Miután a Morgan Stanley felminősítette a részvényt, a Tesla részvényárfolyama hétfőn közel 5%-os pluszban zárt a tőzsdén. A pénzintézet közleményében 280 dollárról 465 dollárra emelte a papírok célárfolyamát, felülteljesítő ajánlás mellett.
A Morgan Stanley szerint a Tesla piacvezető lesz az önvezérlő autók szegmensében, az ebből származó árbevétel pedig 2029-re megtriplázódhat.
Az önvezető autók fejlesztése nem újdonság, hiszen köztudott, hogy az Apple és a Google is ilyen applikációkon dolgozik, azonban a Tesla különösen jól pozicícionált ezen a területen és várhatóan jelentős piaci részesedésre tehet majd szert.
A Morgan Stanley elemzője szerint a Tesla olyan egyedi helyzetben van a piacon, hogy képes lehet kiküszöbölni az autóipar hibáit egy alkalmazáson alapuló, igény szerint működő mobilitási szolgáltatással - írja a Bloomberg.
"Meglepődnénk, ha a Teslának nem lenne üzleti terve a következő 12-18 hónapra a közösségi utaztatásra - írja elemzésében Adam Jonas.
Úgy látjuk, hogy egy ilyen szolgáltatás olyan adalékot adna az autóeladás mellé, hogy a Tesla akár meg is háromszorozhatja a lehetséges bevételeit 2029-re.
Ha a Tesla valóban tartja magát a küldetéséhez és továbbra is a fenntartható közlekedés irányába akarja vinni a világot, akkor úgy látjuk, hogy ennek elengedhetetlen kelléke az utazásmegosztás szolgáltatásának bevezetése" - olvasható az elemzésben.
A Morgan Stanley bikapiaci elemzése szerint így alakulhat az új mobilitási szegmens:
A pénzintézet jelentése szerint a Teslának megvan mind az öt olyan tulajdonsága, amely egy közösségi személyszállítási cég sikeréhez szükséges:
A Tesla mobilitásának fejlődése szempontjából a Morgan Stanley elemzője három idősávot különít el. Az első verzió egy félig önvezérlő autó, amelynek van sofőrje, ez 2018 és 2021 között kerülhet ki a piacra.
A második fázisban már megjelenne az önmagát irányító autó, amelyhez inkább már egy operátorra lesz szükség, semmint sofőrre.
Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy az esetek 99 százalékában nem lenne szükség emberi beavatkozásra a jármű irányításánál. Adam Jonas várakozásai szerint ez az autó 2021 és 2025 között jelenhet meg.
Az utolsó fázis pedig a tökéletesen önvezérlő autó, amely mostantól számítva körülbelül tíz év múlva kerülhet a szalonokba.
Ahogyan arról az Investor is beszámolt, a Morgan Stanley elemzője a Tesla második negyedéves gyorsjelentésének megjelenését követő elemzői konferenciabeszélgetésen azt kérdezte, hogy arra készül-e a Tesla, hogy az Uberhez hasonló közösségi taxicégeknek is gyártson autókat vagy egyenesen egy Uberhez hasonló szolgáltatást akar beindítani?
Elon Musk vezérigazgatótól csak sejtelmes válasz érkezett, de azóta is nagyon izgatja a piacot, hogy mire készül a Tesla.