Ha Simicska Lajos cége minden olyan közbeszerzést megnyert volna az idén, amin elindult, a Közgép az elmúlt évek sikereihez képest még akkor sem lenne sehol – már ami az állami megrendeléseket illeti. Ráadásul
belátható időn belül nem is fog javulni a cég helyzete,
mert a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt.-t három évre minden közbeszerzésből kizárták.
Simicskáék keresetben kérték, hogy a bíróság függessze fel a közigazgatási határozat végrehajtását.
A közbeszerzéseken a Közgép 2013-ban az Átlátszó szerint 431,9 milliárd forintot nyert el egyedül vagy konzorcium tagjaként. Számításaink szerint ez tavaly közel a negyedére csökkent: 2014-ben 100,6 milliárd forintot nyert a különféle tendereken – ebből 10,2 milliárd volt az, amit egyedüli indulóként nyert el.
A tavalyi csökkenés ellenére a Közgép jó eredménnyel zárta az utolsó „békeévét”: mint arról az Origo beszámolt, Simicska Lajos építőipari vállalkozásának 2014-es mérlege szerint 112 milliárdos árbevétel mellett 11 milliárdos osztalékot fizetett. A cég korábban még nem ért el ekkora árbevételt – a 100 milliárd forintos határt is először lépte át.
A Közbeszerzési Értesítőben idén megjelent hirdetmények szerint a Közgép egyedül indulva 1,35 milliárd forintot, konzorcium tagjaként 5,06 milliárd forintot, azaz összesen 6,41 milliárd forintot nyert el. Hogy a közös ajánlattevőként, vagy konzorcium tagjaként elnyert összegekből egészen pontosan mennyi folyt be, vagy folyik majd be a Közgéphez, arról nincsenek adatok, hiszen azokat külön szerződésekben rögzítik, ezek pedig nem nyilvánosak.
Ha idén eddig minden egyes olyan tendert megnyert volna Simicska Lajos Közgépje, amelyeken elindult, akkor az további 12-14 milliárd forintot jelentene. Ez összesen sem éri el a nettó 20 milliárd forintot, pedig már augusztus van. Összehasonlításképpen a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmények alapján tavaly ilyenkor már körülbelül 70 milliárd forintnál járt a Közgép. (Bonyolítja a képet, hogy az értesítőben megjelent hirdetmények időpontjai, valamint a szerződéskötések időpontjai között akár hónapos eltérések is lehetnek, arról nem is beszélve, hogy a pályázatokon elnyert pénzeket akár csak évekkel később fizetik ki.)
Az elmúlt évek százmilliárdos nagyságrendjéhez képest
az idén drasztikusan kevesebb állami megrendeléshez jutott a Közgép,
amelyet ráadásul július közepén a Közbeszerzési Döntőbizottság is eltiltott három évre minden közbeszerzési eljárástól. A KDB július 17-i határozata ugyanis azt jelenti, hogy Simicska Lajos cége három évig semmilyen közbeszerzésen nem indulhat. A Közgép bíróságra megy, ott védené meg igazát – azonban ennek halasztó hatálya nincs. Arról, hogy miért is zárták ki a Közgépet, bővebben itt olvashat.
A Közgépnek ez azért óriási csapás, mert eleve ez a fő profilja, olyan területen tevékenykedik, ahol az állam a legnagyobb – többnyire az egyetlen – megrendelő. Az útépítéseket, hídépítéseket ugyanis nem a magánszektor finanszírozza, ahhoz legfeljebb csak közvetetten, adók formájában járul hozzá.
Mivel a közbeszerzési szerződések megkötése és a tényleges munkálatok között akár évek is eltelhetnek, így
a Közgépnek 2016-ban még nem kell amiatt aggódnia, hogy állnak majd a munkagépei.
A Magyar Narancs értesülései szerint még 2017-re is akad munkája a cégnek. Viszont a bírósági ítéletig – ami egyáltalán nem biztos, hogy a Közgépnek fog kedvezni –, vagy rosszabb esetben az elkövetkező három évben rengeteg állami megrendeléstől, így súlyos milliárdoktól eshet el a cég.
Hogy összesen mennyit bukik a kizárással a Közgép, attól is függ, hány olyan közbeszerzésről marad le, amelyen esélyesként tudna indulni. Sok múlik azon a szándékon is, hogy épp a Közgép kizárásának idejére kiírnak-e olyan nagyobb tendereket, amiket esetleg későbbre terveztek, illetve fontos kérdés az is, hogy a bíróság mikor dönt majd a Közgép ügyében – egyáltalán megváltoztatják-e majd a KDB döntését.
Először is, jelen állás szerint 6,67 milliárd forintot már biztosan elbukik a Közgép, hiszen ennyiért vállalta volna a Győr-Gönyű kikötő fejlesztését, igaz, ott sem egyedül pályázott. A Közgép ajánlata volt a legolcsóbb, azonban épp ez volt az a tender, ahol hamis adatszolgáltatás miatt kizárták, így erről a munkáról élből lecsúszott Simicska Lajos cége.
Az M0-s burkolatcseréjéről és hídfelújításáról, azaz a déli szektor felújításáról (az 51-es főúttól az M6-os autópályáig) is lecsúszhat a Közgép, derült ki a Népszabadság cikkéből. A lap szerint a tavaly leállított tendert addig ismételnék meg, amíg Simicska Lajos cége a közbeszerzési eltiltásáról pereskedik, és bírósági ítélet hiányában versenybe sem szállhatna a megrendelésért. Az M0-s esetében tízmilliárdokról van szó, ahogy az M4-esnél is.
Ez csak két nagyobb tender, ugyanakkor ha az elmúlt hónapok kisebb értékű pályázatait nézzük, ott is milliárdokról van szó. Csak tavaly körülbelül 100 milliárd forintnyi állami megrendelést kapott a Közgép, de ennek csak körülbelül a tizedét nyerte el egyedül – a fennmaradó részen közös ajánlattevőként vagy konzorcium tagjaként másokkal is osztoznia kell. Ezek az arányok az idén sem nagyon változtak eddig: az augusztusig megjelent hirdetmények szerint elnyert 6,4 milliárd forintnak körülbelül 20 százalékát nyerte egyedül a cég.
Nemzetközi díjat kapott a Közgép
A Közgép Zrt. saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszerét díjazta a Magic Software Enterprises, derült ki a cég közleményéből. Az első alkalommal odaítélt innovációs díjat a kifejezetten az építőipari cégek speciális igényeit kielégítő, dinamikus üzleti alkalmazásáért kapták.Elnézve az idén eddig kiírt tendereket, valamint a fentebb már említett néhány nagyobb projektet, rövid távon a Közgép mindenképpen milliárdokat fog bukni – hogy ez pontosan mekkora összeg lehet, valószínűleg még a Haraszti úton sem tudják. Ha elhúzódik a pereskedés, és közben elkezdik majd kiírni az új uniós ciklus pályázatait, akkor már súlyos tízmilliárdokról maradhat le Simicska Lajos cége.
Az viszont biztosnak tűnik, hogy a Közgép kiesésével csökken a verseny is. Ráadásul éppen a Közgép volt az, amelyik az Orbán–Simicska-háborúban szokatlan eszközhöz nyúlt, és az alacsonyabb árajánlataival próbált borsot törni egykori kollégiumi szobatársa orra alá. Mivel állami megrendelésekről van szó – valamint uniós forrásokról –, ez az egész történet a közpénzek hatékony felhasználására is komoly hatással lehet.