Először még csak a NAV szállt rá az uberesekre, de július 7-én egy kormányrendelettel végleg ellehetetlenülni látszott a cég itthon, de főleg Budapesten.
A rendelet hatályba lépéséig, tehát augusztus 6-ig bárki nekiláthatott az uberezésnek, aki megfelelt a cég elvárásainak. Mostantól viszont egy pszichológiai és egy taxisvizsgát is le kell tenniük azoknak, akik Magyarországon utasokat szállítanak egy kis mellékesért. Az első egy elég kemény felmérés, amin tesztelik, hogyan reagálnak a sofőrjelöltek a különböző forgalmi helyzetekben. Elég gyorsak-e, és helyesen mérik-e fel a helyzeteket. A taxisvizsga ennél már kevésbé hasznosabb, hiszen főleg olyan tudást mér, amit bárki könnyen helyettesít egy normális navigáló szoftverrel.
Értesülésünk szerint az Uber egyszerűen elküldi majd vizsgázni a sofőrjeit, hogy azok megfeleljenek a kívánalmaknak. Erre értelmezésük szerint még van 90 napjuk,
ami alatt le lehet tenni a PÁV II.-nek nevezett alkalmassági és a taxisvizsgát is.
Ezeknek a költségét a cég vissza is téríti majd a sofőröknek, ha azok sikeresen vizsgáznak.
Két módon is lehet utasokat szállítani a rendelet szerint. Van ugye a normál taxizás, amely esetén a budapesti taxisrendelet miatt sárgára kell festeni a kocsikat, ki kell tenni a tarifatáblát és a taxamétert, ja és fix tarfát kell alkalmazni. A másik módszer viszont nem kíván semmi ilyesmit.
Az Origo úgy tudja, hogy az Uber sem tervezi, hogy megkövetelje sofőrjeitől, hogy sárgára matricázzák a kocsijukat. Szerintük elég lesz majd levizsgáztatni a gépkocsit személyszállításra, ezzel megszerezni egy matricát, és mehet is az autó az utasokért.
Ha ilyen kocsi veszi fel az utasokat, akkor azt a rendelet személygépkocsis személyszállító szolgáltatásnak nevezi, amely betű szerint csakis
egyéb szolgáltatás részeként kiegészítő szolgáltatásként, vagy a fő szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódóan végezhető.
Kérdéses tehát, mennyire jöhet be az Uber terve, hiszen első ránézésére is világos, hogy a cég fő tevékenysége a személyszállítás. Megkérdeztük az Ubert is, hogy mi lesz augusztus 6. után, de választ eddig nem kaptunk. A BKK-t is megkérdeztük. Válaszuk szerint az Uber-sofőr autójának legalább személygépkocsis személyszállításra igazoltan alkalmas, megfelelő rendszámmal ellátott gépjárműnek kell lennie.
De személygépkocsival üzletszerűen ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást folytató vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást (ilyen pl. az Airportshuttle, az MB Elit egyes autói) folytató vállalkozás szállíthat.
Nyilván a vállalkozó maga dönti el,
hogy milyen formában szeretne személyszállító szolgáltatást folytatni, de valamelyik tevékenységi engedélyre szüksége van a legális szolgáltatáshoz.
Annyit még elmondott a hatóság, hogy a PÁV II. vizsga és a taxis szolgáltatói vizsga letétele mellett még több feltétele is van a működésnek.
Szükséges
Értesüléseink szerint nem ez lesz az egyetlen változás az Ubernél. 10-20 forinttal drágább is lehet majd a szolgáltatás alapdíja, amivel együtt is még feleannyiba kerül, mint egy taxi.