Kétarcú sikeredett a Tesla második negyedéves gyorsjelentése. Azt már július elején megtudtuk, hogy az április-június közötti időszakban 11 507 darab S-modellt szállított le a cég, mely egyben vállalati értékesítési rekordot is jelent. Emellett jól teljesített az európai értékesítés is, valamint a kulcsfontosságú kínai piacról is jó hírek érkeztek, mivel az előző negyedévhez képest megduplázódtak a rendelések. Üröm az örömben, hogy eddig a menedzsment 55 ezer jármű értékesítését tervezte 2015-ben, viszont a mostani gyorsjelentés során ezt 50-55 ezer közötti intervallumra csökkentették, ami mindenképp csalódás a piac számára - írja a CNBC.
A harmadik negyedévben 11 500 Tesla autót terveznek legyártani (a piac általi várakozás átlaga 13 113 darab), de a menedzsment optimista levelében az is olvasható, hogy nagyon elégedettek a jelenlegi kiegyensúlyozott termeléssel, és jövőre már heti 1800 járművet (S és X-modell) fognak gyártani. Akárhogy is nézzük, ahhoz, hogy meghatározó szereplővé nője ki magát a Tesla, mindenképp fontos a gyártókapacitások növelése, és a legyártott darabszám emelése.
Az új X-modell (ami egy SUV) gyártása szeptemberben indulhat meg.
„Bár a gyár felszerelése és az X-modell tesztelése jól halad, több olyan tényező is van, amely befolyásolhajta az utolsó negyedéves termelésünket” – közölte a Tesla a részvényeseknek szerdán kiküldött levelében, megemlítve azt is, hogy további gondok merülhetnek fel, hiszen az S és az X-modellt ugyanazon a gyártósoron szerelik össze, ami így lassíthatja az S-modell gyártását.
Ha választanunk kell a minőség és a negyedéves számok között, akkor az előbbi mellett fogunk dönteni
– olvasható az Elon Musk vezérigazgató és Deepak Ahuja pénzügyi igazgató levelében.
Musk nem fukarkodott a nagyra törő tervek bejelentésével a gyorsjelentés megjelenését követő elemzői konferenciabeszélgetésen: meglátása szerint a mostani évi 50 ezer darabról 2020-ra 500 ezerre növekedhet a legyártott Tesla modellek száma.
Higgyék el nekem, sokkal kisebb lépés elérni a félmilliós számot a mostani szintről, mint azt, amit az elmúlt 5 évben elértünk
- mondta Musk.
A vállalat negyedéves árbevétele megközelítette az 1,2 milliárd dollárt, ami 40 százalékkal magasabb a tavalyi év hasonló időszakához képest. A második negyedéves jelentés szerint a Tesla 60,8 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, ami 48 centes részvényenkénti mínusznak felel meg (a piac 60 centes veszteséget várt). Az eredményre az erős dollár is rányomta a bélyeget, ami miatt 100 bázisponttal csökkenhet a bruttó marzs.
De mivel a Tesla még mindig az intenzív növekedési fázisban lévő cég, így a veszteség ténye kevésbé érdekli a piaci szereplőket,
hisz óriási pénzeket kell elkölteni a kutatás-fejlesztésre. Ez meg is látszik a költségek növekedésén is, mivel 2015-ben a menedzsment tervei szerint akár 50 százalékkal is megemelkedhetnek a kiadások a folyamatos fejlesztések és az értékesítés felfutásának köszönhetően.
Ugyanakkor aggasztó, hogy a Tesla bruttó marzsa 23,4 százalékra csökkent, és a tendencia negyedévről negyedévre lefelé tendál. Ennek megállítása érdekében a menedzsment a gyártási költségeken próbálna faragni.
A Tesla április végén mutatta be a Powerwall nevű új akkumulátorát, mely háztartások számára is könnyedén alkalmazható lesz, és amely alapjaiban fogja megváltoztatni a világ energiafelhasználását. Ezekkel a berendezésekkel a lakástulajdonosok és a vállalatok is tudnak energiát tárolni, így nem kell mindig a hálózati villamosenergiára hagyatkozniuk.
Elon Musk szerint tetőfokára hág az érdeklődés a berendezések iránt, már most közel 1 milliárd dollárnyi megrendelésük van, holott szinte egyáltalán nem foglalkoztak még a marketinggel. A termék gyártása vélhetően a negyedik negyedévben indul meg.
A gyorsjelentés közlése után a Tesla részvényei több mint 6 százalékos mínuszt mutattak, és ez a csütörtöki kereskedés során csak rosszabb lett, hisz pár órányi adásvétel után az autógyár papírjai már 10 százalékot meghaladó mínuszban járnak.
Ugyanakkor még így is 10 százalékkal forognak magasabban a részvények az év eleji nyitószinthez képest, viszont ha az elmúlt 1 évet nézzük, akkor szinte változatlan részvényárfolyamot látunk, pedig a Tesla részvényei mindkét irányban nagy utat tettek meg.