség, kereskedés kezdő időpontja) továbbra is hiányoznak, de nagyon úgy néz ki, hogy akár már egy-két héten belül tőzsdei cég lehet a Wizz Air.
Pontos információk hiányában egy részvény árára becslést nem akarunk adni, de ahogyan azt már egy korábbi elemzésünkben írtuk, nem lenne a valóságtól elrugaszkodott, ha a cég piaci kapitalizációja valahol 2 milliárd euró körül lenne (ez nagyjából 1,5 milliárd fontot jelentene), legalábbis a legnagyobb versenytársak (Ryanair, easyJet) értékeltsége alapján. Persze ez viszonylag nagy sávban mozoghat attól függően, hogy kikkel hasonlítjuk össze, vagy milyen mutatószámokat használunk.
Az Investor Trader ügyfelei könnyedén kereskedhetnek majd a részvényekkel, hiszen rendszerünkben elérhető a londoni piac is.
Mi az IPO?
Ők a versenytársak
Jelenleg a Ryanair, az easyJet, a Norwegian és a török Pegasus azok a nagy európai fapados versenytársak, amelyek tőzsdén forognak. Ezek közül is mindenekelőtt a Ryanair (és kisebb mértékben az easyJet) a legnagyobb vetélytárs, hiszen számos útvonalon közvetlen konkurenciát jelentenek a Wizz Airnek.
Anélkül, hogy most belemennénk részletekbe (a korábbi elemzésünkben igyekeztünk egy átfogóbb képet adni a Wizz Airről) három főbb dolgot emelünk ki a magyar kötődésű fapadossal kapcsolatban. Az összevetést a két legnagyobb konkurenssel végezzük el.
A flotta
Jelenleg 54 Airbus A320-as repülőgépe van a Wizz Airnek, lényegesen kevesebb, mint a Ryanairnek vagy az easyJetnek. Az ír fapadosnak jelenleg több mint 300 repülőgépe van, Boeing 737-eskből (ezek kapacitása lényegében megegyezik az Airbus A320-asokéval), de már további 280 darab Boeingre rendelése van, hogy 2019-re elérje az 500 darabos flottanagyságot. Ezek a repülőgép megrendelések rendszerint több évre előre le vannak fektetve, és értelemszerűen nem jelentenek ugyanakkora nagyságú flotta-bővülést, mivel régi gépek lecserélését is magukban foglalják.
Az easyJet esetében is szép nagy repülőgépparkról beszélhetünk, hiszen jelenleg több mint 220 darab Airbus röpköd easyJet logóval, de 2019-re már több mint 300 darabbal számolnak. Ehhez képest a Wizz Air 54 darab gépe kevésnek tűnhet, de hozzá kell tenni, hogy egy sokkal fiatalabb cégről van szó, hiszen tavaly volt 10 éves a társaság, ráadásul a bővítési tervek már itt is le lettek fektetve.
Ezt az 54 darabos gépparkot 2017 végéig 85 Airbusból álló flottára szeretné növelni a társaság. Összesen 57 darab új Airbus A320-as családba tartozó gépet rendelne a társaság 2017 végéig, aminek egy része a jelenleg futó típusokat váltanák le, míg 31 darabbal növekedne a létszám, vagyis jelentősen bővülne a Wizz Air kapacitása.
Ami egy újdonság lesz, hogy már az idei évtől szolgálatba állnának új A321-es Airbusok is, amelyek ötvennel több üléssel rendelkeznek (230 ülés), mint az A320-asok (180 ülés). Ez pedig abban segíthet a társaságnak, hogy még tovább csökkentse egységköltségeit.
Mennyien repülnek a Wizz Airrel?
A fenti számok alapján talán már nem meglepő, hogy az utasforgalmat tekintve is lényegesen nagyobb számokat látunk a két fő vetélytársnál. (Persze a lényeg a hatékonyságon van, amire már kitértünk itt is, és egy következő elemzésünkben is részletesen szólunk majd róla.)
A Ryanair utasforgalma évről-évre növekszik, és a márciusban záródó üzleti évére Európa legnagyobb fapados légitársasága azt várja, hogy átlépi a 90 milliós határt. Legutóbbi jelentésében pedig azt is olvashatjuk, hogy a cég a következő tíz évben el akarja érni a 160 millió fős utasforgalmat.
Az easyJet pedig arról számolt be, hogy több mint 60 millió utast szállított tavaly szeptemberben záruló üzleti évében, és kiindulva a tervezett flottabővítésből az ő számaik is tovább fognak még emelkedni az elkövetkezendő időszakban.
Míg a Wizz Air az elmúlt évek többségében bőven 10 százalék feletti bővülést produkált, addig a Ryanair és az easyJet számai már inkább csak egyszámjegyű növekdést mutattak. Ha ezt tudja tartani a cég, akkor a 2017-es üzleti évére megközelítheti az utasforgalma a 25 millió főt, erre pedig jó esély van az új gépek hadrendbe állításával és az ezáltali kapacitásnövekedéssel.
A Wizz Air utasforgalma bővült a legnagyobb mértékben az elmúlt időszakban, az alacsonyabb méretből is kifolyólag. Ez a jövőre nézve is pozitívum.
Desztinációk
Gőzerővel terjesztette ki járathálózatát is a Wizz Air, jelenleg 18 bázisról indít repülőket a társaság 91 desztinációra, ami nagyjából 300 útvonalat jelent. Idén is tovább bővítenek azokon az útvonalakon, amelyek iránt magas a kereslet és jó eredményességgel üzemeltethetőek. De emellett teljesen új desztinációk is érkeznek, például Egyiptomba és Portugáliába is repül majd 2015-től a Wizz Air Magyarországról, míg Dánia és Lengyelország között is indítanak majd járatot.
A Wizz Air a közép-kelet-európai régióban a legnagyobb fapados légitársasága, és stratégiájának fő eleme, hogy Kelet-Közép-Európát összekösse Nyugat-Európával. De az utóbbi időben meghirdetett „GoEast” stratégiájának keretében ennél keletebbre is egyre több helyre repül a cég, többek között Dubaj, Baku, vagy Moszkva is megtalálható úti céljai között.
A Ryanair ezzel szemben 189 desztinációra repül 72 bázisról, ez pedig napi szinten nagyjából 1600 járatot jelent. Az easyJet pedig több mint 140 desztinációra repül, körülbelül 1200 járatot üzemelteve egy nap.
A tőzsdei, illetve tőzsdei kötődésű cégeket tekintve fő versenytársai a Ryanairen és az easyJeten kívül, a Norwegian és a Vueling (a British Airways-Iberia tulajdonában lévő fapados). Ez megmutatkozik abban is, hogy két ugyanazon repülőtér között is üzemeltetnek járatot a cégek, illetve hogy viszonylag közel lévő, emiatt versenyzőnek tekinthető repterek között is repülnek. Ugyanakkor vannak a Wizz Airnek bőven olyan útvonalai is, amelyeken egyeduralkodó, vagyis nincs közvetlen konkurenciája.
Összefoglalva, bár a nagy versenytársakhoz képest még kicsi a cég, ez nagyobb növekedési potenciállal is párosul. A folytatódó terjeszkedésével pedig hosszú távon méretben is megközelítheti majd a konkurenciát.