Felmérésük szerint 1900 új munkahellyel fog bővülni a szolgáltató központok (SSC) piaca 2014-15-ben, de Suhajda Attila, a Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség elnöke szerint már 2014-ben volt ekkora létszámbővülés. Azaz a bővülés üteme a vártnál is erőteljesebb volt.
A piac megerősítette állítását: a GE budapesti Globális Üzleti Szolgáltató központ és az IT Services Hungary (ITSH) szinte lefedi az egész szektorra becsült kétéves létszámnövekedést, miközben az outsourcing szövetség, a HOA 60 tagvállalata közül valamennyi bővül.
Tavaly ilyenkor még kétszáz fő dolgozott a GE budapesti Globális Üzleti Szolgáltató központjában, ma mintegy ezren vannak, jövőre a létszám duplázását tervezik a szolgáltató központban. Jelenleg hatszáz IT-szakembert foglalkoztatnak Magyarországon. Az IT Services Hungary 350 fővel nőtt tavaly és a napokban jelentette be, hogy legalább négyszáz új munkatársat vesz fel idén. Létszámuk hamarosan eléri a négyezer főt, munkavállalóik 90 százaléka az informatika és a telekommunikáció területén dolgozik.
A HOA felmérése szerint két év alatt duplájára nőtt az egy munkakör betöltéséhez szükséges idő a körülbelül 25 ezer főt foglalkoztató SSC ágazatban. 2012-ben átlagosan 30 nap kellett ehhez, tavaly 56. Átlagosan egy-másfél hónap alatt találják meg vezető beosztású munkatársaikat – erősítette meg egy név nélkül nyilatkozó HR-es. Ehhez szerinte hozzá kell számítani, hogy a magyarországi SSC-knél 2 hónap az átlagos felmondási idő, a vezetőké pedig 3 hónapra emelkedett, így fél évhez közelít, mire a vezetők új helyükön kezdhetnek. Ezzel szemben a szektorban világszerte dinamikusabb a vándorlás: sokan néhány hét, hónap után munkahelyet váltanak.
Paál Laura, a GE IT vezetőképző programjának regionális vezetője szerint a modern technológiákat ismerő, például adatelemzésben és üzleti intelligencia területén jártas szakemberekért keményebb erőfeszítéseket kell tenni, mint az elmúlt években, és hosszabb ideig tart a keresésük. A GE-nél 70 informatikai szakember felvételét tervezik szolgáltató központjukba.
„A szakember utánpótlást nem kevés munkával tudtuk megoldani eddig. Tavaly is sok energiát fordítottunk erre, és az idei év is komoly kihívást jelent” – utalt az informatikai szakember hiányra Forgács Judit, IT Services Hungary HR igazgatója is.
Az SSC-knek ugyanakkora gondot jelent képzett, idegen nyelvet beszélő IT-is szakembereket találni, mint pénzügyest vagy HR-est. Megküzd ezzel a GE szolgáltató központja is, mely integrált üzleti szolgáltatásokat biztosít a cég üzletágai számára összesen több mint 35 országban. Paál Laura úgy látja, két oka van az infomatikus hiánynak: nincs elég végzős és nagyon jók, ezért nagy irántuk a kereslet bel- és külföldön.
“Mi is megpróbáljuk mielőbb megcsípni a tehetségeket” – mondta Paál Laura. Az ITSH Magyarország legnagyobb ICT-munkaadója (az ICT az információ technológia és távközlési technológia összeolvadása). A második legnagyobb T-Systems egységként egyre több magasabb hozzáadott értékű feladatot kapnak Németországból, amihez képzett informatikusokra van szükségük, például projekt menedzserekre, architektekre, alkalmazás fejlesztőkre. A feladatok ellátása speciális tudást igényel, és az igény nincs arányban a megfelelő jelöltek számával.
A magyar piac iránti bizalmat jelzi, hogy a szektorban pár éve megjelentek a nagy hozzáadott értékű, komplex problémamegoldó képességet igénylő feladatok. A legösszetettebb feladatokat is rájuk bízzák – erősítették meg nyilatkozóink. Suhajda Attila úgy látja, ez a folyamat is lehet az általános szakember hiány hátterében, ugyanis növekedett a szűkebb réteget jelentő, nehezebben „leszerződtethető”, képzettebb munkaerő iránti igény.
A szakemberek elmondták, hogy már az alapképzés során igyekeznek levadászni a munkáltatók az IT hallgatókat jó ajánlatokkal, ami ugyancsak szakemberhiányt okoz a szolgáltató központoknak is. Ezért az SSC-k erősítik egyetemi kapcsolataikat.