Vágólapra másolva!
Lassan csak a szerencsében bízhat Simicska Lajos: sorra zárják el azokat az állami pénzcsapokat, amelyeken az elmúlt években még több tízmilliárd forint folyt.
Vágólapra másolva!

A Szerencsejáték Zrt.-től még évekig dőlnek a milliárdok a háborúzó médiavállalkozó közvetett érdekeltségébe sorolt médiacéghez, de a közmédiából kiszorították, és a Közgép is sorra csúszik le a nagy állami építőipari tenderekről.

Fortuna még kedveli

A szerencse még nem hagyta el az Orbán Viktorral a médiaháborúban nyílt frontot nyitó Simicska Lajost. A vállalkozó érdekeltségébe sorolt médiacég, a Hung-Ister Zrt. még tartja magát az állami Szerencsejáték Zrt.-nél: Simicska emlékezetes kirohanása óta nem bontották fel a szerződéseket, sőt azok 2019-ig élnek – közölte az Origo kérdésére az állami társaság.

A Hung-Ister szerződései elvileg 2019-ig élnek a Szerencsejáték Zrt.-vel Fotó: Bielik István - Origo

A Szerencsejáték Zrt.-nek amúgy már az első Orbán-kormány időszakától, 2000 óta van szerződéses kapcsolata a Hung-Isterrel. Jelenleg a sorsolási műsorokhoz szükséges stúdiók üzemeltetéséért fizetnek nekik évi mintegy félmilliárd forintot, egy másik szerződés alapján pedig évi több mint kétmilliárdot sorsolási műsorok gyártásáért.

A Szerencsejáték Zrt. szerződései a Hung-Ister Zrt.-vel:

  • A Pólus Centerben lévő stúdiókomplexum üzemeltetésére évi
    505 983 911 forintért (a CPI alapján évente változó összeg), a szerződés 2019. 03. 31-ig szól.
  • A sorsolási műsorok, támogatói spotok és a Szerencse Híradó című műsor gyártására évi 2 353 447 605 forintért (a CPI alapján évente változik az összeg), a szerződés 2019. 12. 31-ig szól.
Lottósorsolás a paksi kultúrotthonban 1967-ben – még Simicskának húznak Forrás: Fortepan/Bakó Jenó

Egy másik, Simicskához sorolt vállalkozással, a Mahir Cityposter Kft.-vel viszont már nincs élő szerződése a Szerencsejáték Zrt.-nek, holott az elmúlt években még rendszeres – évente mintegy 200 millió forint nagyságrendű – megbízást kaptak közterületi reklámozásra. Ráadásul idén már nem a Simicskához köthető Class FM-en, hanem a Kossuth Rádióban olvassák be a lottószámokat.

A közmédia már szakított

Az évi mintegy 80 milliárd forintból működő közmédia viszont az utóbbi hetekben látványosan szakított a Hung-Isterrel. Pedig a cég vezérigazgatója, Fazekas Csaba korábban az MTVA-t is vezette 2010 végétől 2011 elejéig. Noha A Dal, a Maradj talpon! és a Magyarország, szeretlek! című műsorok a köztévé legnézettebb produkciói voltak, már egyiket sem a Hung-Ister gyártja.

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) székháza Forrás: MTI/Zih Zsolt

A Blikk írta meg, hogy a Maradj talpon! megszűnik, de legalábbis szünetel, a Magyarország, Szeretlek! című műsort pedig a hivatalos közlés szerint belső, saját gyártásban állítja elő a jövőben az MTVA. A Hvg.hu-nak nyilatkozó Fazekas értetlenül áll a helyzet előtt.

Az MTVA egyelőre nem reagált az Origo alábbi kérdéseire:

  • Mennyit spórol az MTVA évente azzal, hogy megszüntette a Maradj talpon! szerződését?
  • Mennyit fizetett eddig éves szinten az MTVA a Hung-Ister Zrt.-nek a Magyarország, Szeretlek! című műsorért, és becsléseik szerint belső gyártásban mennyivel lehet olcsóbb ennél a műsor előállítása?
  • Maradt-e még élő szerződése az MTVA-nak a Hung-Ister Zrt.-vel, és ha igen, részletezzék, hogy ez(ek) mire és mekkora összegre szól(nak)!

Dőltek a tízmilliárdok – eddig

Az egyenként több százmilliós, vagy akár milliárdos nagyságrendű szerződések megszűnése első hallásra érzékeny veszteségnek tűnik a Hung-Ister számára, ám a médiapiaci szaklap, a Kreatív honlapján közölt alapos, elemző összeállításából kiderül, hogy ez szinte aprópénz ahhoz képest, amennyihez Simicska Lajos médiabirodalma az elmúlt években jutott.

A Simicska-birodalom bonyolult céghálója a Kreatív infografikáján Forrás: Kreatív

A Kreatív csapata több mint nyolcvanezer közbeszerzési és reklámozási adat elemzése után számolta ki, írta le és vázolta fel, hogyan épült fel és működött az előző Orbán-kormány alatt Simicska Lajos médiabirodalma. Grafikonok, adatsorok és összefüggések segítségével elemezték a második Orbán-kormány alatt a reklám- és médiapiacon végbement változásokat.

A jelentős terjedelmű elemzés arra kereste a választ, hogy a kormányváltás után kik lettek a rendszer főbb működtetői, hogyan alakultak a kommunikációs tárgyú közbeszerzések, hogyan osztotta el az állami szektor a hirdetési pénzeit. A végkövetkeztetés az, hogy a rendszer 20 milliárd forint profitot termelt négy év alatt – és ebben nincsenek benne a középítkezési projektek.

Már a Közgép sem a régi

Az említett középítkezési szektorban nagyságrenddel nagyobb pénz van, mint a média- és reklámiparban. Az út- és vasútépítésnek, valamint más állami nagyberuházásoknak a Simicska-birodalomhoz sorolt Közgép Zrt. sokáig nemcsak hogy állandó, de sokak szerint megkerülhetetlen szereplője volt, ám ez a lendület szintén megtörni látszik.

A Közgép még Szijjártó Péter futsalcsapatát is támogatta jelentős profitjából Fotó: Origo

Az Origo összeállításából kiderül, hogy 2013-ban a Közgép Zrt. adózás előtti eredménye 4,5 milliárd forint volt 60,5 milliárd forintos árbevétel mellett. Ebből 4,1 milliárdot vettek ki osztalékként, de 2012-ben is volt már mit eltenniük a tulajdonosoknak, akkor 3,2 milliárd forintot fizettek ki. Nem csoda, ha a Forbes listáján Simicska Lajos a 16. leggazdagabb magyar lett.

Csakhogy a Közgép nyerő szériájának a jelek szerint vége. A cég az utóbbi hetekben egy sor jelentős építési tenderről csúszott le. Legutóbb egy 2,5 milliárdos közbeszerzést vittek el a Közgép elől, azelőtt pedig egy negyedmilliárdos, illetve egy 3,3 milliárdos tendert buktak el. Az ellen-Közgépként emlegetett Duna Aszfalt egy kétmilliárdos debreceni közbeszerzésen előzte meg őket.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!