Szemléletformálás nélkül nem lehet védeni a környezetet

Szelektív kuka, szelektív hulladék, szemét, üvegpalackok, 
THEME-RECYCLING HORIZONTAL WASTE RECYCLING OF GLASS BOTTLE ILLUSTRATION WASTE SORTING
A picture taken on January 30, 2013 shows broken glass in a recycle bin in Godewaersvelde.
Vágólapra másolva!
Egyszerre felelősség és lehetőség, jövőkép és segítség a vállalatoknak a hulladékmentes működés.
Vágólapra másolva!

A lényeg azonban, hogy a cégek igyekezzenek körforgásban gondolkozni, ne lineárisan. Bogdán Judit, a Humusz Szövetség szolgáltatási menedzsere a szervezet keddi, a nulla hulladék témájában rendezett konferenciáján a gyártói felelősségről és a kiterjesztett gyártói felelősségről is beszélt.

Így lesz objektív

Két kategóriában mér a környezetvédelmi audit: gyártói felelősség, illetve kiterjesztett gyártói felelősség nevűekben. Az első szempontrendszer alapján a termék elállítója felelős a hulladékos szempontból legkevésbé megterhelő anyagokat és technológiát kiválasztani, illetve környezetvédelmi termékdíjat fizet. A kiterjesztett gyártói felelősség a legkedvezőbb alapanyagokat, a javítható terméket, a hosszú élettartamot kéri számon. A vállalat felelős a termékből keletkező hulladék hasznosításáért és ártalmatlanításáért. Vagyis például visszavehető termékeket kell gyártania. A lényeg, hogy a lehető legkevesebb terhelést rója a környezetre a gyártástól a hulladékkezelésig.

Sokszor elég lízingelni

Fontos, hogy ezt a vállalatok érezzék magukénak, emelte ki Bogdán Judit. Gyártás előtt a teljes életciklust kell elemezni: már a tervezésben konkretizálni kell, mi végzi majd hulladékként, hogy ez szétszedhető és újrahasznosítható legyen. Az úgynevezett leasing economyban például úgy adják át a termékeket a fogyasztóknak, hogy a javításban és a kidobásban felelősséget vállalnak. Ez mind a gyártó cégre hárul.

Forrás: AFP/Philippe Huguen

Mégiscsak a szoftvertől megy a rendszer

Bogdán Judit hangsúlyozta, minden a szemléletformálással kezdődik. Olyan ez, mint ahogy a hardver és a szoftver viszonyul egymáshoz. Nagyszerű, ha a vállalkozás szelektív hulladékgyűjtőket szerez be. Hiába állnak azonban ott a kukák, ha a fejekben nem világos, milyen nagy a tét. A legsürgősebb tehát a munkavállalókat edukálni. Hogyan? Saját képzéssel, a környezettudatos CSR programokkal, hírlevelekkel.

Ezek a fogalmak jöhetnek szembe

Recycling: a termékek alapanyagát bontja le és használja fel újra.

Upcycling: az újrahasznosítás és a kreativitás szerelemgyermeke, szempont az esztétikum is. Voltaképp egy elromlott tárgy megjavítása és újraszépítése, például megszerelt és újrafestett hűtőszekrény.

Repurposing: abszolút kreatív terület, az újrafelhasznált alapanyagból új tárgyat hoz létre. Ilyen a régi farmerből varrt táska, a biciklikerékből készített fülbevaló.

A környezetvédelemtől csak egy ugrás a szociális program

Angolszász országokban évek óta népszerű a maradékbolt intézménye. Helyi kisüzletekről van szó, amelyek más helyi kis üzletektől szedik össze a csomagolóanyagot. Néha maguk a vállalatok sem tudják, mit dobnak el. Bogdán Judit elmondta, a Humusz egyesület maga is frissen beleállt ebbe a trendbe, most kutatják a partnereket. A szakértő hangsúlyozta, szó sincs semmiféle társadalmi konyhamalackodásról. Alapfeltétel, hogy az így nyert hulladék nem lehet veszélyes, sem szennyezett, a forrásnak pedig rendszeresnek kell lennie. Számítanak az óvodákra, iskolákra, de a kézművesekre, sőt az upcycling művészekre is.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!