Alig változott az elmúlt években a hazai vállalkozások infokommunikációs eszközökkel való ellátottsága a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint. A tavaly novemberben nyilvánosságra hozott 2014-es összesítés alapján
a magyarországi cégek 91 százalékánál használtak számítógépet és 88 százalékuk volt internethasználó.
Ezek az értékek gyakorlatilag megegyeznek az egy évvel korábbi arányokkal, ugyanakkor jelentős mértékben, 8, illetve 6 százalékponttal elmaradnak az Európai Unió 28 tagállamának átlagától.
Még aggasztóbb a helyzet, ha azt is figyelembe vesszük, hogy
a vállalatok számítógépes ellátottságát vizsgálva mindössze két EU-országot előzünk meg, az internet használatban pedig csupán egyet.
Pozitívum, hogy a hazai cégek 99 százaléka szélessávú világhálós hozzáféréssel rendelkezett 2014-ben, igaz a legnagyobb arányban a 2-10 Mbit/s-os kapcsolatokat használták, aminél napjainkban már a háztartások többsége is gyorsabb eléréssel bír.
Az sajnos nem derül ki a KSH statisztikáiból, hogy milyen állapotban vannak a hazai vállalatoknál lévő számítógépek, mennyire felelnek meg a jelenlegi elvárásoknak. Az mindenesetre sokatmondó, hogy egy, tavaly nyáron publikált kutatás szerint a magyarországi kis- és középvállalatok (kkv) munkavállalóinak több mint fele szerint sokat javítani az ügyfelek kiszolgálásán, illetve növelné elégedettségüket, ha befektetnének a legmodernebb informatikai technológiákba.
A magyar munkavállalók nemzetközi viszonylatban meglehetősen munkahelyhez kötöttek, bár a KSH 2014-es adatai szerint az atipikus foglalkoztatási formák (például otthoni munkavégzés) terjedésével, illetve a technológia fejlődésével
egyre több vállalkozás ad alkalmazottainak távoli hozzáférésre jogosultságot a munkaállomásához.
Tavaly a vállalkozások 39, ezen belül a legalább 250 főt foglalkoztató cégek 86 százalékánál volt erre lehetőség.
A Microsoft megrendelésére készült Ipsos Mori kutatás legfrissebb adatai szerint a magyar kkv-k munkavállalóinak 44 százaléka véli úgy, hogy
a technológia fontos szerepet játszik a rugalmasabb foglalkoztatási formák elterjedésében.
Meglepő módon ugyanakkor még az informatikai területen dolgozók körében is igen magas, 61 százalék azok aránya, akiknek a felmérés alapján meg kell jelenniük személyesen is a munkahelyükön, hogy elvégezhessék feladataikat.
A rugalmas munkavégzésre lehetőséget kapott alkalmazottak körében
a felhőalapú szolgáltatások népszerűsége gyorsan nő.
Míg 2014-ben még csak a munkahelyen kívülről is dolgozó informatikai alkalmazottak 40 százaléka használt felhőalapú megoldást feladatai elvégzéséhez, addig az Ipsos legfrissebb felmérése szerint ez az arány már 54 százalékra nőtt.
Érdemes megjegyezni, hogy ez az adat az innovációban és a rugalmas foglalkoztatásban is élen járó informatikai cégek munkatársaira vonatkozik, az egyéb területeken tevékenykedő társaságoknál jóval alacsonyabb lehet ez az arány. A Microsoft megbízásából szintén az Ipsos által végzett tavalyi kutatás alapján
a hazai kkv-k munkatársainak többsége még mindig e-mailben küldi haza a munkához szükséges anyagokat,
majd ugyanígy küldi be a céghez a végeredményt, és csak nagyjából ötödük élt a felhőalapú szolgáltatások kínálta lehetőségekkel. Persze figyelembevéve, hogy az Eurostat adatai alapján 2014-ben a magyar vállalkozások kevesebb mint 10 százaléka használt felhő megoldást, már nem is annyira meglepő ez az alacsony arány.
A helyzet azonban egyértelműen változóban van, és a következő években
a hazai kkv-k körében is a felhőalapú szolgáltatások szélesebb körű elterjedésére lehet számítani.
Ezt gazdasági okok is indokolják, hiszen ezáltal komolyabb kezdeti beruházás nélkül juthatnak plusz tárhelyhez, adatmentési szolgáltatáshoz, számítási kapacitáshoz, vagy akár az új fejlesztéseket – például egy mobilalkalmazás létrehozását – megkönnyítő platformhoz, és csak a tényleges használat után kell fizetniük.