A majdnem 400 ezer alkalmazottat foglalkoztató, évszázados múltú IBM még mindig keresi a helyét a rohamosan növekvő mobil és online piaci környezetben. Bár az átalakulás folyamatosan zajlik, mindig kerülhet porszem a gépezetbe, akár egy rohamosan növekvő startup cég képében is - írja exkluzív elemzésében a Yahoo Finance.
Március végén ugyanis az IBM számviteli osztálya biztonsági okokra hivatkozva
leállította az Uber és más közösségi utasszállító szolgáltatás használata utáni költségvisszatérítést dolgozói részére.
A döntés azonban óriási lavinát indított el, miután a dolgozók kb. 20 fős csoportja a vállalat belső közösségi hálózatán keresztül petíciót nyújtott be a változtatás érdekében.
A 26 éves Max Black New York-i üzleti tanácsadó, egyike azon vállalati úttörőknek, aki az elsők között kezdte el igénybe venni az Uber szolgáltatásait kb. egy évvel ezelőtt. Annak idején, amikor először nyújtotta be elszámolásra az IBM könyvelési osztályának az Uberes számláit, azt kérték tőle, hogy bizonyítsa be, létező cégről van szó. Black eleget tett ennek a kérésnek és üzleti útjaihoz továbbra is a közösségi taxiszolgáltatást vette igénybe szerte az országban.
A gondok idén áprilisban kezdődtek, amikor az egyik kolléga - átolvasva az elszámolható költségekre vonatkozó céges előírásokat - aggasztó passzusra talált. A munkavállalók előzetes figyelmeztetése nélkül, egy rejtett bekezdésben az IBM közölte, hogy nem téríti vissza az Ubernél és más hasonló szolgáltatóknál igénybevett szolgáltatások árát.
Az ilyen jellegű közösségi taxiszolgáltatás (mint az Uber, Lyft, Sidecar és Haxi) költsége nem visszatéríthető, és az IBM biztonsági okok miatt kifejezetten nem támogatja az üzleti utazás ilyen formáját
- olvasható a szabályzatban. A magyarázat szerint ezek a szolgáltatások elégtelen biztosítással rendelkeznek, nem ellenőrzött a sofőrök magatartása és vannak olyan helyek, ahol még illegálisak is.
Max Black egyszerűen nem hitte el, amit olvasott. Tudta, hogy a magyarázat nem elég alapos, ráadásul úgy el volt rejtve, mintha csak a számviteli törvényt olvasta volna. Felbuzdulva az ügyön, blogposztban írt egy részletes, pontokba szedett cáfolatot az IBM általi tiltó szabályra, bebizonyítva, hogy az Uberhez hasonló szolgáltatások használata költségcsökkenéssel és magasabb biztonsággal jár.
"Álszentek vagyunk!" - zárta írását. "Az IBM a mobilitás átalakulásáról prédikál az ügyfeleinek, miközben effektíve kizárja munkavállalóit a legújabb innovációk használatából" - írta.
Bejegyzése kikerült az IBM belső közösségi levelezésére is, és pár órán belül többszáz munkatárs szólt hozzá a témához, mindannyian a telekocsi tiltás megszüntetését kérték. Black egyszer csak azt vette észre, hogy az ő posztja a második legolvasottabb bejegyzés a vezérigazgató, Ginni Romettyé után.
A bejegyzés gyorsan felkeltette az IBM humánerőforrás osztályának is a figyelmét, a HR főnök és az IBM alelnöke másnapra azonnal megbeszélést hívott össze, hogy elemezzék a tiltó szabályt. Bár az egész szabályt egy európai telekocsis incidens miatt vezették be, a tiltás túl messzire ment a HR-es csapat döntése szerint. Az Uber és a hasonló szolgáltatások visszakerültek az engedélyezett utazási formák közé azokon a helyeken, ahol azok legálisan igénybe vehetők.
Az IBM alelnöke a 'forradalmár' Max Black bejegyzéséhez kapcsolódóan jelentette be a jó hírt a dolgozóknak.
"Ez a jó a közösségi üzletben, hogy ilyen hamar kapunk visszajelzést a témákra. Köszönöm, hogy megosztottátok a véleményeteket, ez mindent megváltoztat"
- írta az alelnök 16 órával azután, hogy a petíció megjelent.
A Yahoo Finance megállapítása szerint az eset példaértékű lehet az összes nagyvállalat számára, hiszen a milleniumi generáció, vagyis az 1980 és 2000 között született fiatal munkavállalók már simán átugorják a hagyományos ranglétrák szerinti kommunikációt, azaz nem feltétlenül fordulnak közvetlenül a főnökhöz, ha változtatást akarnak elérni. Az IBM nem tehetett mást, mint figyelembe venni a munkavállalók igényeit.
Az eset sok tanulságot rejt az Uber számára is, hiszen a rohamosan növekvő telekocsis startup nem először váltott ki heves vitákat. A héten India utasította el az Uber és számos versenytársának Delhi városában való működési engedélyét, mondván még decemberben erőszakos cselekménnyel vádoltak meg egy Uber-sofőrt. Másrészről a cég éppen most nyert meg egy csatát a nevadai taxisokkal szemben, de a vezérigazgató Travis Kalanick és az Uber többi vezetője is az állandó támadások kereszttüzében van.
A viták azonban nem homályosítják el az Uber csillagát, a cég az amerikai vállalati szektor rocksztárja. Többek között a Google és a Goldman Sachs támogatásával az Uber folyamatosan növeli bevételeit. Tavaly kijöttek a nagyvállalati ügyfeleknek kínált Uber for Business szolgáltatással is, első ügyfeleik között pedig ott található a Deutsche Bank és a Salesforce.com is.
A "Mindenki személyi sofőrje" szlogennel furikázó, rohamosan növekvő telekocsi cég még exponenciálisan bővül. Az Uber öt évvel ezelőtt indította be szolgáltatását San Franciscoban, és azóta egy igazi globális sikertörténetté nőtte ki magát: a világ 58 országának 311 városában van jelen. Olyannyira népszerű, hogy manapság már a legértékesebb startup cégnek tartják a befektetők, és az újabb tőkeemeléseknek köszönhetően a vállalat értéke már az 50 millárd dollárt is elérheti.