A március 26-án megjelent sajtóhírek alapján a magyar állam az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának építésére kötött három különálló szerződés felmondására készül. A sajtóban megjelent információk szerint az EU kartellgyanúra hivatkozva túlzottnak véli a kivitelezési költségeket.
Az A-Híd kiemeli, a konzorcium által épített második szakasz magában foglal egy 416 méter hosszú ártéri hidat, egy 756 méter hosszú új Tisza-mederhidat, valamint egy kisebb pályahidat is. A talajviszonyok különlegesek, hiszen a nyomvonal a Tisza árterületén halad, így olyan töltésalapozást kell készíteni, amely biztosítja az adott altalajhoz a megfelelő teherbírást. Emellett, a munkavégzés során kiemelt figyelmet kell fordítani a természet- és környezetvédelmi szempontokra is.
Az A-Híd, konzorciumi partnerével a legalacsonyabb árajánlatot adta. Az ajánlat és a szerződés összege jelentősen elmarad a megvalósítandó beruházás előzetesen kalkulált mérnökárától. A kivitelezés fajlagos költségei sem hazai, sem külföldi viszonylatban nem számítanak kirívónak, megfelelnek a hídépítés nemzetközi átlagárának. Társaságunk e projekt esetében is a nemzetközi megbízatásainál, például a szlovákiai Nyitra térségében épült 1180 méter hosszú hídnál alkalmazottal megegyező árképzést használta.
A A-Híd ellen sem Magyarországon, sem külföldön nem folyik vizsgálat az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti, II. szakaszának kivitelezési munkáira kötött szerződéssel kapcsolatban - közölte a A-Híd Zrt. kommunikációs vezetője.
Az A-Híd, valamint konzorciumi partnere minden szempontból folyamatosan, a szerződésben foglaltaknak megfelelően végzi a kivitelezési munkálatokat, maradéktalanul teljesítve kötelezettségeit – közölték.
Múlt héten írtuk, hogy Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra jóváhagyásra az Európai Bizottságnak az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának megépítésére vonatkozó projektet – mondta Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője.
Adamowicz elmondta, hogy a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. „Magyarország visszavonta, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt” – jelentette ki a szóvivő. Az Index információi szerint az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakasz megépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos támogatási kérelmet.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára csütörtökön, egy budapesti konferencián úgy reagált a hírre, hogy, ha bebizonyosodik a kartellgyanú, akkor a kormány az érintett cégekkel fogja megfizettetni a szankciót.