Gábor a párja szülinapi bulijára rendelt tortát egy budapesti cukrászdában. Néhány órával a buli előtt ment a süteményért, amikor is a cukrász közölte, hogy sajnos csak készpénzzel tud fizetni, pedig volt kiépített terminál a bankkártyás fizetéshez.
A terminál működött, de a cukrász, most éppen nem akart ezután a süti után adózni.
Gábornál nem volt készpénz, de már nem volt ideje másik cukrászdába egy másik torta után rohanni. Azt mesélte az Origónak, felkapta a vizet, amikor a cukrász még a helyet is meghatározta, hogy a környéken hol van bankjegyautomata, ahol készpénzt tud kivenni.
Ilyen és hasonló bosszúságok sokszor érik a vásárlókat. Van, aki ezt jelenti és van, aki nem. Gábor sem csinált ügyet az esetből.
A fogyasztóvédelem július 1-e és augusztus 28-a között végzett ellenőrzéseket országszerte.
1844 ellenőrzés, 1407 próbavásárlás és 424 szabálytalanság, ez a nyár mérlege,
- mondta Szente István a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke.
A legtöbbször helytelen italméréssel, csomagolóanyag beleméréssel, és problémás ártájékoztatással találkoztak az ellenőrök.
Taxis sztorija sokaknak van. Például tudunk olyanról, hogy számlával vittek el egy utast a Keleti pályaudvartól a Komjádi uszodáig 15 ezer forintért. Ez az út 2-3 ezer forintnál nem kerülthetne többe. A taxist sosem találták meg, hiába kapott az utas számlát, a cég fiktív volt.
A fogyasztóvédelem 177 taxis közül 12-nél talált problémát, főleg díjak feltüntetése, igazolvány hiánya, számlaadás elmaradása, vagy a taxaméter helytelen alkalmazása miatt rótták meg őket – mondta Kiss Anita a fogyasztóvédelmi szóvivő.
Nyáron a korábbinál sokkal kevesebb fogyasztóvédelmi szabálytalansággal találkoztak a hatósági ellenőrök. Míg tavaly 23 százalékos volt a kifogásolási arány, idén már 7 százalékkal kevesebb. Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára szerint a vállalkozások rájöttek arra, hogy érdemes betartani a szabályokat, mert a visszatérő ügyfél az igazán értékes.
A barátságos, konzultatív jellegű hatóság kialakítására törekszünk, nem a bírságolásra - tette hozzá. Azt mondta,
köszönet a balatoni lángososoknak, hogy ilyen korrektek voltak.
Az egyik leggyakoribb trükközés a vendéglátóhelyeken a helytelen mérés. Kiss Anita elmondta, az ellenőrök kétszer 4 cl rövid italt kértek, az egyik pohárban csak 2,9 cl, a másikban 3 cl rövidet vitt ki a pincér.
A sültkrumplival is megjárták az ellenőrök.
Kétszer 20 dkg-ot kértek, de helyette csak 14,5 és 14 dkg-ot kaptak. Az eladó, amikor megkérdezték tőle, hogy mégis a 20 dkg helyett miért csak 14 dkg krumplit adott, azt mondta, ő csak ránézésre adta, mert körülbelül ennyit szokott adni.
Medgyesegyházán egy sütődében 32 féle termék közül csak egynek az árát tüntették fel. Amikor az eladót kérdőre vonták, hogy hol vannak az árak kiírva,
az eladó azt mondta, az árak a fejében vannak.
A szabályok szerint az árakat jó látható helyen, forintba fel kell tüntetni – tette hozzá Kiss Anita.
A szóvivő szerint vannak hiányosságok, de ezek aprók. Az ellenőrök összesen 884 ezer forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki büntetésként.
A fogyasztóvédelem főleg kis-és középvállalkozásokat ellenőrzött és
a hatályos jogszabályok szerint az első figyelmeztetés után nem jár még pénzbírság.
Szente István elmondta, hogy a 424 esetben a többség első vétkes volt.
A vállalkozások egyébként a hatóság szerint nem utaznak arra, hogy első alkalommal úgy sem büntetik meg őket
– mondta a főigazgató.
Egyébként olyan esetben, amikor már nem első alkalommal vétkezik a vállalkozás, akkor 15 ezer forinttól akár 500 millió forintig is bírságolható.
Annak ellenére, hogy voltak hiányosságok pozitívumként értékeli a fogyasztóvédelem, hogy a vendéglátóhelyeken 6 százalékkal, a taxisoknál 8 százalékkal kevesebb problémát találtak, mint egy évvel korábban.
3465 termék tömegét, térfogatát és árfeltüntetését vizsgálták meg a kormányhivatalok munkatársai, és 421 terméknél volt gond, összesen 162-szer indultak ellenőrző körútra a kollégák nyáron – mondta Kiss Anita a fogyasztóvédelem szóvivője.