Januárban Simicska Lajos építőipari cége partnereivel közösen mindössze 1,8 milliárd forintot tudott elnyerni a különböző közbeszerzéseken. Összehasonlításképpen 2013 januárjában 8,7, tavaly pedig 20,3 milliárd forint jött össze az év első hónapjában. A február sem indult jól a Közgépnek, sokáig úgy tűnt, hogy hosszú idő után ez lehet az első hónap, amikor egyetlen közbeszerzést sem nyer meg. Azonban a múlt szerdán a Tokaj Konzorcium tagjaként mégis nyert, és 2,96 milliárdért Bodrogkeresztúron építhet szeméttelepet.
A közbeszerzéseken a Közgép 2013-ban az Átlátszó szerint 431,9 milliárd forintot nyert el egyedül vagy konzorcium tagjaként. Számításaink szerint tavaly ez közel a negyedére csökkent: 2014-ben 100,6 milliárd forintot nyert a közbeszerzéseken – ebből 10,2 milliárd volt az, amit egyedüli indulóként nyert el.
A csökkenés szembetűnő, ugyanis Simicska Lajos cége csak 2013 novemberében több állami megrendelést nyert el (124 milliárd forintot), mint 2014 egészében. Ezzel szemben a Duna Aszfalthoz szépen csordogálnak az állami beszerzéseken elnyerhető forintok: 2012-ben körülbelül 60 milliárd forintot nyert el, 2013-ban már majdnem 90 milliárdot. A Duna Aszfalt tavaly egyedül indulva már 30,4 milliárd forintnyi állami megrendelést nyert el, míg partnereivel közösen további 73 milliárd forintot nyert, azaz összesen mintegy 103,4 milliárdot.
2013-ban összesen 2394 milliárd forintot lehetett elnyerni a különböző pályázatokon, derül ki a Közbeszerzési Hatóság éves beszámolójából. Ez kiugróan magas érték, hiszen a korábbi három évben 1300-1500 milliárd forint között alakultak az állami megrendelések.
2013-ban az építési beruházások az 57,3 százalékát tették ki az összes közbeszerzésnek, azaz mintegy 1370 milliárd forintot. Ez közel a duplája a 2012-es, 737 milliárd forintos adatnak.
A tavalyi évről hivatalos adatok még nincsenek. 2012-ben és 2013-ban az építési beruházások több mint 80 százaléka uniós forrásból származott, írja a K-Monitor blogja. Szerintük a 2013-as egyszeri kiugrástól eltekintve – az uniós ciklus végén több pályázatot írtak ki –, valamint az előző évek tendenciáiból kiindulva 2014-ben az elnyerhető építőipari közbeszerzések összértéke 650 és 750 milliárd forint között alakulhatott.
A Közgépről így elmondható, hogy 2013-ban az építőipari közbeszerzések minden negyedik forintja hozzájuk vándorolt, míg a Duna Aszfalt esetében ez az arány nem érte el a tíz százalékot. A tavalyi évben számításaink szerint mindkét cég körülbelül 15 százalékot hasíthatott a közbeszerzések építőipari tortájából, tehát a Közgép óriási fölénye elolvadt, és a Duna Aszfalt beérte.
A Duna Aszfaltnak két magánszemély, Szíjj László és Varga Károly fele-fele arányban a tulajdonosa. A tiszakécskei cég 2013-as éves beszámolója szerint két ügyvezető igazgatója is van Varga Antal és Tóth László személyében.
A tiszakécskei cégnél és a Közgépnél is érdeklődtünk, hogy az elmúlt években hogyan alakultak náluk a közbeszerzéseken elnyert összegek. A Duna Aszfalttól megtudtuk, hogy az általuk vezetett nyilvántartásban a nyertes munka teljes összegét annak az évnek az adatába számítják be, amelyikben az eredményhirdetés megtörtént. A cég azt közölte az Origóval, hogy ezeknek a munkáknak a nagy része több évre áthúzódó, továbbá a teljes összeget csökkentik a konzorciumi partnerek és az alvállalkozók szerződéses összegei.
A Duna Aszfaltnál nem rejtik véka alá, hogy a legtöbb megbízásukat közbeszerzés útján nyerték el. Mint írják, ennek a legfőbb oka az, hogy – ebben a szektorban – a legtöbb megbízást közbeszerzés útján írják ki.
Arra a kérdésre, hogy tudnak-e tovább bővülni az idén, azt írták, az alapvetően mélyépítő Duna Aszfalt csoport profilbővítési céllal vásárolta meg a kifejezetten magasépítés-profilú Magyar Építő Zrt.-t. Ugyanis egy tavaly év végi piackutatás szerint a magasépítés területén további növekedés várható, míg az útépítési piac szűkül. „Az útépítési piac szűkülésével csak a több lábon állás jelentheti a jövőt a Duna Aszfalt csoport számára” – közölte a tiszakécskei cég.
A Duna Aszfalt az elmúlt 25 évben számtalan fejlesztést hajtott végre, aminek köszönhetően bőséges kapacitásokkal rendelkezik – többek között nyolc aszfaltkeverő teleppel is –, így legtöbbször az erőforrásokhoz és az anyagnyerő helyekhez legközelebb eső pályázatokon sikerrel indul el, tudtuk meg a receptet a tiszakécskei cégtől. Mint írják, nem csak közbeszerzéseken szerepelnek sikeresen, hanem többek között a kecskeméti Mercedes gyár tesztpályáját is ők építették, ahol a többfordulós német beszerzési elvárásoknak is megfelelve utasították maguk mögé a versenytársakat. A Duna Aszfalt épít Romániában is, és idehaza japán megbízói is vannak, így a közbeszerzéseken túl is sokféle tapasztalattal rendelkezik, írta válaszában a cég.
Természetesen a Közgépnek is feltettük a kérdéseinket, de nem kívántak nyilatkozni.
Simicska Lajos cége az idén mindössze 4,8 milliárd forintnyi állami megrendelést nyert el, szemben a Duna Aszfalt 6,6 milliárdjával. Ráadásul a Közgépre nem csak a tiszakécskei vállalkozás veszélyes, az elmúlt hetekben ugyanis több közbeszerzést is elbukott.
A Colas Alterra az elmúlt hetekben két állami beruházást is elhappolt Simicskáék elől – előbb egy 2,5 milliárd forintos közbeszerzést bukott el a Közgép, majd 3 millió forinttal licitáltak alá, és ott is alulmaradt a Colasszal szemben. Hétfőn derült ki az is, hogy a szakmában csak ellen-Közgépként emlegetett Duna Aszfalt egy kétmilliárdos debreceni közbeszerzésen megelőzte. A múlt héten egy negyedmilliárdos közbeszerzésről maradt le Simicska cége, egy nappal később pedig egy 3,3 milliárdos tendert bukott el.