Többek között a Ford Motor és a Volkswagen is épített gyárakat az ázsiai országban. A kínai gazdaság vészes lassulása viszont egyre nagyobb kihívások elé állítják a nemzetközi autógyártókat. Az amerikai vállalat 17 évnyi felfutás után idén először érzi meg a kínai krízis hatását az eladási mutatóin. A Volkswagen kínai értékesítései is egy évtizednyi növekedés után először estek az idei első félévben – közölte a Bloomberg.
A BMW is megérzi a változást, hisz a csökkenő kínai autóeladási ütem miatt már az idei profitcélokat is lefelé kellett módosítani. A mozgatórugók pedig elég egyszerűek, tudniillik a június óta tapasztalható kínai részvénypiaci esés elég sok megtakarítást égethetett el, ami miatt az emberek autóvásárlásra szánt pénze is csökkent. Így a kínai keresletcsökkenés a német cég eddigi kétszámjegyű növekedését is vissza fogja vetni, ráadásul az autógyár az idei évre mindössze 8,4 százalékos haszonkulccsal tervez, amivel elmarad az Audi és a Mercedes-Benz számaitól.
De a többi adat is beszédes. Júniusban 0,1 százalékkal csökkent a BMW kínai autóértékesítés, emellett a vállalat kedden jelentette be, hogy 2015-ben 16 ezerrel kevesebb gépjármű fog kigördülni a kínai gyáraiból.
Harald Krueger, a müncheni székhelyű cég vezére ennek ellenére bízik a válság sújtotta piac fellendülésében:
Minden feltörekvő piacon tapasztalható volatilitás. Kína még mindig egy növekvő piac, főleg a luxusautó-gyártók előtt jók a kilátások.
A Toyota a növekő értékesítési költségeken és a csökkenő eladási árakon keresztül érzi meg a kínai gazdaság lassulását, ennek ellenére a márka itt teljesített a legjobban a globális piacai közül, hiszen 12 százalékkal több autót értékesített. Ettől függetlenül a Toyota igazgatója egyre nehezebb működési körülményekről számolt be.
A tokiói tőzsde sem fogadta kitörő örömmel az autócég eredményét, hiszen 3,2 százalékot esett a japán autógyár papírjainak árfolyama a szerdai kereskedés során.
A japán autócég tervei között szerepel a tianjini gyáruk bővítése, amivel 2018 közepétől további 100 ezer autóval tudnának többet legyártani, viszont
félő, hogy a beruházás már nem fogja beváltani a hozzáfűzött reményeket.
Az áhított kétszámjegyű növekedés helyett a Toyota is 5-8 százalék közé teszi a reális bővülést.