A Volkswagen egyelőre nem közölt adatokat arról, hány EA 189 gyári kódú motorral felszerelt gyártmánya közlekedik Magyarország útjain. Ez az a motortípus, amely miatt kipattant a VW-botrány: a konszern 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások.
2010 és 2014 között a VW összesen 45 millió autót adott el világszerte, ha ehhez hozzávesszük még a 2009-es adatokat, valamint 2015 első fél évét, akkor nagyságrendileg 55 millió eladott autóról lehet szó. Ebből az időszakból a VW 11 millió autót látott el olyan motorral, ami nem mond igazat a tesztpadon. Azaz nagyságrendileg
az ebben az időszakban gyártott minden ötödik autó manipulált motorvezetéssel fut,
és csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket.
Hogy hány magyarországi VW lehet érintett, azt egyelőre nem tudni. A konszern márkáit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria sem tudott konkrét számot mondani. Sőt, az egyik magyarországi autóeladásokkal foglalkozó cég még azt sem volt hajlandó elárulni, hogy az érintett időszakban hány VW-konszernhez tartozó gépkocsit adtak el – nehogy a cég neve bármilyen kapcsolatba kerüljön a botránnyal.
Mindenesetre különböző statisztikák, cikkek szerint 2014-ben körülbelül 15 ezer olyan új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, amelyet a VW-konszern valamely tagja – Audi, Seat, Skoda, Volkswagen – gyártott. Az érintett márkák népszerűsége az elmúlt években körülbelül hasonlóan alakult, mint tavaly, így becslésünk szerint Magyarországon 2009–2015 között 75-100 ezer VW-gyártmányt vásároltak a magyar autósok. Így ha ezek közül minden ötödik futhat manipulált motorvezetéssel, akkor körülbelül 15-20 ezer járművet érinthet a dízelbotrány.
Nem mehetünk el ugyanakkor amellett sem szó nélkül, hogy Magyarországon igen jól pörög a használtautó-piac is, emiatt legalább ugyanennyi, azaz 15-20 ezer használt gépjármű is érintett lehet – ezeket ugyan nem Magyarországon helyezték először forgalomba, de az elmúlt időszakban érkezhettek az országba.
A britek már beljebb vannak, ugyanis szerdán kiderült, hogy a közel 11 millió érintett autóból 1,2 millió gurul az útjaikon. Szintén körülbelül egymillió autót érint a botrány Franciaországban, míg Spanyolországban közel 700 ezer autó fut olyan motorral, amely egy szoftver miatt csak a próbapadon tartja a határérték alatt a károsanyag-kibocsátási értékeket.
A Volkswagen AG bejelentette, hogy akcióterv készül a dízelmotoros járművek károsanyag-kibocsátási jellemzőit érintő utólagos javításokra. Az érintetteket első lépésként értesítik, hogy járművük károsanyag-kibocsátása rövid időn belül javíthatóvá válik - áll a cég közleményében. A VW ismét közölte, hogy
műszaki szempontból mindegyik járműtípus biztonságos és üzemképes.
Az akciótervet októberben mutatják be az illetékes hatóságoknak – a kidolgozott műszaki megoldásokkal és intézkedésekkel együtt. „Az érintetteket a következő hetek és hónapok során értesítik erről” – közölte a Volkswagen AG. A közlemény szerint létrehoznak majd „nemzeti honlapokat” is, ahol folyamatosan lehet tájékozódni az ügy állásáról.
Nem ez lesz azonban az elmúlt évek legnagyobb visszahívása, hiszen a General Motors csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt az MTI összeállítása szerint. A Toyotának 2009 és 2011 között kellett 9 millió autót visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta.
Az Origo Autó rovata a botrány kirobbanásakor utánajárt, hogyan csalt a méréseken a Volkswagen.
A német konszern azt használta ki, hogy szigorúan meghatározott protokoll szerint, zárt laboratóriumban végzik az autók emissziós méréseket.
Fejlesztett hát egy programot a motorvezérlésbe, ami ragyogó emissziós értékeket ad a padon, utána pedig új erőre kap az autó. A trükkös szoftverről és a lebukásról szóló cikket itt olvashatja.