A startupok szintén népszerű definíciója, hogy valamilyen hétköznapi, de eddig megoldatlan problémát vesz célba. Pedig nincs olyan vállalkozás a világon, nagyvállalat is kevés, amelyre ez ne volna igaz. Az első lépés tehát definiálni a fájdalompontot: legyen elég éles ahhoz, hogy sokan akarjanak változtatni rajta, de ez ne kerüljön túl sok energiába. Az Entrepreneur ezt a képletet ajánlja: súlyos felhasználói probléma + közepes felhasználói erőfeszítés = lehetséges siker. A legtöbben ugyanis inkább vagyunk hajlandóak együtt élni azzal a minimális stresszel, amellyel az adott kényelmetlenség jár, mint hogy vegyük a fáradságot és változtassunk.
Teljes mértékben a fenti képlet szerint működik az Uber, az Airbnb, a Booking.com, és teljesen szembe ment vele a QR kód.
Akinek semmilyen korábbi tapasztalata nincs a célba vett piacról, kutasson vagy szerezzen mentort, mert ezt a kérdést gyakran nagyvonalúan mellőzik a kezdők. Már az első nap világos elképzelésekre van szükség a bevételről, és arról is, mekkorára kell bővülnie, ha majd a piac 60 százalékát szeretné lefedni.
Ha csak az az ellenvetés a leendő startup ellen, hogy a Zoltán cége is ezzel foglalkozik, az önmagában nem súlyos. Zoltán cége terméke azonban nagyon is érdekes. Miben jobb, miben gyengébb, mint a miénk? Mennyire van szem előtt, hányan írtak róla és hová? Minden startup alapja a problémamegoldás, ha Zoltán cégénél specifikusabb javaslatot kínálunk, könnyen találhatunk rést a piacon. Ott életképes az „építkezz, a felhasználók majd megkeresnek” elv.
A technológiai oldalt nem lehet elhanyagolni, ez lesz a problémamegoldás kézzel fogható eszköze. De nem válhat öncélúvá: az iPad majdnem megjelent az életünkben a 90-es évek végén a Palm Pilot nevű termék személyében, de nem jött el az ideje, még nem tartott ott az interface technológia.
Ha súlyosabb a probléma, mint amekkora erőfeszítésbe kerül a megoldás, a startup érdeklődésre számíthat, akkor befogadó lesz a célközönség. De minél telítettebb a piac, annál ötletesebbnek és feltűnőbbnek kell lennie a marketingnek. Webes termékeknél kötelező az online marketing, fizetett és organikus. Ezekről a csatornákról többször mesélt már szakértőnk, Pogátsnik László. Ha növekszik a forgalom, kötelező költeni marketingre. Ha viszont nem, a termékkel van gond, vissza a kályhához.
A startup lehetőleg addig bootstrappeljen, amíg csak tud, így válik tőkeerőssé és önállóvá. De három oka lehet arra, hogy befektetőt keressen: hogy ne legyen gondja a cég rezsijével és növekedhessen, hogy ne legyen gondja a saját rezsijével, és hogy egyre előrébb jusson a piacon. Főleg ez utóbbihoz lehet óriási segítség az új tulajdonos, azaz a befektető. Ha a versenyhez üzletrészt kell átadni, legyen. Inkább legyen 50 százalék tulajdonunk egy 300 milliós cégben, mint 100 százalékos egy 3 milliósban.