A fiatalok 55,3 százaléka már vásárolt hamis terméket, derült ki a Tárki és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) felméréséből. A közvélemény-kutatást az egyik hazai könnyűzenei fesztiválon végezték, ahol kiderült, a legtöbben az eredeti termék gyártóit tartják a hamisítás legnagyobb áldozatainak, miközben a társadalmat, a közjót és az államot csak elenyésző részük gondolja a hamisítás vesztesének.
A hamis terméket vásárló több mint háromnegyede, 75,5 százaléka visszaeső hamistermék-vásárló, csak a válaszadók 24,5 százaléka mondta azt, hogy csak egyszer vett ilyen árut. A legtöbben az interneten rendelnek hamis terméket (77,6 százalék), piacon vagy boltban csak a fiatalok 19, illetve 15,5 százaléka vett már hamis terméket.
A megkérdezettek közel fele az olcsóbb ár miatt választott hamis terméket, köztük szinte mindenki inkább vett volna eredeti árut, ha az olcsóbb lett volna. Az összes válaszoló 28,3 százaléka viszont azt mondta, neki mindegy, eredeti, vagy hamis-e a termék. A hamis termék minőségével azonban a többség nem volt elégedett, ez különösen azokra igaz, akik rendszeres vásárlók, közöttük csak 25,3 százaléknyian állították, hogy nem volt gondjuk a termékek minőségével.
A fesztivállozók több mint a fele (51,3%) az eredeti terméket előállító gyártót tartja a kárt leginkább elszenvedőnek. A hamis terméket vásárlók és nem vásárlók csoportjai is magas arányban (előbbi esetében 34,1 százalék, utóbbinál százalék úgy látják, hogy leginkább az eredeti terméket előállító cég a károsultja a hamisítási tevékenységeknek. További 24,6 százalék a fogyasztókat tartja a leginkább vesztesnek a hamis termékek rövid élettartama, vagy veszélyessége, elavulása miatt.
A felmérés alapján a hamis terméket vásárlókat, és azokat is, akik nem vesznek ilyeneket, nem az esetleges büntetések tartják vissza leginkább (csak a válaszolók 29,4 százaléka). A legtöbben a termék vélhető rossz minőségétől (a vásárlók 63,9, a nem vásárlók 85,3 százaléka) tartanak. Szintén sokan félnek attól, hogy a hamis termék esetleg egészségre ártalmas lehet (a hamis terméket vásárlók 48,7, a nem vásárlók 37,3 százaléka). A válaszolók 26,1 százalék pedig azt mondta, sok korábbi kudarc és átverés miatt a jövőben inkább nem venne hamis árut.
A felmérés alapján a fiatalok „rendkívül keveset tudnak a hamis termékek okozta teljes kárról, pedig az a gyártási és ellátási lánc minden pontján jelentkezik” – fogalmazott Németh Mónika, a HENT titkára. „A válaszadók valójában nincsenek tisztában a hamisítás következményeinek közösen megfizetett árával, nem látják át, hogy milyen károkat jelenthet mindenkinek a hamis termékek előállítása, kereskedelme. Pedig az Európai Unió területén évente félmilliónál több munkahely szűnik meg és több tízmilliárd euró költségvetési bevételtől esnek el az államok a hamisítások miatt” – mondta.