Martin Winterkorn lemondását kedden a német Tagesspiegel szellőztette meg, akit eredetileg pénteken felfüggesztettek volna. Ugyanakkor a helyzet súlyosságára való tekintettel már ma összeült a Volkswagen felügyelőbizottsága a nagytulajdonosokkal egyetemben, hogy döntsenek a konszern jövőjét illetően. Hosszas tanácskozás után egyértelmű döntés született:
a közel egy évtizede a Volkswagen-csoport kötelékeiben szolgáló Winterkorn lemond.
"Én magam is megdöbbentem azon, hogy ilyen szabálytalanságok és kötelességszegés valósulhatott meg a Volkswagennél. Lemondásommal elhárulnak az akadályok az újrakezdéshez, így a Volkswagennél új időszámítás kezdődik" - mondta Winterkorn a CNBC tudósítása szerint. A bukott vezér azt is elmondta, hogy bár nincs köze a botrányt kiváltó csaláshoz, mégis vállalja a felelősséget.
Igazából az ügy szempontjából teljesen mindegy, hogy tudott-e Winterkorn a motorokba épített szabályozókról vagy sem, mivel ha tudott róla, akkor az is gond, ha pedig nem volt róla fogalma, akkor pedig kérdéses, hogy kinek a kezében van az irányítás és a kontroll, ha ilyen megtörténhet.
A vállalatnak most története legnehezebb feladatával kell szembenéznie. A lemondás utáni sajtótájékoztatón meg is jelölték az új célt: minden energiával el kell kerülni azt, hogy még egyszer ehhez hasonló történjen. Az elsődleges cél jelenleg az, hogy helyreállítsák a megtépázott bizalmat, ami akár nagyon hosszú évekbe is telhet.
A találgatások menten megindultak, ki veheti át a Volkswagen-csoport vezérigazgatói székét. A döntésről a pénteki igazgatósági tanács ülésen fognak dönteni. A lehetséges utódok között két VW-csoporthoz tartozó vezető neve merült fel eddig: Matthias Müller, aki a Porsche vezére, illetve Rupert Stadler, aki az Audi elnök-vezérigazgatója.
Az autógyár olyan szoftvert telepített 482 ezer - a tengerentúli piacon értékesített - dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, Beetle-k és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg. Ezek a típusok
a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén-oxidokat, amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket.
A Volkswagen kedd délelőtti közleményében próbálta nyugtatni az európai piacokat, hogy a tengerentúlon megbabrált EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol.
"Diszkrepanciák" lehetnek azonban az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) mellett a német, a francia, a dél-koreai és az olasz hatóságok is vizsgálatot indítanak a csalással vádolt cég ellen. Az autógyár együttműködéséről biztosította a hatóságokat, és
6,5 milliárd euró (közel kétezer milliárd forint) céltartalékot különített el az okozott kár megtérítésére.
Nyílt titok, hogy a gyártók által megadott fogyasztási és emissziós értékeket csak laboratóriumi körülmények között lehet elérni. El lehet várni, hogy a gyártók végre valóságosabb számokat adjanak meg, de a felügyeleti hatóságoktól is elvárható, hogy reálisabb határértékeket szabjanak meg - idézi az MTI a Neue Zürcher Zeitung szerdai számát.
Az ACEA, az európai autógyártók szövetsége szerdán közölte: támogatja, hogy olyan teszteljárásokat vezessenek be, amelyek nem laboratóriumi körülmények között, hanem normál üzemmódban mérik az emissziós értékeket. Az EU-nak sürgősen ki kell dolgoznia a megfelelő szabályokat - hangsúlyozza az ACEA. Ugyanakkor az ACEA "nagyon komolyan veszi" az amerikai piacon elkövetett hamisítást, de hangsúlyozta: elszigetelt esetről lehet szó, nincs rá bizonyíték, hogy az ügy az egész iparágat érintené.
A Volkswagen-részvények hétfő óta kb. 35 százalékkal zuhantak, ezáltal 26 milliárd euróval csökkent a vállalatcsoport értéke. Szerdán viszont mintha megérezte volna a piac a változás szelét, a VW-részvények 6 százalékkal tudtak emelkedni, bár az elmúlt napok eladói nyomása után ez csak enyhe szépségtapasz.