A középiskolás diákok saját vállalkozásukon keresztül tanulhatják meg, hogyan bánjanak a pénzzel, milyen a vevőorientált piaci magatartás, hogy kell szervezni, mik a marketing alapelemei, és bepillanthatnak a pénzügy és az adózás világába is.
Európaszerte majd’ százezer diák sajátíthatja el a vállalkozói lét alapjait a nemzetközi Young Enterprise programban. A budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium három diákvállalata igazán szuper termékeket dobott piacra.
A School Food Company abból a problémából indult ki, hogy az iskola büféje előtt mindig hosszú a sor, a szünet pedig nem mindig elég ahhoz, hogy eljussanak a pultig. Nem is beszélve arról, hogy néha sokáig maradnak az iskolában, a büfé bezár, ők pedig éhesek maradnak. A csoki automata jó megoldás lehetne erre, de ők inkább egy egészségesebb változat mellé tették le voksukat.
„A mi automatánkból egészséges ételeket lehet vásárolni, méghozzá sorban állás nélkül. A vállalkozásunk indítása előtt végeztünk ugyan piackutatást, de mégis meglepődtünk rajta, hogy a diákok mennyire szeretik az automatánkat, és a saját fejlesztésű mártogatósunkat” – mondta Somlói Milla, a Scholl Food Company résztulajdonosa.
A környezettudatosságra szeretné felhívni a figyelmet termékeivel a Pixty Wonders. A megunt, régi ruhadarabokat újrahasznosítják, táskákat készítenek belőlük, de műfüves kiegészítőket is árulnak. A Pixty termékek mellé pedig minden vásárolónak adnak egy csomag fűmagot. A diákok a cégmárka köré egy varázslatos történetet is szőttek, miszerint a termékeket egy másik világ zöld manói, a Pixtyk készítik.
„A vállalkozásunk során mi magunk is meglepődtünk azon, hogy mennyi mindent lehet készíteni ruhadarabokból, hogy mennyire jó érzés csapatban dolgozni, azt pedig álmunkban sem gondoltuk volna, hogy szinte minden korosztálynak tetszeni fognak a termékeink” – avatott be a Pixty Wonders egyik tulajdonosa, Siklósi Flóra.
A Second Way vállalat régi, elhasznált elektronikai hulladékokat gondolnak újra. Elromlott tárgyakat stílusosan újrahasznosítanak, például ékszereket készítenek a kábelekből. „Főként a cégünk gondolatiságát szeretnék átadni az embereknek, miszerint bármiből lehet értéket létrehozni. A munkánk során az okozta a legnagyobb meglepetést, hogy milyen gyorsan és egyszerűen találtunk partnereket és támogatókat” – emelte ki Simon Benedek, a Second Way ügyvezetője.
Szombaton a gimnázium épületében vásárral és bemutatóval egybekötött évértékelő közgyűlést tartanak a diákvállalatok, majd a zsűri nehéz üzleti kérdésekkel bombázza a fiatalokat. A rendezvény végén kihirdetik, melyik vállalkozás mehet július közepén a berlini nemzetközi versenyre.