Kisebb, négydecis sörösdobozokat dob piacra a Heineken Hungária. Ezek mellett maradnak a régi, félliteres dobozok is, a változás a Heineken, a Soproni és a Gösser márkákat érinti.
Jan-Willem Van Wensem marketing- és trade marketing igazgató az Origónak azt mondta, hogy ez nem jelent burkolt áremelést: a kisebbek dobozok olcsóbbak lesznek, mint a nagyobbak, bár a literenkénti egységár valamivel magasabb lesz a kisebb dobozok esetében.
Ennek az az oka a Heineken szerint, hogy
a dobozok előállítási költségei és adóterhei nem az űrtartalommal arányosan változnak.
A dobozok fix költségei miatt a literenkénti egységár nő, de a kisebb kiszerelés ára alacsonyabb lesz, mint a nagyé.
Legalábbis, ami az ajánlott árat illeti.
A végső fogyasztói árat a kereskedők határozzák meg, ahogy majd minden termék esetében.
Tulajdonképpen a kereskedő annyiért adja a terméket, amennyiért akarja, illetve amennyiért tudja. A Heinekennél úgy látják, idő kell ahhoz, amíg mindenhol egyértelműen beáll az új kiszerelések kiskereskedelmi ára.
A méretcsökkentés egyébként egyszer már bejött a Heineken Hungáriának: 2014-ben a Heineken márka üveges változatainál vezettek be félliteresnél kisebb kiszereléseket. Ebben az évben a márka eladásai 20 százalékkal nőttek, tudtuk meg a cégtől.
A Heneikennél fókuszcsoportos és kérdőíves kutatásokat végeznek, ezenkívül természetesen a külföldi trendeken is rajta tartják a szemüket. Ezekből arra jutottak, hogy
a fogyasztók sokszor szívesebben megveszik a kisebb kiszerelést olcsóbban, még ha a literenkénti egységár magasabb is.
Illetve sokan szívesebben vesznek ugyanannyi pénzért inkább mondjuk négydecis Heinekent, mint félliterest valami alacsonyabb árkategóriájú sörből.
A kisebbet olcsóbban elven kívül a fogyasztók egyre jobban igénylik a változatosságot a cég szerint. Ez egyformán igaz a termékválasztásra (márka, íz) és a kiszerelések sokszínűségére.
Két évvel ezelőtt a magyar sörpiacot a félliteres, palackos vagy dobozos egyedi csomagolás jellemezte”
– állítja Jan-Willem Van Wensem. Mára ez teljesen megváltozott, vannak már 0,25 literes, 0,33 literes és 0,4 literes üvegek, 0,5-ös és 0,4-es dobozok és 2 literes PET-palackok.
„A fogyasztók már nem csak a félliteres söröket keresik, hanem nyitottak a kisebb, változatos kiszerelésekre. A magyar sörgyártók azt gondolták, hogy a fogyasztók egy alkalommal egyszerre fél liter világos sört szeretnének meginni, holott
a világ más részein már évek óta népszerűek az egybecsomagolt termékek, az ízesített sörök, illetve a kisebb űrtartalmú dobozos és palackos sörök”
– mondja a marketingigazgató.
Az Origo olvasói egyáltalán nem fogadták jól, amikor arról írtunk, hogy a Coca-Cola 1,75-ösre cseréli a 2 literes, és 2,25-ösre a 2,5 literes palackjait. Ezért megkérdeztük a Heineken marketingigazgatóját, nem tartanak-e negatív reakcióktól. Azt válaszolta,
a vásárlóknak végső soron a megfelelő választék a fontos.
Azzal, hogy a Heineken kisebb kiszereléseket is bevezet, a változatosságot növeli, ezzel a fogyasztók érdekét szolgálja.