A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek. A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.
A Brent spot kőolaj ára a héten 41-44 dollár között ingadozott, heti átlagban közel háromnegyed dollárral, 2 százalékkal nőtt az ár. Az olajár 43 dollár feletti értékek környezetében ingadozott, csak szerdán csökkent egy kicsit az ár.
Az áprilisi áremelkedést a fizikai kereskedésű piacon a kínai kereslet jelentős meglódulása okozta,
de szakértők szerint ez nem a végfelhasználás okozta növekedés, hanem tárolási célú.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2 százalék felett emelkedett az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár hétfőn, főként az eredménytelenül záródott dohai konferencia utáni csalódottság hatására csökkent, majd kedd-szerdán erősebben nőtt az ár, csütörtökön kisebb csökkenés történt, pénteken emelkedéssel zárta a hetet az egy hónapos határidős Brent ára.
A piacon a kereskedők között optimista vélekedés terjed, egyre többen vállalják, hogy
várhatóan az olajpiac magára talál, és az év végére már mérséklődik a túlkínálat.
A várakozásokat táplálja, hogy szinte mindennap jelenik meg egy hír a dohai konferencia folytatásáról, majd a következő nap ennek cáfolata sem ingatja meg a piacot.
A kockázatitőke-kezelők a New York-i tőzsdén a héten rekordmagasságú összegeket fektettek be a határidős kereskedésbe, a közelebbi és a távolabbi határidők ára a héten fél-másfél dollárral emelkedett. A spot ár a hét folyamán a határidős ár alatt változott, pénteken a spot ár és a határidős ár különbsége 1,5 dollár volt.
Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csökkent, mivel a WTI határidős árának heti átlaga gyorsabban emelkedett, mint a határidős Brent ár emelkedése. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten nyolccal csökkent, az amerikai piacra vonatkozó kőolajkészlet-adatok gyorsabban bővültek, mint a várakozások átlaga.
Az európai üzemanyagpiacokon a héten a benzin területén továbbra is élénk a forgalom, mivel az Egyesült Államok és Nigéria felé erős az export, Ázsia felé azonban leállt. A megnövekedett ázsiai készletek várhatóan csökkennek a nyár elején, mivel India május-júniusban szokta a finomítók karbantartását megtenni. Az európai készletszint a benzinnél csak kicsit, a gázolajnál jelentősebben csökkent ezen a héten. Egyes kereskedők jelezték, hogy az európai mezőgazdasági termelők gázolajvásárlása, ugyan szerény mértékben, de elindult.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a megelőző hét átlagához viszonyítva az április 18-22-e közötti időszakban 0,2 százalékkal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 1, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon 0,5 százalékkal csökkentek az árak.
A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 4,4 százalékkal nőtt
a megelőző hét áraihoz viszonyítva,
az észak-európai piacokon 4,2-4,6 százalékos volt az áremelkedés.
Ezen a héten a gázolaj ára követte inkább az olajárak változását.
A forint árfolyama a dollárral szemben az április 18-22-i héten 274,5 forint körül ingadozott, fél forinttal kellett kevesebbet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban erősödött, a dollár árfolyama azonban kicsit erősödött az euróhoz, így
a forint kicsiny mértékkel erősödni tudott a dollárhoz viszonyítva.
A forintárfolyam kis erősödése alig változtatta a dollárban számított átlagos árak változását. Fontos azonban az, hogy a hét második felében
az árfolyam gyengült, ez felerősítette a hét második felében jelentkező piaci üzemanyag-áremelkedést.
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett a benzinnél, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 0,4 százalékos csökkenést, az NWE-piacon 1,1 százalékos, az ARA-piacon 0,7 százalékos árcsökkenés volt. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 4,2 százalékos, az észak-európai piacokon 4,0-4,4 százalékos növekedést mutatnak az árak forintban mérve.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27 százalékos áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán és a többi piacon is néhány fillérnyi árcsökkenést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 4-5 forintos áremelkedést mutatnak.
Hétfőn, április 25-én várhatóan a benzin ára nem változik, a dízel ára viszont 4-5 forint között emelkedhet.
A benzin ára literenként 334 forint körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 323 forint körüli szinten változhat. (A heti tény forint üzemanyagárak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)
Az elmúlt egy évben a benzin ára 11, a gázolaj ára 15 százalékkal csökkent.
Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 20,5 százalékkal több benzint és 26 százalékkal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.