A vasérc árfolyama tonnánként átlagosan 45 dollár lehet 2016-ban az ausztrál ipari minisztérum szerint, ami optimistább várakozás a decemberi 41,30 dollárhoz képest – írja a Bloomberg. Ahogy ugyanis a magas költségekkel működő bányák bezárnak, az ausztrál termelők felpörgethetik az exportot, ami jövőre 56, 2018-ra 61,40, 2021-re pedig 64,70 dolláros árfolyamot vetít előre a minisztérium becslése szerint.
A vasérc idén eddig
meglepetésszerű fölpattanást produkált,
ahogy a legnagyobb felhasználónak számító Kína vezetői jelezték, készek támogatni a gazdasági növekedést. Noha ez nem győzött meg minden elemzőt, és a Goldman Sachs például továbbra is pesszimista a nyersanyaggal kapcsolatban, Ausztráliában úgy látják, az alacsony költségekkel működő nagy cégek növelhetik piaci részesedésüket, amennyiben az ár emelkedik.
Kína szerepe kulcsfontosságú a vasérc jövőjével kapcsolatban. Ahogy ugyanis a világ második legnagyobb gazdasága egyre inkább áll át egy fogyasztásvezérelt növekedési modellre, úgy az acéltermelés és a kínálat egyaránt zsugorodik Kínában, amely a teljes kínálat nagyjából felét biztosítja. Ennek jegyében a becslések szerint
a kínai acéltermelés idén 781 millió tonnára zsugorodhat a tavalyi 806 milliós szintről.
A jelentés szerint pedig 2021-re ez egészen 706 millió tonnára csökkenhet.
Ezzel együtt az ausztrálok úgy látják, hogy a vasérc export idén 846 millió tonna lehet, jövőre pedig 881 millió, ahogy a Roy Hill bányaprojekt felpörög. Középtávon pedig az ország legnagyobb exportőre, a Rio Tinto kitermelésének növekedésre számít a jelentés, aminek következtében
2021-re a kivitel elérheti a 926 millió tonnát.
A jelentés szerint emellett a két legnagyobb kitermelő, Ausztrália és Brazília felel majd a globális kereskedelem 90 százalékáért 2021-re, szemben a tavalyi 77 százalékkal. Ráadásul bár az acél iránti kereslet csökken, a kínai import így is meghaladhatja idén az 1 milliárd tonnát, és ezen szint körül maradhat a következő öt évben is. Nem mellékesen pedig Kína 2021-re a teljes vasércszükségletének 98 százalékát a tengeren keresztül szerezheti be, míg 2015-ben ez „csupán” 83 százalék volt.