Hosszú évek után Irán engedélyezte, hogy a nemzetközi közösség szorosan felügyelje atomprogramját. Az ENSZ például küldhet ellenőröket a nukleáris létesítményekbe - évekkel ezelőtt tulajdonképpen emiatt robbant ki az ellenségeskedés az USA és az iszlám köztársaság között. Irán annyit kért cserébe, hogy a nyugati hatalmak engedjék ki az országot a gazdasági karanténból, azaz szüntessék meg a büntetőintézkedéseket.
Azt már korábban megírtuk, hogy a nagy olajcégek hónapok óta készülődnek a visszatérésre, aminek alacsony olajár és orosz piacvesztés lehet a vége.
Az országban viszont nemcsak olaj van, hanem 80 millió ember is. Hatalmas piac, a fogyasztási javakat termelő cégek is alig várják, hogy visszatérhessenek.
A Bloomberg össze is szedett néhányat. A hírügynökség összefoglalójából kiderül, hogy a legnagyobb nyertesek között olyan cégek lehetnek, mint a Danone, a Nestlé, a Peugeot, az Airbus, a Louis Vuitton, de a British American Tobacco is.
A legjobban azok a cégek járnak majd jól, amelyek nem tűntek el teljesen Iránból az utóbbi években, de a szankciók miatt csak korlátozottan tudtak érvényesülni"
- mondta a Bloombergnek Ramin Rabii, aki egy teheráni székhelyű befektetési cég, a Turquoise Partners vezetője. Szerinte a két legklasszikusabb amerikai vállalat, a Coca Cola és a Pepsi is nagy hasznot húzhat a nyitásból.
A fogyasztás felpörgetésére Iránnak például onnan is lesz pénze, hogy 120 milliárd dollárnyi (azaz kb. 33 ezer milliárd forint) zárolt olajvagyon kezdhet visszaszivárogni az államkasszába hamarosan - nyilatkozta a hírügynökségnek Jan Dehn, a feltörekvő piacokon aktív Ashmore Group alapkezelő kutatási igazgatója.
Szerinte az európai tejiparban működő cégek is dörzsölhetik a tenyerüket. "Irán nagyon sok feta sajtot importált korábban Észak-Európából" - mondta a szakértő.
A tejtermékek piaca 2010-ben 2,1 milliárd dollár volt, de az Euromonitor kutatócég előrejelzése szerint 2018-ra akár 18 milliárd dollárosra is nőhet.
Ha az európai élelmiszeripari cégek gyorsan visszatalálnak erre a hatalmas piacra, fellélegezhetnek: az Ororszország ukrajnai szerepvállalása miatt bevezetett embargó miatt főleg ezek a vállalatok kerültek eddig bajba.
Franciaország különösen jól járhat az iráni büntetőintézkedések felfüggesztésével. A Peugeot például második legnagyobb felvásárlóját veszítette el, mikor kénytelen volt leállítani az országba irányuló szállításokat. A Toulouse-i székhelyű Airbus is zsíros üzletekre számíthat, az iráni légitársaság flottája ugyanis eléggé lerongyolódott a szankciók évei alatt.
Irán akkor is Irán marad, ha már nem áll büntetőintézkedések hatálya alatt. A gazdagok errefelé is szeretik a luxust, viszont a hétköznapokat befolyásoló szigorú vallási előírások miatt nem vásárolgatnak olyan feltűnően. Az olasz és a francia luxuscégek éppen ezért nem Teheránban igyekeznek majd megfogni az iráni vásárlóikat. Várhatóan a helyi gazdagok is könnyebben, szabadabban utazhatnak majd a liberálisabb öbölmenti országokba és Európába. A Louis Vuitton és a Gucci a gazdag turistákat ezeken a helyeken igyekszik majd boltjaiba csábítani - mondta a szakértő a Bloombergnek.
A dohánycégek is nagy pénzre számíthatnak:
az országban 52,6 milliárd szál cigaretta fogy évente - a British American Tobacco legalábbis így tudja.
Érthető, hogy a nagy nemzetközi vállalatok már alig várják, hogy újra betehessék a lábukat az országba.
A menetrend szerint egyébként még legalább fél évig türelmesnek is kell lenniük, nem csak a dohányipar szereplőinek, hanem az összes, visszatérésre vagy új hódításra számító vállalatnak. A szankciókat ugyanis fokozatosan oldják fel. A kockázatok sem tűntek el teljesen. Az amerikai törvényhozásban többségben lévő republikánus képviselők már előre bejelentették, hogy Obama nagyon kemény csatára számíthat, ha el akarja velük fogadtatni az egyezményt. A piacra lépő cégeknek ráadásul azzal is szembe kell nézniük, hogy egy újabb lehűlés kockázatát az iráni-amerikai viszonyban sosem lehet kizárni.