Az eNet adatai szerint az elmúlt öt évben majdnem megduplázódott az online kiskereskedelmi forgalom alakulása Magyarországon: 2014-ben 6000 webáruház működött, a forgalmuk elérte a 273 milliárd forintot. Hiába a több ezer oldal, a piacot valójában a két legnagyobb, a Jófogás és a Vatera mozgatja.
Márciusban, havi 2,1 millió egyedi látogatóval,
a harmadik leglátogatottabb magyar oldal volt a Jófogás.hu.
„Ezzel a látogatottsággal még nagyobb híroldalakat is képesek voltunk megelőzni, amire azért vagyunk büszkék, mert – szemben a híroldalak fogyasztásával – az apróhirdetések böngészése nem feltétlenül tartozik a rendszeres tevékenységek közé” – mondta az Origónak Draskovits Tímea, a Jófogás kereskedelmi vezetője.
Átlagosan naponta 341 ezer egyedi látogatójuk van, akik átlagosan 15 percet töltenek az oldalon, és ez idő alatt 30 oldalt töltenek le.
A Vaterának havonta körülbelül 2 millió egyedi látogatója van,
ez napi szinten körülbelül 165 ezer fő, ők pedig átlagosan 10 percet töltenek az oldalon – tudtuk meg az apróhirdetési portáltól.
Az apróhirdetési piacon minden tavasszal megugrik a kerékpárok kereslete, de jelentősen megnő az érdeklődés a fűnyírók és a sportruházat iránt is. A szezonalitás mellett vannak olyan termékkategóriák, amelyek egész évben erősek: minden hónap toplistáján megtalálhatók
Szintén nagy az érdeklődés az antik tárgyak iránt, ahogy a mobiltelefon sem maradhat le az ilyen listákról.
A Jófogáson több mint 2,4 millió hirdetés található jelenleg, míg a Vaterán majdnem 2,9 millió termékből lehet válogatni.
Egy év alatt közel megduplázódott az eladott termékek száma a Jófogáson: tavaly az első negyedévben 365 ezer termék cserélt gazdát, míg az idei első negyedévben már 704 ezer darab.
A Vaterán havonta átlagosan 300-350 ezer termék cserél gazdát, azaz 8 másodpercenként elkel valami.
Egyébként nemcsak a slágertermékek, de az eladások gyorsasága is szezonálisan változik: az év végén több a tranzakció, mint a nyáron. Az első negyedévben 950 ezer termék kelt el Vaterán, az oldal forgalma 7 százalékkal volt nagyobb a tavalyinál.
A két oldalon összesen
több mint 1,6 millió terméket adtak el
2016 első három hónapjában.
A Vatera indulásakor, 2000-ben még minden aukció licites volt – azaz az vehette meg az adott terméket, aki a legtöbbet ajánlotta érte. Ez mára teljesen megváltozott, és már
a forgalom 70 százalékát olyan aukciók teszik ki, amelyek fix árasok,
és csak az összes aukció 30 százaléka volt licites.
Az eladott termékek összértékét nézve a Jófogás nagyot ugrott 2016 első negyedévében: a tavalyi 1,5 milliárd forintos első három hónap után
az idei első negyedévben 215 milliárd forintra nőtt a forgalom.
Az óriási különbség az ingatlan kategória fejlesztésének köszönhető. Draskovits Tímea elmondta, hogy ennek az összegnek a 75 százaléka ebből a kategóriából kerül ki, és a teljes adatbázis több mint 20 százalékát adják az ingatlanhirdetések (526 ezer darab).
A Vaterán ezzel szemben 2016 első három hónapjában 3,4 milliárd forint volt az eladott termékek értéke. A különbség a cég piacterének modelljéből adódik: az ingatlan és az autó kategóriák egyáltalán nem hangsúlyosak az oldalon, nem ezek a kategóriák jelentik a Vatera fókuszát.
Az árakat nézve a legkeresettebb kategóriák közül a Jófogáson
kelnek el.
Áprilisban vonult vissza az NBA egyik legnagyobb sztárja, Kobe Bryant, aki 20 évig játszott a Los Angeles Lakersben. Utolsó meccse után több hirdetési oldalon is megjelentek levegővel teli zacskók. Olyan zacskók, amelyekben a hirdetések szerint olyan levegő van, amit Kobe utolsó meccsén zacskóztak be.
Volt olyan hirdetés, amin 15 ezer dollárig is felkúszott a licit – a zacskózott levegőért. Később persze kiderült, hogy kamu az egész.
Meghökkentő hirdetésekért persze nem kell külföldi oldalakat bújni: a Vaterán legutóbb például egy eladó kavicson derültek a felhasználók, sőt valaki pár száz forintért le is ütötte az aukciót. Az eladó szerint a Kavics2000 nevű termékkel lehet kacsázni a vízen, papírnehezéknek is jó, ki is lehet festeni, ráadásul vízálló. A kavicsot egyébként a magyarázat szerint azért adják el, mert újabbra cserélik…
Az elmúlt hetekben próbáltak már eladni életnagyságú (?) Alien-szobrot is – egyelőre sikertelenül. Viszont Orbán Viktor miniszterelnök csokipapírja valakinek megért negyedmillió forintot.
A Jófogás pedig tavaly például azzal került be a hírekbe, hogy valaki feltett egy egész falut az oldalra – ki lehetett bérelni Magyarország egyik legkisebb települését egy egész hétvégére, sőt még alpolgármester is lehetett bárki, igaz, csak két napig.