A magyar export a kanyarban sem lenne az autóipar nélkül
![gdp növekedés, audi gyár, győr, autó, audi, gazdaság](https://cdn.origo.hu/2023/12/S3yFVEj9OFxegt8OzntblS-_UyRocINXH089NNkRSgw/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzUzNGRkYWJlM2E2OTQ0ODRiNGEzOWEyYTExNWQxYjQz.webp)
A KSH adatai szerint a külkereskedelmi mérleg aktívuma tavaly 6,402 milliárd eurót (1977 milliárd forintot) tett ki, ami 153 millió euróval (22 milliárd forinttal) kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Továbbra is a gépek és szállítóeszközök kivitele húzta az exportot, mondta Balatoni András, az ING Bank vezető elemzője. A szakértő szerint a következő hónapokban csökkenhet a külkereskedelmi többlet az árhatás kifutásával, de ez a mérséklődés szerinte nem lesz jelentős.
Németh Dávid, a K&H vezető elemzője is hasonlóan vélekedett: szerinte is csökken majd kissé a külkereskedelmi többlet, de 6 milliárd euró felett marad. Idén az év első felében az export várhatóan nem lesz olyan erős, ugyanakkor az év második felében a járműgyártás és a vegyipar mellett az élelmiszeripar és a könnyűipar is hozzájárulhat az export bővüléséhez.
A vezető elemző kifejtette: tavaly év közben már látszott, hogy a fogyasztás kezd felpörögni, és ez az import dinamikáján is látszott; a behozatal növekedése meghaladta az export bővülését.
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében azt írta, hogy tavaly a külkereskedelem hajtóereje a járműipar és a hozzá kapcsolódó iparágak voltak, az idei növekedést pedig tovább erősítheti a Suzuki modellváltása és az Audi augusztus óta tartó, három műszakos gyártása.