A székesfehérvári Fevita hűtőház több mint 22 országba szállít mezőföldi zöldségeket, és a hazai piacon is a legkedveltebb magyar brand. A magyar tulajdonú Fevita Hungary Zrt. 50 éve működik Magyarországon. A cég nevét egy csákvári háziasszony találta ki, a Fehérvár és a latin „Vita” élet szavak összeillesztéséből születhetett. A cég 2014-ben 6,8 milliárd forint árbevételt ért el, és 258 főt foglalkoztatott.
A kiskereskedelmi forgalomban 4-5 kg-ra becsülhető az éves egy főre jutó fagyasztott zöldség- és gyümölcsfogyasztás, ami lassú növekedést mutat. A válaszolók kétharmada rendszeresen vesz fagyasztott zöldséget. Igaz, a nyári zöldségkínálat befolyása még ma is jelentős, a válaszadók 37 százaléka csak a téli időszakban rendszeres vásárló.
A magyar háziasszonyok legjobban a zöldborsót, a zöldségkeverékeket, a csemegekukoricát és a spenótot kedvelik. Mivel a fagyasztott gyümölcsök és gyümölcskeverékek ára magasabb, ezekből kevesebb fogy.
A felmérésből az is kiderült, hogy a külföldi gyártók reklám- és eladásösztönző kampányainak hatása ellenére is a magyar fogyasztók előnyben részesítik a hazai alapanyagból készült fagyasztott termékeket. Azonban amikor a kutatás során konkrét márkák ismertségéről és kedveltségéről kérdezték őket, akkor megmutatkozott a külföldi márkák fölénye.
A válaszadók egy részének fenntartásai vannak a fagyasztott zöldségekkel, gyümölcsökkel szemben. 19 százalékuk szerint a fagyasztás rontja a minőséget, 11 százalékuk szerint a termékek tartósítószert tartalmaznak, 6 százalék a növényvédőszer-maradványok miatt aggódik, 17 százalék pedig mesterségesnek érzi a termékek ízét.
Ezeknek az aggodalmaknak azonban semmi alapjuk nincs – hangsúlyozta Fisli József, a Fevita vezérigazgatója – a zöldséget a szedést követő néhány órán belül lefagyasztjuk, így az eredeti ízvilág és mikrotápanyagok szinte teljes mennyiségben megmaradnak benne, szemben a több száz vagy ezer kilométerről ideutaztatott, frissnek tűnő nem fagyasztott zöldségekkel, valamint a hosszan tárolt „friss zöldségekkel”. A jövőben új zöldségkeverékek bevezetését is tervezzük, melyek az aktuális trendekhez igazodnak – tette hozzá a vezérigazgató.