A hétfőn kirobbant csalási botrány és azóta napvilágot látott hírek hatására a VW-papírok árfolyama tovább szakadt, két nap alatt közel 40 százalékot zuhant a részvények ára. A dízel autók kibocsátási adatainak meghamísitása és az azzal keltett iparági hullámok miatt
a cég értéke csaknem 24 milliárd euróval csökkent.
Martin Winterkornt a VW ügyvezetőjét a szeptember 25-i igazgatósági ülésen mentik fel pozíciójából - írja a Guardian a Tagesspiegel értesüléseire hivatkozva. Sajtóinformációk szerint Winterkornt a Porsche jelenlegi vezére, Matthias Muller követheti majd a Volkswagen-konszern élén.
A VW-vezér nagyon sajnálja a történteket és utolsó nyilatkozatainak egyikében a Volkswagen együttműködéséről biztosította a hatóságokat, az okozott kár teljes megtérítését ígérte - közölte a CNBC. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) mellett
a német, a francia, dél-koreai és az olasz hatóságok is vizsgálatot indítanak a csalással vádolt cég ellen.
Az autógyár olyan szoftvert telepített 482 ezer - a tengerentúli piacon értékesített - dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, Beetle-k és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg. Ezek a típusok
a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogénoxidokat,
amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket.
A konkurensek sem késlekedtek a válaszlépésekkel. A Mercedes-Benznél például igen súlyos döntésre szánták rá magukat, ugyanis Stuttgartban nem a dízelmotorok továbbfejlesztése, hanem
a paletta teljes eltörlése mellett döntöttek.
Információk szerint a meglepő lépés hátterében a dízelmotorok nehéz továbbfejlesztése áll. Nagyobb, nehezebb modellekben a Euro 6-os norma teljesítését már csak nitrogénodix-katalizátorral és a sokak számára igen kényelmetlen AdBlue adalékkal tudták megoldani.
Mivel az emissziós normák egyre szigorodnak, az Euro 7-hez már óriási fejlesztésekre lenne szükség,
amit úgy tűnik, nem kíván lenyelni a német gyártó.
A befektetők is hevesen reagáltak a megjelenő hírekre, folyamatos eladói nyomást látni a piacon, két nap alatt közel 40 százalékos zuhanást lehet elkönyvelni. Így sem volt jó évük a Volkswagen részvényeseknek, hisz a március közepi 254 eurós csúcs után is folyamatos lemorzsolódást lehetett látni az árban, a mostani botránnyal együtt pedig már közel 60 százalékkal vannak lejjebb az autógyár részvényei, az év eleji nyitószinthez képest pedig 40 százalékkal.
A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.