A METRO számára kiemelten fontos a társadalmi felelősségvállalás, amely aktív felelősségtudatot jelent a környezettel és azokkal a személyekkel szemben, akikkel működése során, illetve az értékesítési lánc tagjaiként kapcsolatba kerül. A mértékletes alkoholfogyasztás a kiegyensúlyozott, egészséges életmód része.
Magyarországon azonban sokan nincsenek tisztában az egészségügyi kockázatokkal – a felelőtlen, mértéktelen alkoholfogyasztás számos korosztály esetében probléma, így az egyik legégetőbb társadalmi téma a tudatos alkoholfogyasztásra nevelés kérdése.
A felelős alkoholfogyasztással a hosszú távú, országos szintű egészségügyi költségek is jelentősen csökkenthetőek,
és közvetett módon a magyar fogyasztók fizikai, érzelmi, szellemi és mentális jólétének megteremtését segíthetik, támogathatják.
A METRO és a Heim Pál Alapítvány a cél elérése érdekében 2015. nyarán közös akciót indított AlkoholStop néven: egy hat állomásos rendezvénysorozat keretében számos érdekes programmal várták a nagyközönséget a résztvevő METRO Áruházakban (Nyíregyházán, Kecskeméten, Szegeden, Pécsett, Győrben és Budaörsön). Ezeken az eseményeken több ezren vettek részt. A rendezvénysorozat célja, hogy a témáról valós társadalmi párbeszédet indítson, amiben panaszok helyett tervek születnek, hogy a program keretében olyan ötletek, kezdeményezések jussanak el a nagyközönséghez, melyek a mértékletes alkoholfogyasztást, az egészséges örömöket, az alkoholmentes szórakozást helyezik előtérbe. A METRO természetesen nem csupán a helyszínt biztosította, de népszerűsítette a programot saját online, áruházi és egyéb reklámfelületein is.
Az augusztus 29-ei záróeseményen kiderült, hogy a magyar családok 40 százaléka küzd valamilyen alkoholproblémával, és sajnos már tinédzserkorban megindul a szeszes italokkal való intenzívebb ismerkedés és mértéktelen fogyasztás. Ahhoz, hogy ennek az egyre nagyobb társadalmi problémának elejét vegyük, jelentős erőfeszítéseket kell összpontosítani a prevencióra, a fiatalkori alkoholfogyasztás elharapózásának megállítására, a veszélyek felhívására, figyelemfelkeltő kampányok beindítására.
Ijesztő adat, hogy
Magyarország 15 év feletti lakosai egy évben kb. 12 és fél liter tömény alkoholnak megfelelő italmennyiséget fogyasztanak,
és szerencsénkre azt lehet elmondani, hogy ez az érték az elmúlt 2-3 évtizedben tapasztalható csökkenésnek köszönhetően alakult ki. Persze Magyarországon még így is eleve igen magas az egy főre jutó alkoholfogyasztás, ráadásul a világ legnagyobb égetett szeszesital-fogyasztó társadalmai közé tartozunk.
A fizetőképes kereslet milyensége is sokat befolyásol az alkoholfogyasztáson, hiszen általában elmondható, hogy a szegényebbek rosszabb minőségű italokat vásárolnak, illetve nagyobb mértékben fogyasztanak égetett szeszesitalokat. Heim Pál hangsúlyozta, hogy sokkal inkább üdvözölendő lenne, ha a magyar háztartásokban inkább ritkábban, de akkor minőségi alkohol, például egy jófajta magyar bor kerülne a vasárnapi ebéd mellé az asztalra. Egyáltalán nem megoldás az, hogy a sok olcsó, ugyanakkor gyenge minőségű alkoholra költ el a lakosság sok pénzt.
„Az emberek millióival fenntartott közvetlen kapcsolatok még inkább igénylik a felelős vállalati irányítást. Működésünk során az etikai kódexben lefektetett üzleti alapelveinket tartjuk szem előtt, ezzel biztosítjuk az egész vállalatra érvényes felelősségteljes magatartást. Ehhez a szemléletmódhoz az alkohollal kapcsolatos ismeretek előmozdítása és az alkoholfogyasztás alapelveinek minél szélesebb körű megismertetése is hozzátartozik.”- mondta Horváth Imre, a METRO vezérigazgatója.
Heim Pál, a Heim Pál Alapítvány stratégiai igazgatójának elmondása szerint nem tiltanák az alkoholt, csak a mértékre kell odafigyelni. Az állam nem tud ebben igazi preventív szerepet vállalni, éppen ezért a magánkezdeményezéseknek kell átvenni az irányítást.
Ugyanakkor a prevenció sokkal olcsóbb, mint a gyógyítás, ráadásul a magyar egészségügy eleve forráshiányos.
Annak fenntartása pedig adóforintokból megy, így a prevencióval, egészségesebb életmódra neveléssel jelentős összegeket spórolhatunk meg. Éppen ezért mindenképp szemléletváltásra van szükség, mert
ha így megy tovább, akkor elmondhatjuk, hogy a magyar egy öngyilkos nemzet!
- fejtette ki aggodalmát Heim. Ebben a folyamatban a médiának óriási szerepe van, hisz egyfajta közvetítőként továbbítja a fő üzeneteket fiatal és idős számára egyaránt, így egyfajta nevelő funkciót is ellát.
Józsefváros önkormányzata is teljes vállszélességgel támogatja az AlkoholStop programot. Ennek keretében indult be az a folyamat, hogy például a Teleki tér környéki kocsmahangulatot felszámolják.
Az új piac környékén már nem lehet alkoholt árulni, sőt aki korábban ebben volt érdekelt, annak most jelentős bérleti díj kedvezményt ajánlottak fel, hogy más termékeket áruljon
- ismertette a belvárosi kerület koncepcióját Dr. Sára Botond alpolgármester.
„Az AlkoholStop akció részeként a Heim Pál Alapítvány 2015. október 27-re Alkoholmentes Napot hirdet, amihez bárki csatlakozhat a témához kapcsolódó ötlettel, akcióval vagy műalkotással, de a részvételhez az is elég, ha ezen a napon nem fogyasztunk alkoholt. Az Alkoholmentes Napot ezentúl minden év október 27-én meghirdetjük, bízva abban, hogy a kezdeményezés – a METRO segítségével - pár éven belül igazi mozgalommá válik. Cél, hogy a mérték újra érték legyen, a felelős fogyasztás pedig mindennapjaink részévé váljon.”
Horváth Imre Heim Pál bejelentéséhez kapcsolódva kiemelte: „A METRO, Európa egyik vezető kereskedelmi vállalata, tudatában van annak, hogy a fogyasztói hozzáállás és magatartás megváltoztatása, viselkedésbeli vagy kulturális változások elérése csak széles társadalmi összefogással valósulhat meg. A METRO felelős vállalatként és egyedülálló nagykereskedelmi szereplőként támogatja a Heim Alapítvány törekvéseit, elősegíti az iparági szintű összefogást a közös célok elérése érdekében.”
Az AlkoholStop program budaörsi záróeseményhez csatlakozott a METRO Gasztroakadémia is, mely ezen a napon szintén az egészséges életmód elsajátításához adott segítséget: a METRO Gasztroakadémia séfjei, Bereznay Tamás és Gálicz István, egészséges és kiváló minőségű magyar alapanyagokból készítettek ínycsiklandó fogásokat.
A rendezvénysorozat szombati záróeseményén a METRO budaörsi áruházába érkező látogatók a Pest Megyei Rendőrkapitányság közlekedésbiztonsági programjain, a Magyar Vérellátó Szolgálat véradásában, a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt elsősegély-nyújtási oktatásán, és a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom család-egészségügyi tanácsadásban, valamint a Tudatos Közlekedők Egyesülete aktivitásain vehettek részt.
A METRO egyéb, társadalmi felelősségvállalást igénylő kezdeményezésekben is aktívan részt vesz. Ilyen például a Magyar Élelmiszerbankkal való együttműködés is, mely során az áruházakból a lejáratközeli és esztétikai hibás termékeket a rászorulóknak eljuttatja. A METRO az Élelmiszerbank élelmiszermentő programjának aktív részeseként az elmúlt 3 évben 860 ezer kilogramm, azaz összesen több mint 720 millió forint értékű friss élelmiszert (zöldségeket, gyümölcsöket, tejtermékeket, húsokat, felvágottakat, halakat, pékárut) juttatott így el országszerte több mint 136 ezer rászorulónak.