Arra nem kaptunk választ a cégtől, hogy igazak-e az értesüléseink, és próbálják-e kicselezni az új taxisrendeletet. Ahogy arra sem, hogy szerintük legális-e, ha augusztus 7. után is szállítanak utasokat. A közleményük szerint ugyanis
semmi esetre sem állnak le.
Inkább megpróbálják elérni, hogy egy közösségi közlekedésre alkalmazható szabályozás szülessen, amiért több kompromisszumra is hajlandók.
Mit tesznek azért, hogy megfeleljenek a jelenlegi szabályozásnak?
A feltételek és az egész jelenlegi megközelítés nem veszi figyelembe az autómegosztás valóságát. Ez gyökeresen más, mint a taxiszolgáltatatás. Az Uber egy technológiai cég, egy platform, amihez az elvárásoknak megfelelő felhasználók tudnak csatlakozni. Ez teljesen más szolgáltatás, amelynél népszerűsége és dinamikus fejlődése miatt egy innovatív szabályozási keretre van szükség. Azt szeretnénk elérni, hogy erre a szolgáltatásra találjanak ki egy szabályozást, amihez minden segítséget megadunk. Mert van létjogosultsága.
Persze, hogy van. Nem kell adózni, engedélyeket beszerezni, beülök egy kocsiba, és megyek. A szabályozó azt mondja, hogy mindenkire vonatkozzanak ugyanazok a feltételek.
Vegyük sorra ezeket. Nálunk is vannak követelmények. Az autó nem lehet öregebb 10 évesnél, és kiváló állapotban kell lennie. A sofőrnek is büntetlen előéletűnek és balesetmentesnek kell lennie. A sofőröknek is mind elmondjuk, hogy ebből a szolgáltatásból jövedelmük keletkezik, ami után adót kell fizetniük. Az lehet, hogy végül nincs olyan rubrika, amit a sharing economyból származó jövedelemre kéne bejelölni. Épp ezért tárgyalunk a NAV-val, hogy a közösségi szolgáltatások bevételét minél egyszerűbben le lehessen adózni.
Úgy gondolja, hogy a sofőrjeik mind adóznak?
Teljesen átlátható, készpénzmentes rendszerünk van. Minden tranzakciót rögzítünk. Van arra külföldi példa, hogy az adóhatóság számára is átláthatóvá tettük ezeket az adatokat.
Kiadnák a felhasználók kereseti adatait?
Az a célunk, hogy egyszerű legyen az adózás. A számlázást is szeretnénk megoldani. Jelenleg az utasok egy e-mailes összegzést kapnak, szeretnénk, ha ez megfelelne a magyar elektronikus számla követelményeinek.
Ha egy Uber-fuvar lemegy, akkor a tarifa 20 százaléka egyből kimegy az országból az európai központba.
A hozzáadott érték 80 százaléka Magyarországon marad. Ezt szeretnénk most rendbe tenni. Az Uber egyébként teljesít minden adózási feltételt. Van magyar egység is, amely befizet minden járulékot és adót. De ha megnézzük, hogyan kaphatna az Uber tevékenységéből még részesedést az államkassza, akkor szerintem a mexikóvárosi példa a legjobb. Ott az Uber hozzájárul a közösségi közlekedés fejlesztéséhez, aminek persze van egy anyagi vonzata is. Cserébe legálisan működik ott a közösségi autózás.
Ez egy különadót jelent a gyakorlatban.
Bármilyen előremutató megoldásban érdekeltek vagyunk. Magyarországon is az a cél, hogy a helyi igényeket figyelembe vevő megoldást találjunk.
Miért nem akarnak megfelelni a jelenlegi szabályozásnak? A sofőröktől miért nem követelik meg a vizsgákat?
Azért itt nem arról van szó, hogy mindenki üljön be az autóba, és menjen. Szűrjük a jelentkezőket, és kérjük, hogy legyenek olyan törvényi elvárások, amelyek vonatkoznak a közösségi autósokra is. De ezekről az elvárásokról még nem születtek meg a megállapodások. Az Uber értékelő rendszere egyébként is túllépett már a normál taxizási szokásokon. Ha bármilyen panasz van, akkor mi fel tudunk lépni, és ki tudjuk zárni azokat a felhasználókat, akik nem felelnek meg a követelményeknek. Az eddigi fuvarok 98 százalékával teljesen meg voltak elégedve az utasok.
Rászáll az Uberre a BKK
Az Ubert is ellenőrzik a Budapesti Közlekedési Központ taxiellenőrei, miután hatályba lépett az új taxirendelet, eljárás indítása esetén 600 ezer forintos bírság is kiszabható - írta a BKK a közleményében.