Az ünnepi szezon – a tavalyi évhez hasonlóan – várhatóan idén is november végén, a fekete pénteki akciókkal veszi kezdetét a webáruházak számára, derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei negyedik felméréséből. Idén a felmérésben megkérdezett e-kereskedők háromnegyede nyilatkozott nagy kedvvel a november végi akciós időszakról.
A külföldi webshopoknál már évek óta alkalmazott marketingfogás lényege, hogy meghatározott időtartamra – általában 1 napra – bizonyos termékeket hatalmas kedvezménnyel adnak a kereskedők. Hogy melyek azok, hány százalékkal olcsóbban, az utolsó percig titok, miközben magát az akciót már napokkal korábban elkezdik népszerűsíteni. Az így gerjesztett érdeklődés hatása pedig nem marad el: a készletek villámgyorsan elfogynak.
A fekete péntek terjedése vásárlói szemszögből vitathatatlanul hasznos, ugyanakkor növeli a szakadékot a legnagyobb áruházak és a kis webshopok között. Ilyenkor ugyanis jellemzően a piacvezetők hirdetései uralják a médiafelületeket.
Ráadásul fekete pénteken megsokszorozódik a rendelés- és csomagszám, ez óriási kihívás a logisztikai szolgáltatóknak, nem beszélve a látogatószám miatti informatikai túlterheltségről – ami a rendszer üzemeltetői mellett az ügyfélszolgálati munkatársak vállára is több terhet ró.
Az online kiskereskedelemben a vásárlások száma jellemzően a hét első három napjában a legmagasabb. Láthatóan nem a vasárnapi boltzár eredménye tehát a hétvégi megrendelések száma. Az év első 9 hónapjában a hat legnagyobb online kiskereskedelmi szektor összesen mintegy 110 milliárd forintos online forgalmat realizált, ami 2014 hasonló időszakához képest 15 százalékos bővülést jelent.