Az IPO piac és a tőzsdére készülő – de legalábbis még nem nyilvánosan kereskedett – vállalatok jövőjét onnan érdemes megközelíteni, hogy noha a nyílt piacra lépők és az ezt maximum csak tervezők között lényeges különbségek vannak, alapvetően ugyanabban a gazdasági környezetben mozognak. Vagyis amennyiben az egyik csoportnak nagyon jól megy, a másiknak is minden esélye megvan erre.
A probléma azonban manapság az, hogy
a startup piac értékeltségei csökkenő pályára álltak.
Mivel ezek szoros összefüggésben állnak a beléjük fektetett tőkével, így tünetszerű, hogy a Fidelity például ebben a hónapban 25 százalékkal csökkentette részesedését a Snapchatben, de korábban hasonlóképpen tett a Square, a Thumbtack, az OfferUp vagy a Jet.com esetében is, visszafogva ezzel ezen vállalatok értékeltségeit – írja a MarketWatch. Ez pedig felveti a kérdést, hogy amennyiben a startupok (itt a hangsúly azon tulajdonságukon van, hogy nem tőzsdén kereskedettek) túlértékeltek, akkor ugyanez igaz-e a nyilvános kereskedésű társaságokra is.
A válasz az, hogy nem feltétlenül. A „leértékelt” vállalatok jelentős része ugyanis úgynevezett „unikornis”, vagyis olyan startup, amely legalább 1 milliárd dolláros értékeltséggel bír. Egyébként több mint 100 ilyen cég van, többségük a technológiai szektorban, a legnagyobbak pedig, mint az Uber vagy Airbnb 25 milliárd dollár (Uber esetében már 51 milliárd) fölötti értékeltséggel is bírnak, holott csak szolgáltatást nyújtanak, kézzel fogható eszközök nincsenek. Fontos kiemelni, hogy
itt értékeltségről és nem konkrétan értékről van szó, mert ezen startupok kapcsán éppen az jelenti az egyik legnagyobb dilemmát,
hogy a pontos értékük igen nehezen felbecsülhető addig, amíg nem lépnek piacra.
Ehhez kötődik, főként az Egyesült Államokban, egyfajta tömeghatás is. A neves és sikeres technológiai óriások – mint a Facebook – ugyanis számos kockázati tőke befektetővel dolgoznak, hogy megtalálják a legújabb slágereket. A nagyok pörgése pedig mindenkire kihat, és mivel a cégek között is egyre többen akarnak unikornisokká válni, „az inga jelentősen kilengett az egyik irányba” – fogalmazott Jacky Kelly, az EY amerikai IPO-piaci vezetője. Más szóval, maga az értékeltség stratégiai kérdéssé vált.
A 2016-os év mindazonáltal erős lehet az IPO-k területén, ami segíthet egyensúlyba hozni a startupok és a nyilvánosan kereskedett társaságok értékeltségei között fellépő egyensúlytalanságokat – hangsúlyozta Kelly.
A technológiai szektor sebessége ráadásul olyan nagy, hogy a viszonyítási pontok is kérdésessé válnak. Egy erőteljesen sztárolt startup értékeltsége például komoly korrekciót is elszenvedhet a tőzsdére lépésekor. A Square éppen azért került a figyelem középpontjába, mert az előzetesen meghatározott 11 és 13 dollár közötti részvényenkénti IPO ár helyett mindössze 9 dolláron árazták be az elsődleges kibocsátást, amivel nagyjából a felére csökkent a korábbi 6 milliárd dolláros értékeltség.
Az sem mellékes, hogy
a startupok esetében a figyelem központjában alapvetően nem a teljesítmény, hanem a lehetőség áll.
Éppen ezért fordulhat elő, hogy sokmilliárd dolláros értékeltséggel bír számos olyan vállalat, amely bár komoly bevételt generál, soha nem volt nyereséges. Egy tőzsdén kereskedett társaság esetében ez egészen más színben tűnik fel, mivel a befektetők számára ez a tényező is kiemelt fontossággal bír.
Így fordulhat elő, hogy értékeltség szempontjából olcsóbb lehet megvenni a legdrágább technológiai vállalatokat, mint bevásárolni a legolcsóbb unikornisban – mondja Jeff Grabow, az EY amerikai kockázati tőke részlegének vezetője.
Mindazonáltal fontos látni, hogy a technológiai startupok esetleges túlértékeltsége még nem feltétlenül jelenti az egész technológiai szektor túlértékeltségét. Egyszerűen azért, mert a tőzsdén forgó vállalatokat a piac folyamatosan, percről percre értékeli az információk alapján – ráadásul sokkal több információ is áll rendelkezésre. Vagyis ha a Snapchat túlértékelt, az még nem jelenti azt, hogy a Facebook is feltétlenül az.
A Square részvényei egyébként az első kereskedési napon 13,07 dolláron zártak, 45 százalékkal magasabban a kibocsátási árhoz képest, köszönhetően valószínűleg az alacsony kezdőárnak. A Match Group ezzel párhuzamosan 12 dolláron hajtotta végre az IPO-ját, ami az előre jelzett 12-14 dolláros tartomány alja. A vállalat papírjaival csütörtökön 14,70 dolláron fejezték be a kereskedést.