A Buda-Cash, a Hungária Értékpapír és a Quaestor is bedőlt az elmúlt hetek brókerbotrányaiban, és ez történt a Buda-Cash érdekeltségi körébe tartozó DRB Bankcsoporttal is. Az ügyfelek egy részét kártalanítja az OBA és a BEVA, így ezek a megtakarítások valahol megjelenhetnek a magyar befektetési piacon is. (A kártalanításról bővebben az Üzletrész Brókerbotrányok és áldozatok című cikkében olvashat.)
Az Origo által megkeresett bankok és biztosítók többsége arról számolt be, hogy az elmúlt időszakban nőtt az érdeklődés a különböző termékeik és szolgáltatásaik iránt.
Az OTP Csoport tagjainál nem tapasztaltak tőkekiáramlást, ellenben a felfüggesztett vagy megszűnt szolgáltatók ügyfelei közül sokan nyitottak náluk számlát és helyezték el befektetéseiket. A Raiffeisen Bank szerint az ügyfelek minden szegmense megmozdult: a számlanyitásokkal foglalkozó csoportjuk például soha nem látott ügyfélérdeklődést tapasztal, válaszolta megkeresésünkre a bank.
„A vagyonok további koncentrációjára számítunk a Raiffeisen Bank irányába; máris milliárdos nagyságrendekben tárgyalunk, és az első utalások már be is érkeztek hozzánk” – közölte a bank. Ráadásul ez elsősorban a private banking ügyfélkörre vonatkozik, azaz az átlagosnál nagyobb összegeknek keresnek helyet a potenciális ügyfelek.
Az Erstétől azt a választ kaptuk, hogy befektetési termékei, prémium- és privátbanki szolgáltatásai iránt az érdeklődés folyamatosan élénkült az elmúlt években, és ennek új impulzust adtak a közelmúlt eseményei. Az MKB Banknál az átlagosat meghaladó ügyfélaktivitást tapasztaltak az elmúlt hetekben a befektetési szolgáltatásokban.
Az érdeklődők főként MKB-kötvényeket, az általuk kezelt alapok befektetési jegyeit, továbbá állampapírokat vásároltak.
A Budapest Bank ügyfelei az utóbbi időszakban elsősorban általános tájékoztatást kértek a téma kapcsán, míg az eseményekben közvetlenül érintett bankok ügyfelei számlanyitási lehetőségek iránt is érdeklődtek náluk. A CIB Banknál fokozott érdeklődést tapasztaltak azoktól az ügyfelektől, akik brókercégekkel is kapcsolatban állnak, de mint azt a válaszukban írták, arra nincs pontos adatuk, hogy kifejezetten a brókerbotrányok hatására mennyivel nőtt a számlanyitások száma.
Általánosságban elmondható, hogy márciusban eddig az előző hónap ugyanezen időszakához képest közel kétszer annyi számlanyitás volt - válaszolta a CIB.
A Magyar Posta is azt tapasztalja, hogy nőtt az érdeklődés a megtakarítási lehetőségek iránt. A Posta ügyfelei a befektetések közül az állampapírokat részesítik előnyben. Az állomány jelentős mértékben növekedett az elmúlt hetekben, és egyes napokon a forgalom az átlagos többszöröse, közölte a társaság.
A Groupama Garancia Biztosító az elmúlt hetekben fokozott érdeklődést tapasztalt ügyfelei körében a befektetési termékekkel kapcsolatban, válaszolta a cég. Mint írják, ez nem meglepő, hiszen a biztosítói piac a brókercégektől elkülönülten működik, külön törvény, illetve szigorú befektetési korlátok szabályozzák a biztosítók tevékenységét.
Az elmúlt hetekben az Equilornál is volt némi mozgolódás az ügyfelek körében, tudtuk meg a cégtől. Az elvándorlás mértéke nem volt jelentős, de az általánosnak tekinthető piaci bizalomgyengülés miatt néhányan szolgáltatót váltottak, vagy legalábbis átcsoportosították megtakarításaik egy részét. Ugyanakkor ez a mozgás kétirányú volt: a brókerbotrányban érintett cégektől is érkeztek ügyfelek az Equilorhoz, de az elvándorlók száma pár napig nagyobb volt. Ez a folyamat a múlt héten már megállt, közölte a cég az Origo megkeresésére.
A Concorde-nál is kétirányú volt a mozgás, tudtuk meg Szabadi Andrástól, a cég marketing- és kommunikációs vezetőjétől. Mint mondta, nehéz szaldót vonni az elmúlt hetek történéseiből. A cég ügyfelei főleg azért keresték őket, hogy szakmai betekintést kaphassanak a sajtóban megjelent hírekkel kapcsolatban. A Concorde értékpapírvagyona tavaly decemberben átlépte az 500 milliárd forintos szintet, és azóta sem csökkent ez alá. Szabadi András kiemelte, az idén 15 százalékkal tovább tudtak bővülni.
A KBC Securitiesnél az elmúlt időszakban mind az ügyfélérdeklődés, mind az ügyfélforgalom megnőtt, ügyfeleik száma növekedett az elmúlt hetekben.
A brókerbotrányról szólva a Takarékbank elemzői szerdán azt mondták, hogy a mérete – körülbelül 300 milliárd forint – nem okozhat problémát a magyar pénzpiacnak, hiszen annak mindössze körülbelül 1 százalékáról lehet szó. Ugyanakkor azt ők is elmondták, hogy ha általában is érzékelhető lesz a bizalomvesztés, annak már nagyobb hatásai is lehetnek.