A Közgép február óta mindössze egyetlen közbeszerzésen indult sikerrel: májusban egy kerékpároshíd építésére nyert el nettó 9,77 millió forintot úgy, hogy volt olyan cég, amely ugyanezt a munkát 25 millió forintért vállalta volna. Akkor az eredetileg becsült 7,1 milliós összegnél 2,67 millióval drágábban is nyerni tudtak.
A BKK tavaly decemberben írt ki tendert egy XXIII. kerületi felüljáró, a GOH-csomópont (Grassalkovich út–Ócsai út–Haraszti út) felújítására. A 444 cikke szerint február 3-án nyitották ki az ajánlatokat a fővárosi cégnél:
A hivatalos eredmény a Közbeszerzési Értesítőben még nem jelent meg, de a pályázatra rálátó forrásunk szerint stimmelnek az ajánlati árak. A kiírásban az szerepelt, hogy az értékelési szempontok között a nettó ajánlati ár számít a leginkább (90), míg a teljesítési határidő (10) legkevésbé.
Hiába tett 238 millió forinttal kedvezőbb ajánlatot a Közgép, nem tudott nyerni, mert
kizárták, méghozzá azért, mert túl olcsón vállalta volna a felújítást.
Úgy tűnik, hogy a felüljárót végül az A-HÍD és a Strabag konzorciuma újíthatja fel.
Azért is tűnik érthetetlennek a BKK döntése, mert ebben a közbeszerzésben még csak nem is uniós forrásokról van szó, hanem a főváros pénzéről.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón arról beszélt, hogy a feltűnően alacsony ár miatt már többször zártak ki ajánlattevőket.
Azonban néhány perces keresés után több olyan közbeszerzést is találtunk az elmúlt időszakból, ahol jelentősen alálőttek az eredetileg becsült összegeknek. Például a VIANOVA 87 Zrt. és VIA-NORTONIA Kft. közösen építhet körforgalmat nettó 330 millióért, holott az eredetileg becsült összeg 452 millió forintról szólt. Pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt tenderen indult többek között a Colas, a Duna Aszfalt, a KÉSZ és a Swietelsky is.
A BKK-nál is vannak hasonló közbeszerzések, ahol jelentősen olcsóbb ajánlatot fogadtak el, mint az eredetileg becsült összeg. Az egyik ilyen a XII. kerületi Böszörményi út felújításához, valamint az Apor Vilmos téri körforgalom tervezéséhez az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése. Ezt eredetileg nettó 63 millió forintra becsülték, míg végül 39 millió forintért kötöttek szerződést.
De találtunk olyat is, ahol engedélyezési, kiviteli tervekért, megvalósíthatósági tanulmány készítéséért az eredetileg becsült nettó 600 millió helyett 438 millió forintért szerződtek.
Az ügyben kerestük a BKK-t, és cikkünk megjelenése után az Origónak azt írták, hogy a közbeszerzési eljárásban beérkezett indokolások figyelembevételével
a Közgép bizonyos egységárai túlzottan alacsonynak bizonyultak
úgy a többi ajánlattevő, mint a Közgép saját (korábbi) egységáraihoz viszonyítottan.
Mint írják, az eljárásba bevont igazságügyi szakértő szerint a legalacsonyabb összegű ajánlatot adó Közgép ajánlattevő ára kirívóan alacsonynak minősíthető, mivel az eredetileg becsült érték helyett
37 százalékkal olcsóbban vitte volna a munkát,
ezért a BKK a Közgép ajánlatát érvénytelenné nyilvánította. Az érintett cég nem kívánta kommentálni a sajtóértesüléseket.
Simicska Lajos cége azzal indokolta az alacsony árajánlatot, hogy a felújítandó felüljáró mindössze másfél kilométerre van a Közgép telephelyétől és szerelőcsarnokától, így szállításra, tárolásra, felvonulásra alig kellene költeniük.
A Google térképén jól látható a telephely közelsége:
2014-ben a negyedére estek vissza a Közgép állami megrendelései, és egyelőre idén sem Simicska Lajos cégének áll a zászló a közbeszerzéseken. Tavaly hiába írtak ki kevesebb építési beruházásra pályázatot, mint egy évvel korábban, a Közgép visszaesése így is igencsak szembetűnő.