Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti alelnöke szerint
ezzel kiküszöbölhető, hogy a szolgáltató „kifelejtse” az ügyfeleket az adatszolgáltatásból,
ahogy a tavalyi brókerbotrányok során történt.
A jegybank értékpapírszámla-lekérdező alkalmazása alapvetően egy ellenőrzési eszköz. Az ügyfél össze tudja vetni a szolgáltatójától kapott és az MNB felületén szereplő adatokat, valamint a jegybank is célzott ellenőrzéseket tud végrehajtani az ügyfelektől érkező visszajelzések alapján.
Az MNB alelnöke azt mondta, hogy a rendszer annál hatékonyabb, minél többen kérdezik le az adataikat. Szerinte, ha korábban létezett volna ilyen lehetőség, akkor gyakorlatilag
kizárt lett volna az ügyfeleket megkárosítani a brókerbotrányok során alkalmazott módon.
A lekérdezési rendszer lényege, hogy a szolgáltatónak minden ügyfél felé havonta el kell számolnia arról, hány darab és milyen típusú értékpapírt, valamint hány forint követelést tart nyilván a számláján, közölte az MNB felügyeleti alelnöke. A szolgáltató ugyanezt az adatot küldi el az MNB-hez is, amit a jegybank elérhetővé tesz az online felületen.
Szeniczey Gergő, az MNB igazgatója elmondta, hogy az alkalmazás pillanatnyilag csaknem 2 millió számla adatait tartalmazza. A szolgáltatóknak minden hónap 5. munkanapjáig kell az adatokat megküldeni az MNB részére, és az átadást követő 5. munkanaptól lesznek azok elérhetők az online felületen.