Ha egy kezdő vállalkozás beindul, a sportot a legkönnyebb háttérbe szorítani. Tárgyalásról tárgyalásra, túlóráról túlórára, konferenciáról és üzleti útról külföldi expóra és befektetői ebédre lesz kevesebb idő az edzésre.
Ennek dacára talán azért szól egyre több érv a fittség mellett, mert az online világgal és a startupokkal szintet lépett a kényelem – a szektor jó része sosem lenne vállalkozó az internet nélkül –, mert
a cégvezető újabban akár napi 14 órán át a kütyüi rabja.
Márpedig azt is rég tudjuk, hogy az ülés az új dohányzás. (Ez az infografika 2011-es.)
A média és a piac egyaránt az új trendet harsogja. Részben cikkek és blogposztok sorolják lelkesen, amivel egyébként már a gimnáziumi testnevelés-tanáraink is szerettek érvelni a szombat reggeli sportfoglalkozások mellett. Hogy ettől csak jobban teljesít az agy, a sport rászoktat a koncentrációra és a strukturáltabb gondolkodásra, futás közben vagy a teremben jó ötleteink támadnak, megtalálhatjuk a megoldást egy problémára,
ha pedig erősödik a motiváció – ez olyan jótékony, hogy folytatni kell! –, annak a világ minden hivatásában csak hasznát veheti bárki.
Másrészt nagyon feltűnő, ahogy a fitneszalkalmazások elárasztották az okostelefonokat. Ezek nem csak az elvetemült fanatikusoknak szólnak, ellenkezőleg. Számos applikáció sugallja, hogy már a városi biciklizésben, sőt a gyaloglásban is érdemes mérni a lépések számát, a pulzust, az elégetett kalóriákat, a fejlődést. Ezek az appok
nem közelebb hozzák, hanem kitágítják a sportot:
azt bizonyítják be, hogy a fittség nem fáradság, hanem buli. Valós idejű visszajelzést adnak a teljesítményünkről, és mivel közösségi alapúak, a baráti kör minden tagját motiválóvá és motiválttá teszik. Gyakorlatilag személyi edzőt ültetnek a zsebünkbe.
Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója nemrég Facebook-bejegyzést posztolt a személyes tapasztalatáról: mint írja, 2007-ben, amikor először járt konferencián Amerikában, „a terem tele volt gazdag, kövér vállalkozókkal”, míg szűk évtizeddel később „fitt, izmos férfiak és nők, szűk pólók, vékony vállalkozók a döntő többség!” – A posztot azzal folytatja, hogy ez most trend, márpedig
a trend mindig az a pillanat, ahol a vállalkozónak el kell kezdenie figyelni.
„Nem tudok statisztikát, a megfigyelésemről beszélek, de ha körbenézek egy konferencián, teljesen megváltozott a kép – mondta az Üzletrésznek Wolf. – Vegyük csak elő a karikatúrákat a régi nagytőkésekről, mind hordóhasú. De
ha ma Amerikában belépünk egy áruházba, majd egy ilyen rendezvényre, utóbbin néznek ki sokkal jobban az emberek.
Azelőtt is jól öltöztek, de most sikké vált a sportos alak is.”
A marketingspecialista szerint korábban a fogyásra, sporteszközre, étrend-kiegészítőre koncentráló vállalkozások elsődleges célpiacát „jellegzetesen – ahogy egy barátom mondta viccesen – a kigyúrt, tetkós lakótelepi gyerekek jelentették. De emellett növekedni kezdett egy másik célpiac, azoké, akik üzletileg sikeresek.
A felsővezetői réteg az étrendjében, a kiegészítőkben és a fittségében is igényessé kezd válni.”
Wolf Gábor hozzáteszi, a vállalkozást mindig ott a legkönnyebb bővíteni, ahol felfutás van. „A fittség most növekvő piac, érdemes foglalkozni vele. Aki jelenleg is ilyesmivel foglalkozik,
jól teszi, ha külön piacot kezd építeni a vezetőknek és a középvezetőknek.
Mert a személyükben megjelent az új fizetőképes réteg. Érdemes rájuk szabni a hirdetéseket és a szolgáltatásokat, mert az ilyen lehetőségeket jó marketinggel könnyen ki lehet aknázni.”
Mint azt az Üzletrész is megírta, megszületett az athleisure szó. Ez a másfél évvel ezelőtti startupos beszélgetés Bostonban arról szólt, hogy a fitness teremnek leáldozott, átvette az uralmat a technológia. Fontos is, vélték persze az erős tech-hátterű menedzserek, hogy minél inkább
elmosódjon a határ az edzés és az élet között.
Legyünk felkészültek, akár esik, akár fúj – ehhez pedig létezik az az üzletbarát öltözék, amely kényelmes és tartós, ugyanakkor speciális okosdizájnjának hála látens edzésholmi. Emlékezetes az erre a célra kialakított öltönyben lefutott félmaraton, alig fél éve az Üzletrész is arra biztatta az olvasóit, hogy vegyenek fel nyugodtan sportos darabokat a zakó vagy blézer alá. A magyar márkák közül például a Dockyard áll bele tudatosan az athleisure trendjébe. Hiszen a kapucnis pulcsi vagy a leggings valóban alkalmas arra, hogy eltörölje a határvonalat a jóga és az iroda között.