15 éve küzdünk a fővárossal, és azóta fenyegetik Pécelt azzal, hogy megszüntetik az agglomerációba a BKK-buszok közlekedését – mondta az Origónak Szöllősi Ferenc, a város polgármestere.
Évente 24 milliót kap a Budapesti Közlekedési Központ tőlünk.
Pécelről naponta 4-6 ezer ember ingázik. Azok a péceliek, akik Budapestre járnak dolgozni, a fővárosnak termelik az iparűzési adót, ezt Budapestnek vissza kellene osztania Pécelnek, nem nekünk kellene a közlekedésért több tízmilliót fizetni.
Megértem Tarlós István főpolgármester gondjait – mondta Pécel polgármestere. Ő egy igazságos embernek tartja magát. De az igazságtalan, hogy az agglomerációban élők a Budapest-bérlet mellett még különbözetet is fizessenek, mert külön jegyet vagy bérletet kell venniük, hiszen péceliek.
Összeülnek a polgármesterek
Az agglomerációs települések polgármestereit január 18-ra hétfőre egy közös egyeztetésre hívta Gyál polgármestere, Pápai Mihály. Ő az a vezető az agglomerációs települések részéről, aki egyeztet Tarlós Istvánnal közlekedési ügyekben. Pápai Mihály a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás vezetője is. Azok a polgármesterek, akiket elértünk, mindannyian meghívót kaptak hétfőre. Úgy tudjuk, egy informális beszélgetésre számíthatnak.A Tarlós István főpolgármester az Indexnek adott interjújában arról beszélt, akkor lesz biztosított a tömegközlekedés, ha az állam átveszi az agglomerációs járatok finanszírozását. A főpolgármester azt mondta a Budapesti Közlekedési Központ kötött a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal egy megállapodást, amit a tárca nem teljesített,
2015-ben egy fillért sem adott az agglomerációs közlekedésre".
A BKK a múlt héten elküldte a felszólító levelet, hogy fizessenek, és ha 15 napon belül nem teszik, felmondjuk a szerződést - hangsúlyozta a főpolgármester.
Elek Sándor Törökbálint polgármestere az Origónak azt mondta ez az agglomerációs közlekedési vita, ami Tarlós István és Orbán Viktor között zajlik, már túlnőtt egy határon. "Higgye el, hogy
az nemzetgazdasági érdek, hogy az agglomerációból el tudjanak menni az emberek Budapestre dolgozni,
és Törökbálintra is eljussanak a BKK-járatokkal azok, akik itt dolgoznak nálunk. Csak hozzánk a Telenorba 1200-an járnak dolgozni" - tette hozzá.
Törökbálintnak van B-terve, ha valami gikszer ütne be az agglomerációs közlekedésbe, de egyelőre erről nem szeretnék beszélni – mondta Elek Sándor polgármester. "Meg vagyok győződve arról, hogy a miniszterelnök kezelni fogja ezt a problémát és
meg fognak állapodni fővárossal.
Fel sem merül bennem, hogy bármiféle fennakadás lehet az agglomerációs közlekedésben. A helyi képviselőnk Aradszky András is megnyugtatott engem arról, hogy ez nem történik meg."
Tanítási napokon, átlagosan 6765 utazást regisztráltak a Budapest és Törökbálint között közlekedő autóbuszokon. Napi szinten közel 3500 utas veszi igénybe, csak a Budapest és Törökbálint közlekedő autóbuszokat. Szintén tanítási napokon, a Törökbálint és Budaörs között közlekedő autóbuszokon átlagosan napi 3585 utazást regisztráltak, ez naponta közel 1800 utast jelent.
A 22-es buszcsalád közlekedik Budakeszire. "Évente több tízmillió forintot fizetünk a BKK-nak a kék buszokért" – mondta Ohr Alajos a település alpolgármestere.
Még senkitől semmilyen hivatalos értesítést nem kaptak arról, hogy baj lehet budakeszi tömegközlekedésével. Ohr Alajos alpolgármester szerint ez az agglomerációs vita a sajtóban zajlik a főpolgármester és a miniszterelnök között.
Hozzátette:
Budakeszi és a főváros között helyközi közlekedés biztosítása állami feladat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a BKK között 2013 októberében született egy megállapodás, ami 2022-ig érvényes. Ez tartalmazza azt, hogy a BKK biztosítja az agglomerációban az elővárosi közlekedést. Egyelőre nincs miért aggódniuk a Budakeszire közlekedőnek – tette hozzá az alpolgármester.
Solymáron sem félnek attól, hogy két hét múlva leállna tömegközlekedés. Szente István polgármester az Origónak azt mondta, ha Tarlós István fel is mondja a szerződést, akkor is a szerződésben rögzített felmondási idő van, ami fél év. A 64-es buszcsalád mellett Solymáron vonat és Volánbusz is jár. Solymáron van továbbá egy helyi járat is, de ez nem tudná azt a feladatot ellátni, amit eddig a BKK-buszok biztosítottak. Solymár
évente 21 milliót fizet a fővárosnak a BKK-buszokért.
"Végre megkaptuk az adatokat a BKK-tól, és már tudom, hogy a budaörsiek évente 540 millió forintot költenek BKK-jegyre és bérletre, és ez csak a Budapest és Budaörs közötti szakaszra vonatkozó bevétel" – mondta az Origónak Wittinghoff Tamás Budaörs polgármestere.
Mi ezt még megtoldjuk évi 261 millió forinttal, ez összesen 801 millió forint.
Ennyit fizetünk a BKK-nak a közeledésért és ez nem kevés pénz" - mondta Wittinghoff Tamás.
"Tarlós Istvánnal telefonon beszéltem, tájékoztatott az álláspontjáról és azt kell mondanom, hogy megértem azt, hogy Budapest nem finanszírozhatja más települések tömegközlekedését" - mondta a polgármester.
A Kormányinfón Lázár János azt mondta, nyugodjanak meg az agglomerációban élők, nem áll le a tömegközlekedés két hét múlva.
A kormány elfogadja Tarlós István főpolgármester észrevételeit,
vagyis Budapestnek azt kell finanszíroznia, ami törvényi kötelezettsége.
Az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését és kész a HÉV átvételére is - mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Lázár János szerint, készen állnak a HÉV átvételére is, és a HÉV és a MÁV integrációjának megvalósítására is.