Felmérések szerint 30 százalékkal több bevételt érnek el, akik halasztott fizetést is engedélyeznek vevőiknek.
„Miután sokan megütötték a bokájukat vevőjük nemfizetése miatt, a cégek sokkal kevesebbszer engedélyeztek utólagos fizetést, ami miatt sok esetben üzletek hiúsultak meg” – hangsúlyozta Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere. A szakértő úgy látja, hogy kezdenek a cégek engedni az óvatosságból, de még így is többször vesztenek üzletet amiatt, hogy szigorúbbak a kelleténél, vagy nem elég körültekintően mérik fel a kockázatokat.
„Egy jól megírt szerződés előtt mindenképpen érdemes alapos cégminősítést végezni, azaz megvizsgálni a partnercég fizetőképességét, fizetési szokásait, kockázatosságát” – hívja fel a figyelmet a szakértő. Hozzátette: az elmúlt években sokat fejlődött a vállalkozások kockázatkezelése, egyre több cég néz utána megrendelőinek. Van azonban még hová fejlődni, mivel a vállalkozások többsége legfeljebb megrendelőjének árbevételét vizsgálja meg. Ezen kívül azonban számos más tényezőt is érdemes figyelembe venni, mint például az ügyfél fizetési szokásait, a tulajdonosok és vezetők egyéb cégkapcsolatait, a céggel szembeni jogi vagy a hatósági eljárásokat, de akár a székhelyének jellegét is. Ez rengeteg időt és utánajárást igényel, de szerencsére már létezik olyan cégminősítés, ami egy mutatószámba sűríti ezeket.
A szakértő szerint a vállalkozások árbevételeiket oly módon is növelhetik, hogy automatikusan figyelik a korábban elutasított ügyfelek kockázatosságának alakulását, és amikor ezen cégek stabillá válnak, megkeresik őket ajánlatukkal. Ezt a gondolkodást azonban ma még sajnos kevesen alkalmazzák. „Hosszú távon biztos vagyok benne, hogy egyre komolyabb eszközökkel fogják még a kisebb vállalkozások is kezelni üzleti partnereiket, mivel stabil növekedésre csak azok számíthatnak, akik felelősen és költséghatékony módszerekkel mernek ügyfeleiknek halasztott fizetést engedélyezni” – emelte ki Keleti József.